Gå til innhold

Bekymringsmelding pga økonomi..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Pga at jeg har blitt alene med min lille sønn, og selvsagt fått stram økonomi og surr med sykmeldinger og betaling fra tidligere arbeidsgiver, lå jeg etter med husleie og strøm og ba NAV om hjelp (jeg skyldte 1 måneds leie men utleier ville ikke vente til slutten av mnd med å få den og truet med oppsigelse). Jeg fikk hjelp, og skal betale NAV tilbake en del av det etterhvert. Så ringte de idag og sa at de sender bekymringsmelding til barnevernet, da de ser det som alvorlig å ikke kunne betale leie. Da fikk jeg jo panikk - hva skjer nå, da? Fra og med idag får jeg sykepenger fra NAV inntil foreldrepenger blir utbetalt (jeg er gravid) og forventer ikke å ha noe problem med å betale for meg fremover, det var en spesiell situasjon som førte hit.

 

Noen med erfaring? Eller råd? Jeg fikk jo som sagt helt panikk her :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig å gjøre dette. Ikke tenk på det, spill med åpne kort og la barnevernet undersøke. De vil fort se at det ikke er grunn til bekymring dersom du ellers får kontroll og er en god mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spill med helt åpne kort så vil barnevernet raskt se at det ikke er noen grunn til bekymring og at dette var et engangstilfelle som ikek skjer igjen.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange NAVkontorer har automatikk i å sende bekymringsmelding hvis foreldrene må ha sosialstønad fordi de ikke klarer seg økonomisk.

I ditt tilfelle høres det ut som om du tilhører et slikt NAVkontor, og jeg tror derfor ikke du skal bekymre deg for mye. Det er jo ikke slik at de fratar deg barnet fordi du ikke har råd til en husleie. Det blir sansynligvis en samtale med bv, og ikke mer en det. Med mindre du fortsetter å ha de samme problemene.

Jeg skjønner veldig godt at det er en forferdelig situasjon, men jeg skulle ønske alle NAVkontorene gjorde dette.

 

Bedre med en samtale for mye, og dessuten ER det alvorlig, og tror mange i dag trenger en vekker i forhold til dette. Det er skremmende å se hvor mange med ansvar for barn som ikke synes det er noe big deal å bli forsørget av NAV. Det er særlig tydelig at mange har gjort seg avhengig av staten her inne..

 

Lykke til, jeg håper dine økonomiske problemer blir kortvarige, og at bv også ser dette. Og det gjør de nok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi er også en del av omsorgen for et barn, men selvsagt skal det være langt mer alvorlig enn i ditt tilfelle. Det er nok bare en rutinemessig greie og ingenting å bekymre seg for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg advokat og ta med på første møte med barnevernet, siden du er gravid alenemor, vil de neppe henlegge saken, men finne hjelpetiltak, enten du trenger det eller ikke!

 

Har en venninne som ble plaget i et par år etter og ha vært i samme situasjon, og hun ble ikke kvitt dem, eller unødvendige hjelpetiltak, før hun skaffet seg advokat! Nå var kansje hun uheldig, men dessverre finnes det en del som ser på alenemødre som noen som burde være under og trenge hjelp av barnevernet!

Endret av April Love
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skaff deg advokat og ta med på første møte med barnevernet, siden du er gravid alenemor, vil de neppe henlegge saken, men finne hjelpetiltak, enten du trenger det eller ikke! Har en venninne som ble plaget i et par år etter og ha vært i samme situasjon, og hun ble ikke kvitt dem, eller unødvendige hjelpetiltak, før hun skaffet seg advokat! Nå var kansje hun uheldig, men dessverre finnes det en del som ser på alenemødre som noen som burde være under og trenge hjelp av barnevernet!

