Gå til innhold

Tips mot spytting fra treåring tas i mot med STOR takk!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er så lei denne spyttinga nå. Er ikke spytting ute på bakken jeg snakker om ( overhode ikke greit det heller men..). Snakker om spytting inne på gulvet / meg når han er sint. Skjønner ikke hvorfor han gjør det, men sikkert fordi han merker på meg at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal reagere.

 

I dag rant det over for meg, sa til guttungen at om han spytter en gang til, så får han gå å legge seg. Syns overhode ikke dette er greit. Han svarer da med å spytte på buksa mi...

 

Jeg løfter han inn på bade og vi har den kampen for å ta på pysjen. Når jeg endelig har fått på han pysjen løfter jeg han opp og bærer han inn på rommet. Han ligger å hyler i to minutter før jeg går inn å sier: Her er det ikke lov å spytte. Dette er grisete. Se på buksa til mamma! Når du spytter må du gå å legge deg. Han svarer ikke, så jeg går ut igjen.

 

Går inn noen minutter etterpå hvor han har vært i senga, rolig. Da har han sovna! Jeg tenkte jo egentlig ikke at han skulle legge seg da. Klokka var jo bare 16.45.. Jeg tenkte han skulle få ligge litt i senga og tenke seg litt om. Han er forresten 3,5 år..

 

Noen som har noen tips og råd på en sånn her oppførsel? Vanligvis så blir han sendt på rommet. Døra skal stå oppe og han er der inni i et par minutter så han får roet seg ned. Så pleier jeg å gå inn og fortelle hvorfor han er på rommet, han sier unnskyld og hele greia er glemt. Men det ser ikke ut til å fungere på dette! Trenger råd!!

 

Hilsen frustrert mamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste som hjelper er konsekvens for dårlig oppførsel.Enten sitte på en rampekrakk i 3 min eller miste privelegier.Så lenger det ikke er noen konsekvenser(kjefting er ikke er straff men oppmerksomhet) vil han bare fortsette.Det skjer jo ikke noe uansett.At mamma blir sint er bare et pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spytt igjen!

 

Hehe neida, uff det skulle tatt seg ut.

Er vanskelig å skulle prate fornuft med så små barn. Jeg har desverre ikke noen tips å komme med. Kanskje sette opp et belønnings system hvor han får et klistremerke eller noe hver gang han klarer å la vær å spytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps! dumt å bruke rommet hans som straffe-sted.Han skal jo ha gode assosiasjoner og ha en trygg sone på rommet sitt.Bruk en rampestol eller et trappetrinn. Du må straffe han HVER gang han oppfører seg dårlig.Gi alltid en advarsel først..

 

Eller rett og slett overse spyttingen.Han gjør det fordi han får en reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spytter jo antakeligvis for å få en reaksjon fra deg, hva om du ikke gjør noe mer ut av det? Ta ha fram makten så er det kanskje ikke så spennende lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å ikke gi han noen oppmerksomhet ved spytting skal jeg prøve! Kan hende det funker, for han får jo som sagt alltid en reaksjon når han spytter.

 

Det med å bruke rommet fungere for oss. Har prøvd et teppe før, men det ente bare med at teppe fløy av gårde og ikke hadde noen hensikt. I tillegg satt han å pelte på tapeten, så derfor ble rommet den beste løsningen for oss. :)

 

hl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...