Gå til innhold

Gir dere noe lørdagsgodt til 1,5åring +?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Enig med Alva. Det er ikke akkurat lett å unngå å gi småbarn lørdagsgodt når de har større søsken som får. Prøvde en stund å gi yngstegutten rosiner, men han skjønte fort at storebror fikk noe bedre, og får nå en skål med sjokoladebiter.

Synes det er mye viktigere å sørge for sunne middager og sunt brød og pålegg. Brus har vi heller aldri.

Impnert hvis dere virkelig klarer å holde det til kun en sjokoladerute eller en seigmann... Det hadde forårsaket opprør og oppstandelse her i heimen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vesla på 20 mnd. har 4 eldre søsken, og har skjønt at de får noe som er godt ;) Den site mnd. har hun så vidt fått smake. Hun er veldig fornøyd om hun får en liten sjokoladebit i to.

Ideelt sett skulle hun ikke fått enda, men er ikkelett når de har eldre søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3

Her får guttungen en Knerten potetgull pose, som fordeles på 4-6 helger og en eventyr sjokolade eller en eske gomp godteri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI. Jeg syns ikke små barn har noe med godteri å gjøre. Men han får en skål med pære og eple biter, banan chips, rosiner og kjeks. DET er nok lørdagsgodt til en på 1,5 år. Er ikke rart at barna våre blir mer og mer overvektige når foreldre begynner å "fore" de på sukker i ung alder.
La meg gjette... Du har ett barn? Vi kan snakkes igjen når du har flere barn ;)

 

Nei jeg har ikke et barn jeg har to. Så den kom du ikke langt med ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får ikke ungene eget godteri, men de får ta det de vil av skåla vi setter frem. Så de har fått ta fra de selv er interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 fikk lørdagsgodt den dagen han spurte etter det selv. Han var vel rundt 4 år. En kjærlighet holdt i massevis for han...

Nr 2 og nr 3 var vel rundt 1 år da de fikk smake lørdagsgodt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg aldri skjønner med sånne tråder er de som har så sykt behov for å overbevise alle andre om at den måten de gjør det på er rett. Må nesten le av og til.

 

I den ene leieren er de som alltid kommer med "alt med måte" "vi tror på et naturlig forhold til sukker" og "vi er ikke hysteriske" argumentene.

 

Og i den andre leieren er de som kommer med "overvekt" "sukker er verstingen" og "dårlige vaner" argumentene.

 

Er det virkelig så vanskelig å respektere andres måter å gjøre det på? Det dreier seg om litt sjokolade, damer! Ikke verdens undergang å gjøre det litt forskjellig vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg aldri skjønner med sånne tråder er de som har så sykt behov for å overbevise alle andre om at den måten de gjør det på er rett. Må nesten le av og til.

 

I den ene leieren er de som alltid kommer med "alt med måte" "vi tror på et naturlig forhold til sukker" og "vi er ikke hysteriske" argumentene.

 

Og i den andre leieren er de som kommer med "overvekt" "sukker er verstingen" og "dårlige vaner" argumentene.

 

Er det virkelig så vanskelig å respektere andres måter å gjøre det på? Det dreier seg om litt sjokolade, damer! Ikke verdens undergang å gjøre det litt forskjellig vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken
Barna blir ikke overvektige om de får litt lørdagsgodt. Har aldri vært borti noen som har vært overvektige av den grunn. At du ikke gir barnet ditt godteri er din sak, og jeg skal ikke legge meg opp i det, men å si at barn blir overvektige av LøRDAGSgodt, det blir for dumt.
Har ikke sagt at de blir overvektige av lørdagsgodt men at småbarn ikke har noe med godteri å gjøre. Og barna blir bare tyngre og tyngre og mer og mer innaktive og det har mye med vaner og kost i tidlig alder å gjøre

 

Her var spørsmålet om barna får lørdagsgodt, ikke hvordan kosthold og aktivitetsnivå er resten av uka, så da blir svaret ditt preget av litt sukkerhysteri.

 

Vi har oppdratt to sunne, aktive og slanke tenåringer som er vokst opp med is på en tirsdag, sjokoladekake når det måtte passe og lørdagsgodt fra den alderen de begynte å bry seg om det (forskjell på når nr 1 og 2 fikk det). Jeg mener at sunn fornuft og den gyldne middelvei er det mest fornuftige her som ellers i livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke et barn jeg har to. Så den kom du ikke langt med ;-)

 

Og de er hvor gamle?

 

Her er barna såpass tett i alder at når den/de eldste har fått lørdagsgodt, så har det vært umulig å ikke gi til den minste også.

