Gå til innhold

kan skolen bestemme nøyaktig hva barna får ha med som niste?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har forståelse for at de ikke kan ha med hva som helst og vi følger alle regler angående allergi (nøtter, sitrus) og h*n har aldri med seg usunne ting som kake, kjeks ol. Men jeg liker at maten er litt variert og synes brødskiver blir fryktelig kjedelig i lengden selv. Så jeg har sendt med barnet mitt f.eks en grov, sunn matvaffel eller et par påsmurte lomper som variasjon til brød av og til. Dette har skolen nå laget et problem ut av og vil ha seg frabedt at barna har med seg annet enn brød. De får riktignok lov til å ha med seg frukt, men denne får de ikke lov til å spise til lunsj, den skal de spare til slutten av dagen.

Kjenner jeg blir litt irritert selvom dette ikke er verdens største problem akkurat,. Men barnet mitt har store mandler og polypper (skal sannsynligvis operere) og spiser ofte ikke så mye, spiser ikke knekkebrød. Så da synes jeg det er fint at h*n kan spise noen lomper med f.eks laks eller skinke og ost og få i seg det de dagene brød ikke frister så mye. Kan virkelig skolen nekte dette?

Begrunnelsen er visstnok at det skaper/kan skape sjalusi blant barna. Hallo....? tenker jeg da. Enkelte har garderoben full av merkeklær, tar ungen fri og drar til syden to ganger i året og så skal de komme og påstå at litt variert lunsj skaper stress hos sidemannen.....! Hoff....



Anonymous poster hash: b95b6...4a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 5 andre

De kan legge føringer, men ikke bestemme. Kan skjønne det med sjalusi, men på en annen side er mye i livet urettferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillehi

Nei synes det høres veldig rart ut med sånne restriksjoner! Det har jeg aldri hørt om før. Jeg hadde fortsatt å sende med det du nevner og ikke brydd meg om hva skolen mener om det😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare i Norge folk spiser seg i hjel på brød. Fortell disse "bedrevitere" at det er sunnere med for eksempel middagsrester, salat og sånt i stedet for den evinnelige brødskiva. Hvis de trekker sjalusikortet så bare fortell dem at det er deres ansvar som lærere at det ikke forekommer mobbing og krangling på skolen, og at de må forklare barna at alle ikke kan ha alt likt.



Anonymous poster hash: 8aad7...051
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det kan de ikke bestemme. Du kan bare gi beskjed til skolen om at du kommer til å fortsette å sende med slike ting.

 

Anonymous poster hash: 49fbc...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, de kan ikke bestemme det, barnas kosthold er foreldrenes ansvar.

 

Var på foreldremøte i går og temaet kom opp, det er et problem at noen barn har med seg kjeks o.l. og deler med noen og ikke alle. At noen barn får loff mens andre får grovbrød, noen går leverpostei og andre nugatti kan ikke skolen bestemme noe om, men de kan anbefale sunn mat. De fraråder ting som tar lang tid å spise i 1.klasse, om de har med masse frukt, yoghurt, små begre med pålegg de skal smøre på selv o.l. rekker de rett og slett ikke spise noe særlig på de 20 minuttene de har på seg til å både smøre, dille, snakke, tøyse og spise, da blir spisingen nedprioritert av barnet selv og det rekker ikke få i seg nok mat.

 

Her har de rett og slett sagt på skolen at det er foreldrene som bestemmer hva barna skal ha i nisten og alle må spise det deres foreldre har pakket til dem, det er ikke lov å dele matpakkene med hverandre. Da sitter ihvertfall alle på sine plasser og spiser sin mat, også de som fremdeles får med seg kjeks, sjokoladebarer o.l. fordi "det er det eneste de spiser og da er det det de må få".



Anonymous poster hash: 30260...345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull av skolen. Det der hadde jeg ikke brydd meg om. Lag den maten du vil, du trenger ikke begrunne det heller. Ditt barn, barnets matpakke. Det blir jo som at de skulle gått inn og sagt at barn ikke får lov å ha mer enn to farger på klærne fordi det blir urettferdig for de som bare har en....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er bare i Norge folk spiser seg i hjel på brød. Fortell disse "bedrevitere" at det er sunnere med for eksempel middagsrester, salat og sånt i stedet for den evinnelige brødskiva. Hvis de trekker sjalusikortet så bare fortell dem at det er deres ansvar som lærere at det ikke forekommer mobbing og krangling på skolen, og at de må forklare barna at alle ikke kan ha alt likt.

 

Anonymous poster hash: 8aad7...051

Vil påstå at at det spørs hva middagsrestene er. Grove brødskiver med pålegg som ost, makrell, skinke er mye sunnere enn å ha med f.eks pølserester, pølsegrateng, makaroni og kjøttdeig mm

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 0f2ca...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er "urettferdig" det må alle barn lære. Syns dette er tøys fra skolen, men tidsfaktoren og evt allergi i klassen er viktig å ta hensyn til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er bare i Norge folk spiser seg i hjel på brød. Fortell disse "bedrevitere" at det er sunnere med for eksempel middagsrester, salat og sånt i stedet for den evinnelige brødskiva. Hvis de trekker sjalusikortet så bare fortell dem at det er deres ansvar som lærere at det ikke forekommer mobbing og krangling på skolen, og at de må forklare barna at alle ikke kan ha alt likt.

