Gå til innhold

Er det "rart" å ha blå vogn til en jente?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst på urban jungle i fargen ocean, men vi vet ikke om vi får jente eller gutt. Jeg synes ikke det gjør noe med blå vogn til jente, men flere jeg har snakket med sier at alle kommer til å tro at vi trodde vi skulle få gutt hvis vi kjøper blå vogn... Hva mener du?

 

Anonymous poster hash: 4cb5d...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nerdens'mus

Man bytter sjelden vogn for hvert barn. Så kjøp den fargen du liker. At voksne mennesker i vår tid har gutte og jentefarger. Viser bare at vi stadig sliter med kjønnsstereotyper. Blått er en fin farge som mange voksne damer liker. Rosa er litt mer for spesielt interesserte. Når så du sist en voksen dame i rosa. Jeg går i rosa, men kjenner få andre som gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå vogn til jente går vel bra! kan du ikke bare klipse på en rosa vognleke eller noe da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør vel ingenting? Jeg har kjøpt rødt bilsete til babyen jeg ikke vet kjønnet på....vogna er brun.....tøybleier er både lyseblå og røde. Det eneste jeg har unngått er rosa og lilla. Ellers har jeg alle farger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bytter sjelden vogn for hvert barn. Så kjøp den fargen du liker. At voksne mennesker i vår tid har gutte og jentefarger. Viser bare at vi stadig sliter med kjønnsstereotyper. Blått er en fin farge som mange voksne damer liker. Rosa er litt mer for spesielt interesserte. Når så du sist en voksen dame i rosa. Jeg går i rosa, men kjenner få andre som gjør det

Hei og velkommen til 2013, en tid hvor de aller fleste faktisk bytter vogn til hvert barn og ofte opptil flere ganger til hvert barn, hvor de aller fleste jeg kjenner eier noe rosa (for spesielt interesserte? Hvor henter du dine meninger fra -1950 årene?).

 

Jeg hadde ikke kjøpt den fargen når jeg ikke vet kjønnet, kunne hatt navy til jente men ocean passer ikke til typisk jentefarger -annet enn mørk lilla kanskje? Synes ocean blir en typisk guttefarge.

 

Liker at det er forskjell på jenter og gutter jeg og synes det er helt greit at man skiller med farger, det at man i vår tid "sliter med kjønnsstereotyper" er rimelig utdatert og litt for alternativt for min del, det ER tross alt en veldig stor forskjell på gutt og jente så hvorfor ikke markere det også?

 

Anonymous poster hash: cfe3f...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt enig med #6. Det er forskjell på gutter og jenter, og enkelte farger er mer feminine, andre er mer maskuline. Nå vil jeg kanskje ikke kalle fargen ocean for maskulin, men den er jo guttete. Jeg ville aldri gjettet at det lå en pike oppi der. 

Og dette med å vite at det ligger en pike i vogna... Da jeg gikk gravid, tenkte jeg at det ikke spilte noen rolle om folk så det var gutt eller jente. Jeg kjøpte mye kjønnsnøytrale plagg (kanskje vi får gutt ved senere anledning? Tenkte det var greit å ikke måtte kjøpe alt nytt), det gikk i både hvitt, brunt, grått osv. Men når jeg putter på jenta mi en egentlig kjempefin hvit body med en figur på, stikker det litt i meg, fordi det faktisk er vanskelig for folk som ikke kjenner henne, å se kjønnet hennes. Jeg vil folk skal vite at jeg har ei jente, ei så fantastisk lita tulle.... Samme gjelder om jeg hadde fått gutt. Jeg vil ikke folk skal spørre meg hva slags kjønn hun er, jeg vil de skal se det selv. Får jeg en gutt noen gang, vil jeg kjøpe inn masse guttefarger. 

Kanskje jeg er litt rar, men jeg ville ikke valgt vogn i ocean farge. Navy hadde gått an, men aller helst ville jeg heller gått for en annen farge. Brun, beige, hvit, sort...



Anonymous poster hash: 8a77b...cb7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig lite opptatt av om folk ser hva slags kjønn barnet har. Vi har jente fra før og hun har masse klær i alle farger. Kjøpt for å kunne brukes i tilfelle neste er gutt, og fordi hun kler fargene. Hun er ikke en typisk rosa jente.

 

Tror jeg går for ocean uansett, synes fargen er nydelig. Om noen tror det er en gutt det, so what? Men takk til alle som svarte :) HI

 

Anonymous poster hash: 6942a...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått går jo fint til jente. Det som derimot hadde vært rart, er om det ligger en gutt oppi en sjokkrosa vogn. Vet ikke hvorfor, men det hadde blitt feil...