 

Nå kan det selvsagt være at din minste:

a) er for liten uansett til å forstå noe av det, dvs under 1-1,5 år

B) er så mye yngre enn sitt eldre søsken at den eldste får snop etter at den yngste er i seng

c) så unormalt lite nysgjerrig at h*n ikke bryr seg om at eldste får snop (barna mine er takk og lov veldig nysgjerrig av seg)

d) er så lettlurt at du slipper unna med å gi minste frukt el i sin skål selv om eldste får snop (så lettlurte har aldri våres vært)

 

Evt er det en mulighet for at din eldste enda er liten også og ikke har begynt å få lørdagssnop han/hun heller ;)

 

Lurer på om jeg traff på noen her?

Endret av Alva♂♂♂♀
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får vesla ein liten skål med noen kjeks og rosiner, innimellom druer og/eller friske bær. Hun får smake kake og brus av oss når anledningen byr seg. Hun får av og til et lite glass brus av mormor også. Godterier vil vi gjerne holde henne borte fra så lenge det er mulig, men den dagen hun oppdager det skal hun få lørdagsgodt.

 

Vi planlegger nr. 2 og rekner med at h*n kommer til å begynne tidligere med slikt pga storesøster. Men det er uansett ikke lørdagsgodtet som harnoe å si for barnets helse, det er hverdagskosten. Vi er ikke noen anti-sukkerfanatikere her i huset hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke et barn jeg har to. Så den kom du ikke langt med ;-)
Og de er hvor gamle? Her er barna såpass tett i alder at når den/de eldste har fått lørdagsgodt, så har det vært umulig å ikke gi til den minste også. Nå kan det selvsagt være at din minste: a) er for liten uansett til å forstå noe av det, dvs under 1-1,5 år B) er så mye yngre enn sitt eldre søsken at den eldste får snop etter at den yngste er i seng c) så unormalt lite nysgjerrig at h*n ikke bryr seg om at eldste får snop (barna mine er takk og lov veldig nysgjerrig av seg) d) er så lettlurt at du slipper unna med å gi minste frukt el i sin skål selv om eldste får snop (så lettlurte har aldri våres vært) Evt er det en mulighet for at din eldste enda er liten også og ikke har begynt å få lørdagssnop han/hun heller ;) Lurer på om jeg traff på noen her?

 

Han lille er snart 17 mnd og han elste er 10 år.

 

Begge unga har fått lov til å smake kake/vaffler når de fylte 1 år. Han elste får kun søtsaker på lørdager eller ved spesielle anledninger og da foretrekker han ofte fruktsalat eller popkorn fremfor godteri.

 

Vi er ikke fantatikere, men vi begrenser oss også til lørdager og spesielle anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lille er snart 17 mnd og han elste er 10 år. Begge unga har fått lov til å smake kake/vaffler når de fylte 1 år. Han elste får kun søtsaker på lørdager eller ved spesielle anledninger og da foretrekker han ofte fruktsalat eller popkorn fremfor godteri. Vi er ikke fantatikere, men vi begrenser oss også til lørdager og spesielle anledninger.

 

Men da er du ikke i en sammenlignbar situasjon med mange andre småbarnsforeldre med flere barn. Du har så stort alderssprang mellom barna dine at det overhode ikke har samme effekten som dersom du hadde hatt f.eks 2 år mellom dem. Om du klarer å opparbeide deg nok empati til å sette deg inn i andre livssituasjoner enn din egen vil du da sikkert forstå at i de aller fleste tilfeller hvor et barn på 1,5 år har eldre søsken som bare er noen år eldre og som får snop, så vil naturlig nok også det minste barnet ha også. Og da er det ganske hjerterått å nekte det minste barnet dette synes jeg... Derfor får mange 1,5 åringer snop, fordi de har eldre søsken (relativt tett i alder) som også får.

 

Vi gir forøvrig også barna barna våres snop på lørdager sånn vanligvis. Blir gjerne litt unntak i julen, påsken osv. Tror de fleste bare gir barna sine snop en gang i uken, tror ikke du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han lille er snart 17 mnd og han elste er 10 år. Begge unga har fått lov til å smake kake/vaffler når de fylte 1 år. Han elste får kun søtsaker på lørdager eller ved spesielle anledninger og da foretrekker han ofte fruktsalat eller popkorn fremfor godteri. Vi er ikke fantatikere, men vi begrenser oss også til lørdager og spesielle anledninger.
Men da er du ikke i en sammenlignbar situasjon med mange andre småbarnsforeldre med flere barn. Du har så stort alderssprang mellom barna dine at det overhode ikke har samme effekten som dersom du hadde hatt f.eks 2 år mellom dem. Om du klarer å opparbeide deg nok empati til å sette deg inn i andre livssituasjoner enn din egen vil du da sikkert forstå at i de aller fleste tilfeller hvor et barn på 1,5 år har eldre søsken som bare er noen år eldre og som får snop, så vil naturlig nok også det minste barnet ha også. Og da er det ganske hjerterått å nekte det minste barnet dette synes jeg... Derfor får mange 1,5 åringer snop, fordi de har eldre søsken (relativt tett i alder) som også får. Vi gir forøvrig også barna barna våres snop på lørdager sånn vanligvis. Blir gjerne litt unntak i julen, påsken osv. Tror de fleste bare gir barna sine snop en gang i uken, tror ikke du? :)

 

Har ikke noe med aldersforskjell å gjøre.