 

Anonymous poster hash: 8aad7...051

Vil påstå at at det spørs hva middagsrestene er. Grove brødskiver med pålegg som ost, makrell, skinke er mye sunnere enn å ha med f.eks pølserester, pølsegrateng, makaroni og kjøttdeig mm

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 0f2ca...715

 

 

 

Generelt er det sunnere med variert kosthold enn ensformig. Vil påstå at brød 3 ganger om dagen er veldig ensformig kosthold, selv om man har pålegg. En annen ting er at det er lettere å få ting som salat, lasagne osv til å smake godt, enn grovbrød med masse korn i, i hvert fall for barn.

 

Anonymous poster hash: 8aad7...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er journalist i Foreldre.no, og har sendt deg en privat melding. Håper du tar kontakt. Hilsen Kari

 

 

hvordan kan man sende privat melding til en anonym? Trodde ikke det gikk an jeg?

 

Anonymous poster hash: 8aad7...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kari Mathilde

Jeg har ikke fått noen privat melding. HI

 

Anonymous poster hash: b95b6...4a1

Så rart? Er du sikker? Da har det i så fall skjedd noe feil. Men det jeg skrev, var i alle fall at jeg er journalist i Foreldre.no og kunne tenke meg å skrive en liten sak om dette, synes i utgangspunktet at det høres litt merkelig ut at en skole skal kunne bestemme hva barna kan ha med i nistepakken. Kunne du tenke deg å gi meg noe mer info om dette, via mail eller telefon? Ta gjerne kontakt via privat melding, eller på mail [email protected], eller på telefon 95155572. Beste hilsen Kari Hestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om klassen besto av 50% innvandrere som aldri har spist grovbrød med brunost eller servelat? Skal de også pålegges å endre kosthold bare fordi "vi" i Norge "vanligvis" spiser brød? 

 

I klassen til guttungen florerer det av vårruller, salater, pastagryter og gratenger, humus og ris, panini og wraps av ymse slag, pizzarester, vafler og sikkert en og annen nugattiskive. Hører aldri noe om at det er urettferdig, selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge matpakken ikke fører til "forstyrrelser" i spisesiruasjonen og merarbeid for lærer som f.eks. at lærer må varme opp maten (noe i alle fall jeg ikke gjør), at det blir søl og gris, at eleven brenner seg (på f.eks.nuddelkopper), lukt som henger igjen og liknende må da elevene få ha det de ønsker i matpakken.

Heller middagsrester enn brød med søtt pålegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei! Jeg er journalist i Foreldre.no, og har sendt deg en privat melding. Håper du tar kontakt. Hilsen Kari

  hvordan kan man sende privat melding til en anonym? Trodde ikke det gikk an jeg? Anonymous poster hash: 8aad7...051
Du kan sende meldinger til En anonym, men de ender bare på den store felleskontoen som alle anonyme bruker. Det er ingen som ser de meldingene, utenom muligens moderatorene.

 

Anonymous poster hash: 49fbc...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei har vel kome med føringar for kva det er lov å ha på dei grove brødskivene og, eller?  Sære greier!

Då eg byrja på skulen (på slutten av 70 talet) fekk eg berre med meg mjølk av mi kosthaldsopptekne mor, medan dei ande hadde saftflasker.  Syntes det var litt kjipt, men slik var livet. Skjønar at skulen kan be om at barna ikkje har med mat som må varmast, søtsaker,  eller gje råd om å ikkje ha med mat som er så putlete at dei ikkje rekk å ete den, men ellers meiner eg dei får overlate ansvaret for nistepakken til foreldra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen kan jo ikke bestemme det, noe bør jo foreldrene få bestemme selv.

Brødskive kan jo en bli fort lei av. Det du kan gjøre er jo bare å ignorere det skolen har sagt og sende h*n det du har bestemt. Det er foreldrenes ansvar å sende barnet med seg lunsj, og når de vil variere kosten så er jo det smart. PS! Jeg er lutalei av brødskiver i lengden jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er bare i Norge folk spiser seg i hjel på brød. Fortell disse "bedrevitere" at det er sunnere med for eksempel middagsrester, salat og sånt i stedet for den evinnelige brødskiva. Hvis de trekker sjalusikortet så bare fortell dem at det er deres ansvar som lærere at det ikke forekommer mobbing og krangling på skolen, og at de må forklare barna at alle ikke kan ha alt likt.

 

Anonymous poster hash: 8aad7...051

 

 

Det er sant det at det er nordmenn som spiser seg i hjel på brød.

