Gå til innhold

Skravletråd for 1.trimester


Adrianne1

Anbefalte innlegg

Hiver meg på her! :) Vil også skravle litt :)

 

Er førstegangs, 5+6 i dag :) Utrolig spent, merker bare hormoner hittil, håper jeg slipper unna kvalmen... Men skulle den dukke opp så er her jammen mange gode råd! ;)

 

Har fått første kontroll hos lege i uke 9, siden jeg er førstegangs gravid så lurer jeg da på hva som blir tatt opp denne timen?? *flau*

 

Lykke lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sist gang tok de blodprøver, sjekket blodtrykk + kontroll av urinprøve ved første kontroll. Vet ikke om det har noe å si, men dette var i uke 12. De prøvde ikke å lytte etter fosterlyd.

 

Ut over dette husker jeg ikke helt hva som skjedde på denne kontrollen :) Fokuserte mest på hvor ufattelig stolt jeg var fordi jeg ikke hadde begynt å sippe under blodprøvene...haha! (til info: jeg får helt angst av blodprøver!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er 7 uker på vei med mitt 2 barn. Har en på 1 1/2 som ikke går ennå. Så begynner å kjenne i ryggen at han snart må slippe sæ :-) Har veldig lyst te å på kontroll eller ultralyd for å sjekke at ting er i orden. Men har bestilt mæ time te lege 30 august. Får vel ikke gratis UL om det ikke har vært noe blødning osv... Men syns det er veldig lenge til første ordinære kontroll. Har i dette svangerskapet vært mer kvalm enn i det forrige, men har bestilt oss sydentur den 18 aug, så håper ikke det blir værre enn det er nå :-) Har ikke fortalt det til noen i familien ennå, men ene søstra mi avslørte meg ved å by på øl ei helg... Skal nå på ferie med både mor, far og søsken med familie, så håper fortsatt det er en godt bevart hemmelighet når vi kommer tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille er også 1,5:) Han går heldigvis, men jeg skjønner godt at det må være slitsomt for ryggen din, Maje!

 

Jeg var ikke kvalm i forrige svangerskap (ut over bilsyke i 1.trimester), men merker også kvalmen bedre denne gangen. Håper bare at det ikke blir værre. Ut over dette er det hormonene jeg merker best. Det var jeg heller ikke særlig plaget med 1.gang.

 

Jeg skal på tur med svigerinna mi i helga, og mistenker at hemmeligheten røpes da :) Hun er heldigvis til å stole på, og jeg vet at hun ikke sladrer videre... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Festival og nygravid er slitsomt... På alle måter... Trodde jeg var i ganske god form, men slitsomt å stå og sitter uten noe å lene seg mot en hel dag. Kjente det sikkelig i ryggen utover dagen... Så de evige alkohol maset. Ta en øl til da ( hadde alkoholfri øl i glasset) du drikker så tregt idag... Ta litt vin.. Hehehe og ikke minst tusenvis av fulle folk når kvelden seig på. Men masse bra konserter og flott stemning. Dro hjem tidlig. Fikk i 19 tiden mer og mer vondt i magen. Skikkelig knip. Syntes det var litt ekklet og ble litt engstlig. Så halv ni tuslet den gravide og edru hjem ;) med unnskyldingen : vondt i magen, kommer sterkere tilbake i morgen... Jaja vi får se. Magen er bedre, hjalp å strekke seg ut på sofan litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei. Pratsom jeg også :)6+1 her og 2. gangs gravid. 12 år siden sist så føles som første :P Ikke kvalm eller dårlig men endel stikkinger og oppblåst. Gikk over 800 høydemeter på tur i dag og håper ikke jeg får svi for det i dagevis.... Legitime forhåpentligvis med UL på tirsdag. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mye hud og veldig lite magemuskler etter forrige svangerskap, så e veldig spent på hvor lenge det er til magen tyter ut..... Straks den kommer opp av bekkenet sikkert :-) Men kan være " heldig " med at den ser såpass stor ut nå da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6+2 i dag og begynner egentlig å bli litt bekymra..

 

har jo testet positivt, men har ingen symptomer utenom uteblitt mens?! sånn var det ikke i første svangerskap..

 

hmm?! :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på her jeg også :):)

Er småkvalm, og sliter med å få i meg annet enn potetgull og brus :/

Men ingen andre som plages med svimmelhet?? Jeg er så utrulig svimmel, slet med det sist også, men tror ikke det var så tidlig.

Ellers så er jeg trett og ømme pupper, er urolig glad jeg har ferie, for har ikke hatt sjans til å gått på jobb.

