Gå til innhold

Holdt dere navnet hemmelig?


Katrine Andreassen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er frilansjournalist for klikk-foreldre og skal skrive en sak om det å holde babynavnet hemmelig før fødselen.

Vi har inntrykk av at dette blir mer og mer vanlig, og skulle gjerne hørt argumenter fra noen som valgte å ikke fortelle familie og venner hva barnet skulle hete :-)

 

Er det noen som kunne tenke seg å dele sine tanker rundt dette med meg? 

 

Tar gjerne i mot korte innspill her. Hvis noen har tenkt nøye gjennom dette, og kunne tenke seg å si litt mer om det og stille med bilde til saken min hadde det vært kjempefint :-) 

 

Hilsen Katrine Andreassen

frilansjournalist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Med den første sa vi intet om navn til familien før fødslen selvom de spurte og grov.

Vi hadde et favorittnavn - men vi ville se henne først for å være sikre på at det var rette navnet før vi spredde det til familien. I tillegg opplevde jeg det som noe litt privat som jeg ikke ønsket at resten av familien skulle blande seg i. De kom selvfølgelig med forslag, men jeg ønsket ikke å måtte diskutere favorittnavnet med dem og eventuelt måtte forsvare det om de ikke likte det. Det var jo det som var navnet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med gutten vår, så sa vi ingenting om navn. Rett og slett fordet navnet var spesielt og veldig lite brukt. Vi ville ikke at noen skulle "ta" navnet før oss.. hihi.. Sønnen vår (født 2011) heter Cornelis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to navn til jenta vår, hvor det ene (mellomnavnet) er oppkalling etter oldemor, Vi hadde to grunner for å vente:

1. Vi ville det skulle være en overraskelse til oldemor at tulla ble oppkalt etter henne

2. Vi ville være sikre på at fornavnet ble riktig for jenta vår, og ville se henne før vi bestemte oss helt. 



Anonymous poster hash: 2e54e...47a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har to barn, vi ville ikke vite kjønn på noen av dem så hadde både jente og guttenavn klart. Begge barna har dobbeltnavn der det ene er oppkalling. På første holdt vi guttenavnet så og si hemmelig, bare oldeforeldrene fikk vite også testet jeg det på noen venner jeg stolte på, ettersom det var ett oppkallingsnavn som bare 6 i landét hadde på siden til Pappaen så ville at det skulle være en overraskelse. Jentenavnet fortalte vi til alle da dét var mer vanlig.

 

På andre så holdt vi vel både guttenavnet og jentenavnet så og si hemmelig. Jentenavnet, testet jeg på samme venninne som med første, ellers hemmelig for familien. Jentas første navn er oppkalling etter min bestemor. Og andre navnet er det vi hadde som alt. Om første ble jente.

 

Begge navnene ble godt tatt i mot begge gangene, ell svigermor hadde en åjaha jaja reaksjon på jentenavnet, men det gikk seg til da man får sagt det mange nok ganger på rett måte;p, syntes det var fint å holde de kortene nærme, mest pga navnekominasjon og evt. Meninger om navnene, når de har fått ett navn så blir det sånn. Tror det er vanskelig å mene noe negativt om ett navn når barnet først har fått det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fortallte det til ingen. Jeg kommer fra canada og de er det ikke vanlig aa si navnet til noen foer babyen er foedt. Man skal heller ikke spoer folk om hvilken  n avn de har tenkt aa gi barnet sitt. Dette er sett paa som frekt.



Anonymous poster hash: 623cf...273
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fortalte det ganske tidlig, så navnet hadde allerede satt seg da jenta ble født. Da hun kom fikk jeg en sterk følelse av at hun ikke "var" det navnet likevel, og følte at hun måtte hete et annet navn (som vi ikke hadde på listen engang). Jeg valgte å ikke gjøre noe med det, hun fikk det navnet vi hadde bestemt på forhånd. Nå kler hun navnet sitt, selv om hun hadde nok kledd det andre navnet også!

 

Denne gangen kommer vi også til å dele navnet med andre, men skal understreke at vi har flere navn på listen også slik at ingenting blir skrevet i stein før hun blir født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til goprinsen

Hei

 

Nei ,vi så ingen vits med det,men kan forstå hvorfor noen gjør det, ei vennine av meg var gravid samtidlig med svigerinne si og svigerinnen og broren tok hennes navn som hun skulle bruke til datteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forteller det ikke. Jeg ønsker ikke innblandelse eller å risikere negative kommentarer fra familien, og vil heller ha det som en overraskelse :-) En venninne fortalte hva hun skulle kalle barnet sitt og møtte nærmest harselering på dette, folk får seg til å se hva som helst til gravide, og det vil ikke jeg risikere...



Anonymous poster hash: b6b32...400
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt diskutere navn og slenge ut alternativer osv.men ingen som får vote navnet før det er født og bestemt da. Gjerne etter 2-3 dager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt hemmelig et guttenavn i 1 år nå, og venter til vi får en gutt med å fortelle det. Her er det en liten kommune hvor man blir påvirket av hverandre, og det er mange navnestjelere der ute ;-) Har ikke hørt om noen som heter navnet, så vi er heeelt stille som mus.



Anonymous poster hash: 488b5...269
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får vi det første barnet, men vi har allerede tenkt at vi skal begynne å bruke navnet så fort vi vet kjønn, og har bestemt navn. Da hører vår omgangskrets hva vår lille heter, og om de velger å "ta" navnet, får de bare gjøre det. Da vet de i alle fall at vi også skal ha det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bestemte oss for navn da jeg var ca 30 uker på vei.

Vi holdt det hemmelig fordi vi visste at noen ikke kom til å like navnet, de hadde så sterk mening om hva han skulle hete at de gjorde alt for å pushe det navnet på oss. Så vi holdt det hemmelig litt for å irritere de litt ekstra, holde folk på pinebenken litt. Er godt å ha en hemmelighet med partneren som ingen andre får vite.

 

Vi fortalte det når vi fortalte at han hadde kommet til verden.

 

Tydeligvis hadde vi gode grunner for å holde det hemmelig. Han er nå 13 månder og noen i familien maser enda om det andre navnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...