I Sverige og i Finland serverer de gratis varm mat på skolene. I noen asiatiske land tar barna med seg ris og sushi i matpakken sin. Så stortsett er det nordmenn som spiser brødmat til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg var misunnelig på min venninnes fine knekkebrød med svett gulost på..... For det fikk ikke jeg. Helt til en dag mamma ga etter.... da var jeg ikke lenger misunnelig, for seige knekkebrød med svett gulost er faktisk ikke så godt....

 

Misunnelse må fikses på andre måter enn ved å nekte noen å ha med mat man spiser. Skolen har heller ikke mer makt enn foreldre, så skolen kan faktisk ikke nekte noen å spise det foreldrene mener de bør. Selv om det skulle være skoleboller hver dag.

 

Skolen kan anbefale, men ikke gi ordrer. Så send med ungen din det du vil, og som du vet ungen spiser. Det er faktisk viktigere at ungen spiser, enn at matpakken er "rett". Grunnen er blodsukker og evnen til læring. 

 

Bare gi beskjed til skolen at sånn velger dere å gjøre det, og det er med bakgrunn i matinntak ellers. Hva andre velger, er deres problem. At noen foreldre kun sender med kjedelige brødskiver, er faktisk ikke ditt problem. Ei heller skolens.



Anonymous poster hash: 887c7...6c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole har de gjort det samme. Tror det skeia veldig ut med både vaffler kaker, kjeks osv, og det ble delt med bare noen, ikke alle. Matpausen ble i følge lærerene bare krangling og gråting, og alt annet enn trivelig. Derfor bestemte de at de kun skal ha med brødskiver.

 

Eldstejenta mi elsker brød, og vi hadde aldri sendt med henne noe annet, så for oss var det helt ok. Men til høsten skal vår yngste begynne, og hun liker ikke brød. Hun bare brekker seg, og får ikke ned noen verdens ting. I barnehagen har de begynnt å riste brødet til henne, for da får hun det ihvertfall ned, men jeg aner virkelig ikke hvordan vi skal gjøre det når hun begynner på skolen. Hjemme lager vi mye grove vaffler, grove pannekaker, yogurt med masse havregryn, frokostblandinger osv. Og hun elsker alt av middag, så det hender også at hun f.eks får fiskekaker til frokost.

 

Hun kommer ikke til å røre nisten om hun bare må ha brødskiver. Hun er ikke noen tungvekter, så jeg liker ikke tanken på at hun skal gå hele skoledagen uten mat, men verst er det jo hva det gjør med humøret og konsentrasjonen hennes. Jeg håper at jeg kan få tillatelse til å sende med henne en skål med fokostblanding eller pannekakene vi lager. De er virkelig noen drylerter av noen pannekaker, stappfulle av egg, havregryn og grovt mel, så de ser i grunnen ikke videre fristende ut :-D 



Anonymous poster hash: 79cd4...959
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På vår skole har de gjort det samme. Tror det skeia veldig ut med både vaffler kaker, kjeks osv, og det ble delt med bare noen, ikke alle. Matpausen ble i følge lærerene bare krangling og gråting, og alt annet enn trivelig. Derfor bestemte de at de kun skal ha med brødskiver.

 

Eldstejenta mi elsker brød, og vi hadde aldri sendt med henne noe annet, så for oss var det helt ok. Men til høsten skal vår yngste begynne, og hun liker ikke brød. Hun bare brekker seg, og får ikke ned noen verdens ting. I barnehagen har de begynnt å riste brødet til henne, for da får hun det ihvertfall ned, men jeg aner virkelig ikke hvordan vi skal gjøre det når hun begynner på skolen. Hjemme lager vi mye grove vaffler, grove pannekaker, yogurt med masse havregryn, frokostblandinger osv. Og hun elsker alt av middag, så det hender også at hun f.eks får fiskekaker til frokost.

 

Hun kommer ikke til å røre nisten om hun bare må ha brødskiver. Hun er ikke noen tungvekter, så jeg liker ikke tanken på at hun skal gå hele skoledagen uten mat, men verst er det jo hva det gjør med humøret og konsentrasjonen hennes. Jeg håper at jeg kan få tillatelse til å sende med henne en skål med fokostblanding eller pannekakene vi lager. De er virkelig noen drylerter av noen pannekaker, stappfulle av egg, havregryn og grovt mel, så de ser i grunnen ikke videre fristende ut :-D 

 

Anonymous poster hash: 79cd4...959

 

Du trenger ikke tillatelse av skolen i det hele tatt. De kan ikke bestemme hva du som foreldre legger i matpakken til ditt barn. De kan argumentere seg rød og grønn fordi X får med seg loff med nugatti på, men de kan uansett ikke nekte.

 

Like lite som FAU kan bestemme at man ikke får sykle til skolen før man går i fjerde/femte.

 

Den dagen det står i Norges Lover kan de nekte - ikke før.

 

Anonymous poster hash: f47e9...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom skolen vår skulle bestemme hva mitt barn skulle ha i nista hadde jeg blitt mektig provosert.

 

Anonymous poster hash: 7c84d...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...