 

Dette ble jammen meg ett sutrete innlegg ;) satser på bedring snarest :) Har ennå ikke skjønt helt at jeg er gravid, måtte ta bilde av testen som ett bevis for meg selv, som jeg ofte ser på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er i dag 9,3 hvis jeg skal følge det jordmor sa i går på UL,

selv om jeg så alt var perfekt på UL i går så kommer jeg nok ikke til å slappe skikkelig av før etter neste UL om 14 dager.

da er jeg litt over 11 uker på vei.

 

flere her som har mistet mange ganger og som sliter med det jeg sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Denne tråden var midt i blinken..:) er helt ny her, så håper å komme i kontakt med andre å lære litt om siden og det hele:) har en datter på 6 år, og testet positivt idag. :) en ting jeg lurer på er at ifølge mensen min skal jeg bare være 3 uker idag! hvordan kan jeg teste positivt da? og jeg har allerede masse symtomer.. reagerer på lukter, trøtt, bekkenløsning(hadde BL i slutten da jeg gikk med jenta mi), ømme tunge bryst og Råmelk.....er det normalt?!? syntes det var Svært tidlig å få råmelk! :o Blir veldig glad for svar, på forhånd tusen takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er i dag 9,3 hvis jeg skal følge det jordmor sa i går på UL, selv om jeg så alt var perfekt på UL i går så kommer jeg nok ikke til å slappe skikkelig av før etter neste UL om 14 dager. da er jeg litt over 11 uker på vei. flere her som har mistet mange ganger og som sliter med det jeg sliter med.

 

etter jeg fikk jenta mi som nå er 6 å, ble jeg gravid 2 ganger med 2 års mellomrom og mistet begge..dette er min 3 gang og tenker og på at det er mulig jeg mister denne og. det jeg tror er at mister man er det en mening med det.. og man kan ikke gjøre noe med det heller, så det beste er å bare prøve å nyte det og håpe på det beste:) masse lykke til!! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er i dag 9,3 hvis jeg skal følge det jordmor sa i går på UL, selv om jeg så alt var perfekt på UL i går så kommer jeg nok ikke til å slappe skikkelig av før etter neste UL om 14 dager. da er jeg litt over 11 uker på vei. flere her som har mistet mange ganger og som sliter med det jeg sliter med.
etter jeg fikk jenta mi som nå er 6 å, ble jeg gravid 2 ganger med 2 års mellomrom og mistet begge..dette er min 3 gang og tenker og på at det er mulig jeg mister denne og. det jeg tror er at mister man er det en mening med det.. og man kan ikke gjøre noe med det heller, så det beste er å bare prøve å nyte det og håpe på det beste:) masse lykke til!! :))

 

ikke enkelt dette her.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin tråd! jeg er 11+3 i dag, er første gangen jeg er gravid så alt er veldig spennende :) (bortsett fra kvalmen) sliter med å spise noe annet enn brødmat, matlukt byr meg i mot :P Nå på mandag skal jeg på første legetime, ser frem til å få en slags "bekreftelse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe kjekk tråd :)

er førstegangs 9+6 idag og skal på tidlig UL i morgen, gleder meg :) er det noe spes å se på ul så tidlig? en liten klump å forhåpentligvis et bankene hjerte?

er kun plaget med en utrolig plagsom tretthet, trenger en liten lur når jeg kommer hjem fra jobb for å hente meg inn men er somregel helt kake etter endt arbeidsdag som tar all min energi.. håper det gir seg snart :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe kjekk tråd :) er førstegangs 9+6 idag og skal på tidlig UL i morgen, gleder meg :) er det noe spes å se på ul så tidlig? en liten klump å forhåpentligvis et bankene hjerte? er kun plaget med en utrolig plagsom tretthet, trenger en liten lur når jeg kommer hjem fra jobb for å hente meg inn men er somregel helt kake etter endt arbeidsdag som tar all min energi.. håper det gir seg snart :/

 

lukke til med UL i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6+2 i dag og begynner egentlig å bli litt bekymra.. har jo testet positivt, men har ingen symptomer utenom uteblitt mens?! sånn var det ikke i første svangerskap.. hmm?! :S

 

Syns ikke du skal tenke så mye på det, det er like vanelig med ingen symtomer som mange symtomer :) og de kommer nok skal du se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg tibake etter en flott helg i Oslo :) Jeg tok ferie på torsdag, og etter dette har jeg ikke vært kvalm i det hele tatt. Satser på at dette har en sammenheng med at jeg slapper mere av, og ikke at noe er galt. Har ikke hatt noen symptomer på at noe skal være galt heller, så da får jeg prøve å slå meg til ro med tanken på at alt er som det skal. Har for øvrig fått et nytt symptom som plaget meg veldig sist gang: forstoppelse! Blæh!!

