Gå til innhold

Barnemark..Ugh!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barnet vårt på 5 har fått barnemark, nå for andre gang i sitt liv. Vi begynner med Vermox hele fam i dag med engang. Sier dere noe om dette i b.hagen? Første gang sa jeg ifra, og det ble hengt opp flere plakater om dette. Slår meg bare at etter 3 ulike barnehager, og nå på sisteåret har jeg aldri hørt om andre som har fått dette og sagt fra. Er ikke det rart? Kan barnemark noengang forsvinne av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det må sies ifra om! Barnemark er smittsomt og barnehagen setter nok uendelig stor pris på beskjed :) dessverre er det ikke alle som er like flinke å si fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnemark er helt normalt at barn får, ikke alle tenker over at det kan være årsaken til uro på natt når de har små barn, så det er flere tilfeller enn de som blir meldt fra om.

Jeg har alltid sagt fra når jeg har hatt mistanke om at mine barn har hatt det.

Barnemark kan ikke forsvinne av seg selv, det er viktig at alle i samme husstand behandles ellers er det nytteløst, og her sviktes det mye tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt fikke barnemark 3 år på skolen. De satte stor pris på infoen, ja si i fra! De fikk sjelden vite det. Renholdsrutiner ble innskjerpet i noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var om dette på God Morgen Norge en dag nå. Fikk ikke med meg alt, men det er visst maaaange som får mark - og mange som har det uten å vite det. Fikk også med meg at det er veldig smittsomt og at det kreves behandling for å få bukt med det. Det jeg ikke fikk med meg var hva som er symptomer og hvordan man finner ut om barnet har mark... Kan noen svare på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var om dette på God Morgen Norge en dag nå. Fikk ikke med meg alt, men det er visst maaaange som får mark - og mange som har det uten å vite det. Fikk også med meg at det er veldig smittsomt og at det kreves behandling for å få bukt med det. Det jeg ikke fikk med meg var hva som er symptomer og hvordan man finner ut om barnet har mark... Kan noen svare på det?

 

Barnemark kan komme fra egg som ligger på salat, så husk å vask grønnsaker godt! Legevakta som tipset meg da jeg ringte hysterisk ;)

Ellers smitter det lett ved hånd til munn. Vask dørhåndtak ofte hvis man har mark.

 

Svie i rumpa, og særlig på kvelden. Da kommer mormarken fra for å legge egg. Barnet har hatt mark 3 ganger, jeg har aldri sett noen mormark - heldigvis!

Barnet begynner å klø i rumpa, så klager det på svie og man tror det er sår rumpe.

For å sjekke om man har mark: legg barnet over fanget og brett ut selve analåpningen litt. Da kommer det ut noen hvis de er der. Høres guffent ut, og det var guffent første gang. Etterpå har det blitt rutine;)

Markene er heldigvis "søte", de er hvite, tynne og har ikke øyne og munn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt det flere ganger (tre-fire?) og har informert i barnehagen hver gang. Plaktaten kommer opp og hvis jeg er der samtidig med andre foreldre, pleier jeg å si at det er vi som har fått. Viktig å ikke gjøre dette pinlig, har jo ikke akkurat vært ute og kjøpt dem med viten og vilje.

 

Hvis du sjekker etter leggetid, pleier det å være lett å se markene hvis du "bretter ut" rumpa litt.

 

På samme måte som jeg blir kvalm når jeg snakker om omgangssyke, klør i hodet når jeg snakker om lus, så klør jeg nå bak ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...