Gå til innhold

Jeg har generell studiekompetanse, men vil gå yrkesfag(konditor/baker)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har jo brukt opp min rett til vgs og er nå 23 år. Skal straks ut i mammapermisjon igjen og vil være 24 neste år når jeg har mulighet til utdanning. Hvordan skal jeg gå fram? Dette er forresten i Trondheim.



Anonymous poster hash: da24d...d5d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som har tatt annen utdanning med generell studiekompetanse? Slipper man unna de fagene man allerede har mer enn nok timer av? Vanskelig å søke på nett om det fantes Konditoropplæring for voksne her i byen.



Anonymous poster hash: da24d...d5d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke det du spør om, men har du tenkt over arbeidstidene i forhold til at du da vil ha barn?



Anonymous poster hash: cd166...e2e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vet ikke det du spør om, men har du tenkt over arbeidstidene i forhold til at du da vil ha barn?

 

Anonymous poster hash: cd166...e2e

 

Hvilke tider mener du da?

 

Anonymous poster hash: da24d...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen som har tatt annen utdanning med generell studiekompetanse? Slipper man unna de fagene man allerede har mer enn nok timer av? Vanskelig å søke på nett om det fantes Konditoropplæring for voksne her i byen.

 

Anonymous poster hash: da24d...d5d

 

Du vil slippe unna med å ta programfagene - alle fellesfag som matematikk, norsk, engelsk osv vil du få fritak for siden du har dem bestått på tilsvarende eller høyere nivå fra før.

 

Det vil si at du vil ta 1. og 2. klasse på halvtid med bare de fagene som hører til linja.

 

Bøygen blir å få plass - men på restaurant og matfag vil jeg tro du vil finne en skole et eller annet sted i nærheten av Trondheim som har ledig plass, så lenge du er villig til å ha litt reisevei. Plassene på vgs er forbeholdt rettselever, men ingen hindrer skoler i å ta deg inn hvis de har plass!

 

Jeg anbefaler en ringerunde og en samtale med en rådgiver på en vgs.

 

Anonymous poster hash: a8e32...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått motsatt vei enn deg ;)

Men hør med den videregående skolen din, og hva de tilbyr. Jeg vet at her så kan du søke, men kommer etter ordinære søkere i køen. 

Da jeg tok VKII som 23 åring var jeg innenfor skolerett, pga hvileår og barn. Og da kom jeg inn som en ekstra elev. 

Det pleide alltid å droppe en ut, men dette året gjorde det ikke det :D

 

Hvertfall, ta kontakt med skolen din. Du har rett på noe, om ikke førsterett.

Det er vel flere skoler i området som tilbyr samme kurs? At du kan søke på flere skoler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jobbe fra sånn ca midt på natten akkurat som en baker. Er ikke det vanskelig ift barn og barnehage? Om ikke mannen kan levere da :-)

 

Hadde en klassekamerat hvis pappa var baker - pappaen jobbet hele natten og måtte gå å legge seg kl 18 hver dag...



Anonymous poster hash: e0ec4...e4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Vet ikke det du spør om, men har du tenkt over arbeidstidene i forhold til at du da vil ha barn?

 

Anonymous poster hash: cd166...e2e

 

Hvilke tider mener du da?

 

Anonymous poster hash: da24d...d5d

Du begynner kl 4 eller 6 om morgenen, jobber lange dager, alltid før merkedager, hele mai, juni, juli og august, fullt opp før jul og påske.

 

Anonymous poster hash: 18c42...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, hvis du skal begynne på skrætch, så hadde jeg tatt de to første årene som privatist...?

Jeg tok VKI som privatist da det var kun 4 fag jeg trengte (Hadde realfagene fra før) og dermed var det lettest å lese selv enn å møte opp til de timene... Selv med små barn rundt bena...

 

VKII tok jeg på skole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksenopplæringen har bl a følgende krav:

Ikke fullført utdannelse

Fylt 25 år

 

Disse to kravene oppfyller jo ikke du. Og du vil dermed havne bakerst i køen. Om du søker, og det er plasser ledig når de som har rett til utdanning har fått plass, så vil du få tilbud om plass.