 

Og hvem bestemmer? Unga eller Foreldrene?

Gir du etter hver gang den yngste maser om å få alt det den eldre vil ha?

 

Sett det på spissen, skal du gi din 14/15/16 åring øl når du gir 18 åringen det? Tenkt hvis den yngste blir lei seg da og begynner å mase, den har jo tidligere fått alt annet så hvorfor ikke nå?

 

Idiotisk at foreldre ikke gir barna disiplin og viser at alle ikke kan få alt når de peker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe med det å gjøre men det å introdusere sukker og sukkerholdig kost til små barn, når de tidlig nok vil komme på det stadiet at de spiser det så trenger ikke foreldrene å gi det til de i ung alder. Ikke mange foreldre som er i 90 min aktivitet pr dag og har sunt kosthold i tillegg og gjør du det så bra for deg. Men det er en grunn til at barna bare blir tyngre og tyngre og mer og mer innaktive. Så ikke kom her og vær frekk og nebbete sommerfugl11, for jeg kan backe opp mine argumenter

 

Ille sur å grinete du var da. Kanskje du burde få i deg noe sukker for å få opp humøret litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI. Jeg syns ikke små barn har noe med godteri å gjøre. Men han får en skål med pære og eple biter, banan chips, rosiner og kjeks. DET er nok lørdagsgodt til en på 1,5 år. Er ikke rart at barna våre blir mer og mer overvektige når foreldre begynner å "fore" de på sukker i ung alder.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Rosin

 

Like mye sukker i rosiner som i bamsemums!!!

 

2. Bananchips

 

Frukt er alltid sunt, eller? Dessverre er ikke bananchips, altså tørket banan, noe som kan dekke de berømte « 5 om dagen». Cirka 30 gram med bananchips inneholder nemlig 145 kalorier, 9 gram fett og 8 gram mettet fett. Nesten det samme som en hamburger, skriver WebMD. Spis heller en vanlig banan i stedet.

Endret av mamma_til_2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe med aldersforskjell å gjøre. Og hvem bestemmer? Unga eller Foreldrene? Gir du etter hver gang den yngste maser om å få alt det den eldre vil ha? Sett det på spissen, skal du gi din 14/15/16 åring øl når du gir 18 åringen det? Tenkt hvis den yngste blir lei seg da og begynner å mase, den har jo tidligere fått alt annet så hvorfor ikke nå? Idiotisk at foreldre ikke gir barna disiplin og viser at alle ikke kan få alt når de peker på det.

 

Ler så jeg nesten rister her jeg sitter nå. Belager altså, men dette er det dummeste svaret jeg har lest på veldig, veldig lenge her inne!

 

Ja, jeg ser at du satt det på spissen, men du kan virkelig ikke sammenligne øl og snop! Men for å gi et annet eksempel.

 

Her får barna egen mobil når de er 7 år. De som er yngre har lyst på de også, og er misunnelig, men de får ikke likevel. Eldstemann skal få pc når han blir 10 år, de andre får ikke. Jeg vet at de ønsker seg det de også, men de kommer ikke til å få likevel. Når en av dem har bursdag så er det barne bursdagsbarnet som får gaver. De andre må stå og se på. I alle disse tilfellene, også tilfellet med øl... Det blir deres tur en annen gang, og de må pent vente til det. Dette er spesielle begivenheter, og innen de får med seg hva som egentlig skjer, så er de også gamle nok til å forstå dette.

 

En liten 1-åring har ingen som helst forutsetning til å forstå slike ting. Så når resten av familien setter seg ned foran tv med snop så synes jeg det er direkte slemt å nekte 1 åringen å delta i kosen dersom 1-åringen forstår at det de andre spiser er godt og også vil ha. Hadde snop vært farlig for 1-åringen, så hadde ikke de andre barna fått det heller før minste var i seng. For 1-åringen ville ikke forstått hvorfor h*n ikke fikk. En 5 åringen kan forstå hvorfor h*n ikke får mobil, og en 15 åringen forstår selvsagt hvorfor h*n ikke får øl når 18-åringen får. Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det er mulig å trekke noen som helst paralleller mellom disse tingene?