Anonymous poster hash: 2d684...33b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke problemet, synes absolutt man kan ha blå vogn til jente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt ble tidligere sett på som en maskulin farge lyserødt/rosa ble brukt på guttebabyer. Lyseblått på jenter fordi det var en rolig behagelig farge. Fargene byttet kjønn pga at folk "protesterte" på kjønnsstereotypene. Synes det er litt spesielt at flere er så påståelig om at fargene er SÅ tydelig kjønnsbestemte når det åpenbart er mote og vane som bestemmer det.

 

http://m.klikk.no/foreldre/smabarn/article482938.ece

 

HI: kjøp en vogn du synes er fin, babyen kommer ikke til å bry seg. De som betyr noe for dere kommer jo til å vite hvilket kjønn babyen er og de andre kan du jo bare rette på hvis de antar feil..

 

Anonymous poster hash: 46a2d...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hi, leser ikke hva de andre har skrevet men gir deg min mening.
Jeg ville trodd at barnet i vognen din var gutt. Og hvis jeg hadde blitt informert om at det var jente, så hadde jeg tenkt "åja, kjøpte blå vogn til storebror uten å tenke på at det kunne komme en jente senere ja..."

 

Men so what? Så lenge du trives med fargen så er det vel greit! Men jeg personlig kjøper ikke verken rosa eller blå vogn til det første barnet jeg har i magen, fordi jeg vil bruke den på nestemann også, uavhengig av kjønn.

Lykke til :)

 



Anonymous poster hash: 0b733...6f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp i vei! Vi hadde bilsete i turkis og mørk brun vogn til jente. Vi handler klær i både jente- og gutteavdelingen :)

 

Vi får stadig spørsmål om det er en gutt vi har, til tross for rosa klær, lille vognpose osv ;) det skyldes nok lite hår :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Julia1984

Jeg kjøpte mørk blå/sort vogn til min førstefødte før jeg visste kjønnet. Hadd aldri kjøpt en "jentefarge" på vognen hvis førstefødte var jente fordi her var planen å bruke samme bagvogn på alle 3 barna og det ble det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi på 5 år liker turkisblå veldig og jeg kjøper ofte det til henne. Synes ikke fet er en typisk guttefarge. Greit at ikke alt er rosa mener jeg. Du blir tidsnok lei av rosa om du får jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har vel det å si? Hvis du synes det er greit å ha ei jente i ocean farget vogn, hvorfor da gidde å bry seg om hva andre tenker? Ungen bryr seg jo ikke akkurat.

 

Anonymous poster hash: ba626...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha marineblå vogn, vet ikke om det er jente eller gutt enda. Det har ingenting å si. Og om noen skal komme til fare for å spørre om de kan se på gutten i vogna, så er det helt greit å svare på det. 



Anonymous poster hash: 56de9...e9f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt den vogna uavhengig av kjønn. Syns det går helt fint. Jeg triller min jente i bumbleride aquamarine og den har jeg tenkt til å bruke til nestemann også samme hva det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt å kjøpe kongeblå vogn til vår mageboer. Vi ønsker ikke vite kjønn før h*n kommer på besøk i januar en gang. Jeg elsket blått da jeg var liten, og hadde ingen rosa klær. Har alltid vært glad i klar blå og jordfarger, ikke fult så mye rosa. Ser ingen grunn til at ikke en jente skal kunne bo i en turkis vogn. Ville heller tenkt jente enn gutt om den som bodde i vognen... Men har det noe å si? Gå for den vognen som passer dere, og som dere vil like :)



Anonymous poster hash: c6a16...147
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at de du kjenner vet at du har en jente så om de du møter på gata tror du har en gutt er vel en dritt?

Jeg blir oppgitt over hvor mye idiotisk man skal lese her inne!



Anonymous poster hash: 1ff3e...ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyacinth Bouquet

Hvilket kjønn fremmede, forbipasserende mennesker tror babyen i vogna mi er, stiller jeg meg totalt likegyldig til. Kjøp den fargen du liker best, du er stuck med vogna i en tid fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gjerne hatt blå vogn, veit ikkje heilt kva som ligg i ocean blå, men reknar med den er turkisblå. Vi kjøpte svart bruktvog til førstemann, så neste ungen får bruke den ho/ han og, men det hadde absolutt ikkje plaga meg å legge jente i blå vogn.

Elles syns eg det er litt trist at enkelte skal presse ungane inn i rosa/ blå kjønnsroller, men men, kvar sin smak;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...