Men ta kontakt med opplæringskontoret i Trondheim. De vil kunne hjelpe deg videre :)

 

Anonymous poster hash: 84f90...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, hvis du skal begynne på skrætch, så hadde jeg tatt de to første årene som privatist...?

Jeg tok VKI som privatist da det var kun 4 fag jeg trengte (Hadde realfagene fra før) og dermed var det lettest å lese selv enn å møte opp til de timene... Selv med små barn rundt bena...

 

VKII tok jeg på skole.

Jeg tar det gjennom voksenopplæringen. Ikke privat. Har tidligere tatt fellesfagene og slipper å ta de nå. Så har ingenting å si om man tar det privat eller ikke. Forskjellen er at privat ikke er gratis ;)

 

Anonymous poster hash: 84f90...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller mot konditor altså om det er noe bedre ift. arbeidstider. Barna har jo en pappa også som kan levere i bhg. Det fine er da at jeg kan hente de tidlig:) Men er vel ingen som tilbyr privatistutdanning innen konditorfag?



Anonymous poster hash: da24d...d5d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok kontorfag som voksenlærling. Hadde fullført generell studiekompetanse på videregående.

Løpet ble da 3 år i lære istedenfor 2, og en tverrfaglig eksamen.

Ta kontakt med opplæringskontoret, så hjelper di deg med dette. Når du har generell studiekompetanse skal det kun vær en tverrfaglig eksamen og lenger læretid

 

Anonymous poster hash: 451c8...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Vet ikke det du spør om, men har du tenkt over arbeidstidene i forhold til at du da vil ha barn?

 

Anonymous poster hash: cd166...e2e

 

Hvilke tider mener du da?

 

Anonymous poster hash: da24d...d5d

Du begynner kl 4 eller 6 om morgenen, jobber lange dager, alltid før merkedager, hele mai, juni, juli og august, fullt opp før jul og påske.

 

Anonymous poster hash: 18c42...fde

ja... for sånn er det uansett sted sant?! herregud for et svar... det kommer jo helt an på arbeidsplassen det da vet du!! jeg jobber f.eks på et giga bakeri med baker og konditoravdeling. arbeidstidene er veldig varierende. det er selvsagt natt jobb. de blir avløst kl 06.Da begynner dagskift. og folk begynner alt fra 06-09. arbeidstid er 7.5 time.

 

lykke til videre med valget ;)

 

Anonymous poster hash: 138fb...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En annen ting, hvis du skal begynne på skrætch, så hadde jeg tatt de to første årene som privatist...?

Jeg tok VKI som privatist da det var kun 4 fag jeg trengte (Hadde realfagene fra før) og dermed var det lettest å lese selv enn å møte opp til de timene... Selv med små barn rundt bena...

 

VKII tok jeg på skole.

Jeg tar det gjennom voksenopplæringen. Ikke privat. Har tidligere tatt fellesfagene og slipper å ta de nå. Så har ingenting å si om man tar det privat eller ikke. Forskjellen er at privat ikke er gratis ;)

 

Anonymous poster hash: 84f90...b3c

Jeg betalte ikke en krone ;) Leste helt selv. Med privat mener jeg privatist/lese selv. Ikke nettkurs eller liknende...

Og å lese selv er gratis. Tilogmed bøker får jeg lånt.

 

Men får du voksenopplæring når du er under 25?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta det pp ett år gjennom voksenopplæring. Hvis de har plass får du det. Hvis ikke er det nok plass ved RM på vanlig vgs, men da tar det jo to år.Jeg var i samme situasjon som deg, ble til at jeg droppa å gå skole og helker var lærling i tre og et halvt år. Jeg er kokk da. Du kan gjøre det på den måten men da må du fikse lærlingeplass, noe som kan være litt vrient når du ikke kan noe fra før. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle:) Bare få dager til fødsel så glemte helt å ringe dem i dag. Godt det er fredag og ny mulighet i morra;)



Anonymous poster hash: da24d...d5d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...