 

For meg er i hvert fall disiplin nor ganske annet enn å ta valget om å la en 1-åring bli inkludert i lørdagskosen eller ei. Jeg skal love deg at når du har fire barn er disiplin, med unntak av kjærlighet, noe av det viktigste du har i barneoppdragelsen. Det og rutiner. Så å begynne å snakk om evt manglende disiplin ovenfor en firebarnsmamma på grunnlag av at en velger å la en 1-åringen få lørdagsgodt når de andre får, blir rett og slett bare veldig langt ute på jordet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea - kukløsklan

Nei Mille får ikke det. Hun har ikke begrep om hva det er med mindre jeg innfører det. Hun får

Ofte en bolle på lørdager på cafe, men ikke godteri. Deilig

Å kunne begrense inntaket hennes for det er vel neppe så lett med nr når de ser hva søsknene får, men hun er enebarn og uten lørdagsgodt. Hun er likeglad hun:) hun får kake i bursdager og det er jo ganske ofte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir ikke noe spesifikt på lørdager, men vi lager litt snacks innimellom, og da popper jeg popcorn på "gammelmåten", eller han får grovkjeks som han elsker.

I sommer har det gått mye i friske bringebær og jordbær som snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lille er snart 17 mnd og han elste er 10 år. Begge unga har fått lov til å smake kake/vaffler når de fylte 1 år. Han elste får kun søtsaker på lørdager eller ved spesielle anledninger og da foretrekker han ofte fruktsalat eller popkorn fremfor godteri. Vi er ikke fantatikere, men vi begrenser oss også til lørdager og spesielle anledninger.
Men da er du ikke i en sammenlignbar situasjon med mange andre småbarnsforeldre med flere barn. Du har så stort alderssprang mellom barna dine at det overhode ikke har samme effekten som dersom du hadde hatt f.eks 2 år mellom dem. Om du klarer å opparbeide deg nok empati til å sette deg inn i andre livssituasjoner enn din egen vil du da sikkert forstå at i de aller fleste tilfeller hvor et barn på 1,5 år har eldre søsken som bare er noen år eldre og som får snop, så vil naturlig nok også det minste barnet ha også. Og da er det ganske hjerterått å nekte det minste barnet dette synes jeg... Derfor får mange 1,5 åringer snop, fordi de har eldre søsken (relativt tett i alder) som også får. Vi gir forøvrig også barna barna våres snop på lørdager sånn vanligvis. Blir gjerne litt unntak i julen, påsken osv. Tror de fleste bare gir barna sine snop en gang i uken, tror ikke du? :)
Har ikke noe med aldersforskjell å gjøre. Og hvem bestemmer? Unga eller Foreldrene? Gir du etter hver gang den yngste maser om å få alt det den eldre vil ha? Sett det på spissen, skal du gi din 14/15/16 åring øl når du gir 18 åringen det? Tenkt hvis den yngste blir lei seg da og begynner å mase, den har jo tidligere fått alt annet så hvorfor ikke nå? Idiotisk at foreldre ikke gir barna disiplin og viser at alle ikke kan få alt når de peker på det.

 

Mener du for alvor at det ikke har noe å si hvordan aldersforskjellen er? Er det like enkelt å forklare din ettåring ting som det er med 10 åringen? Skjønner ettåringen at det er forskjell på hva man kan få lov til etter hvor gammel man er?

 

å sammenligne å gi øl til en 15 åring kontra en som er myndig, med å nekte en ettåring å få lørdagssnop er jo i bestefall noe av det dummeste jeg har lest! Har du ikke andre argumenter, tror jeg at du bør innse at ditt syn er ganske på viddene her og trekke deg rolig tilbake før du graver deg mer ned.

 

Det eneste du forårsaker nå er å gi oss en god latter - men det er jo også ganske sunt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ja, lørdagsgodt hører med på lørdager. 

 

Lillegutt på 20 mdr er veldig fornøyd når han settes i "lørdagsgodtestolen", da vet han hva som skal skje!

 

Han har søsken på snart 3 år, 8 år, 9 år, 10 år og 15 år, og selvfølgelig må lillegutt få ta del i dette. Hadde vi nektet han denne deltakelsen i fellesskapet hadde det blitt store protester! Og iom vi har fast lørdagsgodte-servering kl 18, synes jeg det er for tidlig å legge lillegutt til da (han sover en god dupp på dagtid enda). 

 

Så ja, min gutt på 1,5 år får lørdagsgodt. Og jeg tenker at den fellesskapsfølelsen ved å dele denne gleden er stor. 

 

De to minste får gjerne tyggis eller en dropseske på deling når vi er på butikken også (ca en gang i uken), og jeg ser ikke noe galt i det. 

 

Og om noen lurer: jeg har ingen overvektige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...