 

Ja, kom igjen. Skyt spurv med kanon! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg advokat og ta med på første møte med barnevernet, siden du er gravid alenemor, vil de neppe henlegge saken, men finne hjelpetiltak, enten du trenger det eller ikke! Har en venninne som ble plaget i et par år etter og ha vært i samme situasjon, og hun ble ikke kvitt dem, eller unødvendige hjelpetiltak, før hun skaffet seg advokat! Nå var kansje hun uheldig, men dessverre finnes det en del som ser på alenemødre som noen som burde være under og trenge hjelp av barnevernet!
Ja, kom igjen. Skyt spurv med kanon! :P

 

 

I alle dager... hvordan skjedde dette? Det siterte innlegget til April Love ble mye lengre enn det innlegget April Love har i tråden...? På tide å pusse briller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gravid småbarnsmor + advokat = en enda større grunn til økonomiske problemer!

 

Du trenger ikke advokat for å møte barnevernet. De vil treffe deg for å hjelpe deg - ikke for å knuse deg! (I motsetning til Nav.., de er til tider svært lite menneskelige - etter min mening)

 

Ikke bli redd - hev hodet og som flere sier: Spill med åpne kort. Ja, du har hatt en røff periode, men det har da ingenting med barnet å gjøre. Barnevernet kan ikke gjøre noe, de kan kun hjelpe deg på riktig spor.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal slappe helt av!

Barneverntjenesten kan nemlig hjelpe deg økonomisk, derfor har de sendt melding til barneverntjenesten.

Barneverntjenesten er pliktig til å undersøke din økonomi, og om det vise seg at din økonomi går ut over barnet så vil de hjelpe deg økonomisk! Du kan få hjelp til barnhageregninger, klær, aktiviteter til barnet osv.

Svært mange foreldre under barnevernet har økonomisk bistand som hjelpetiltak, altså de får hjelp til å betale for de utgifter som medberegnes barnet, og derfor vil barnet også ha det bedre.

 

Her lønner det seg å være ærlig og ta imot hjelp, det kan du faktisk tjene penger på. F.eks kan barneverntjenesten betale dine barnehageregninger. Husk at penger sier ingenting om din omsorgsrolle, og det vet barneverntjenesten.

 

Hilsen barnevernpedagog:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!! Litt beroliget nå... :)

 

Jeg regner jo ikke med at de kommer til å ta fra meg barna pga det her, når de ser at jeg følger opp som jeg skal fremover. men det er allikevel en ekkel følelse å vite at de skal inn og vurdere meg, selv om jeg vet at jeg ikke har noe å "frykte" i forhold til morsrollen min .

 

Når det gjelder det med hjelpetiltak er det jo ikke så mye de kan gjøre heller, avlastning vil jo ikke ha noe å si for eksempel. Ungene har jo ikke merket noe til dette i det hele tatt, de har mat og klær og omsorg som de skal. Det måtte isåfall vært noe økonomisk, men det trenger jeg jo heller ikke - annet enn denne ene gangen. Har i tillegg startet på utdanning nå mens jeg er i sv.skap/permisjon for å få meg bedre jobb etterpå, det må jo telle positivt. Håper det er fort overstått og henlagt, for uansett stresser jeg meg opp pga det her....og merker jo det på magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sender ikke bekymringsmelding til BV fordi de mener du er en dårlig mor, men fordi BV kanske kan hjelpe deg økonomisk. BV kan gå igjennom økonomien din, og kanskej kan de betale barnehageplass for deg eller bidra økonomisk på annen måte. Dette er er standard prosedyre, ta det med ro:)

 

Dersom dette er et engangstilfelle har du hvertfall ingen ting å bekymre deg over:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baby♡Lykke

Det går sikkert bra.

Jeg tror ikke det er noen grunn til panikk. Hvis du ikke trenger hjelp, så tenker jeg bv undersøker saken først og trekker seg unna.

Endret av Baby♡Lykke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bekymre deg. Er nok ren rutine fra NAV. En bekymringsmelding er ikke nødvendigvis alvorlig. Barnevernet vil bare undersøke litt, men de finner nok tidlig ut at det ikke er grunn i denne meldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...