 

Så hvis noen har gode råd mot dette, blir jeg glad for det :). Jeg drikker mer vann enn til vanlig, og vet ikke om jeg klarer å få i meg så mye mer enn dette heller. Jeg vet også at man skal spise mer fiber, så har du forslag til konkrete produkt som inneholder mye fiber, takker jeg for tips!

 

Vi2 blir vi3: Vet ikke om de kan se så mye mer en enn klump og et bankende hjerte, men det er en veldig god følelse å se det bankende hjertet :D Jeg var på ultralyd i uke 8 i forrige svangerskap, og det var såå verdt det, for å få slappet litt mer av. Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå 9+1 og førstegangsgravid. Jeg har slitt med ekstrem trøtthet fra første uke, men heldigvis så går det opp og ned, noen uker er jeg bedre, i forrige uke sov jeg 3 timer etter jobb hver dag. I tillegg er jeg litt småkvalm, er mest det at jeg har en kvalmende smak i munnen, og synes ikke mat smaker like godt som det gjorde før jeg ble gravid. Før jeg ble gravid drakk jeg over 0,5 liter med kaffe hver dag, fra uke 4 ca. orket jeg ikke tanken på kaffe, og nå drikker jeg 0 kopper hver dag. Andre som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg egentlig syns at tiden går uendelig sakte, så går den samtidig ganske fort! Hehe! Det jeg mener er at jeg egentlig syns at tiden fremover virker uendelig lang, men allerede på lørdag beveger jeg meg over i 2. trimester!! Jeg har vært superskeptisk omtrent hele tiden for om dette kommer til å holde, men nå er jeg plutselig superpositiv og forteller det i vei til folk hele tiden! Hehe!! Det har vel også sammenheng med at jeg ikke er konstant kvalm og trøtt lenger og dermed klarer se litt lenger frem enn en time om gangen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi hi, Lillefru :) Hvordan er magen din, du som også venter fjerdemann? Jeg er så redd for at den popper ut snart! Er så oppblåst at det ligner ingenting.. Du har fire tette du, eller?
Ikke akkurat fire tette, De to største er 9 og 6, men siste kullet blir to tette, minsten blir 1 i august :)

 

Nå har vi bestilt oss UL til 12+2, det blir spennende, og bare tre uker til! Ohoi hvor fort det går! Men det er klart, med huset fullt av unger (og nå i ferien er det gjerne flere enn våre egne også..), er det ikke noe hvilehjem...

 

Sånn apropos til kvalmen, så er dette det svangerskapet jeg er minst kvalm i, så rart at fjerdemann er så annerledes? Jeg kom til å tenke på at det kanskje har med at jeg ammer enda? Kvalmen kommer jo av hormoner, og ammingen krever jo også hormoner, så kanskje de virker som antidot? Spennende tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler forresten bare at jeg jeg ser litt småtjukk ut, ikke noe gravid, så jeg skylder på feriemenyen og for mye snop - haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå 9+1 og førstegangsgravid. Jeg har slitt med ekstrem trøtthet fra første uke, men heldigvis så går det opp og ned, noen uker er jeg bedre, i forrige uke sov jeg 3 timer etter jobb hver dag. I tillegg er jeg litt småkvalm, er mest det at jeg har en kvalmende smak i munnen, og synes ikke mat smaker like godt som det gjorde før jeg ble gravid. Før jeg ble gravid drakk jeg over 0,5 liter med kaffe hver dag, fra uke 4 ca. orket jeg ikke tanken på kaffe, og nå drikker jeg 0 kopper hver dag. Andre som har opplevd dette?
Kjenner til trøtthet ja! Og kvalmen blir ikke BEDRE av kaffe, så den dropper jeg også gjerne, til tross for at jeg egentlig er ei skikkelig kaffekjerring ;) Ellers har jeg ekstrem luktesans, og registrerte idag når jeg var ute å kjørte bil (med lukkede vinduer ja...) at en eller annen lagde seg middag med stekt løk... Det MåTTE jeg også ha til middag - haha! Fyser på stekt løk :/ Men til kvelds er det brødskiver med myyye leverpostei (gule boksen såklart...) Fysing er rart altså.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med en slik tråd. Kaster meg på jeg :)

 

Er gravid for tredje gang. Har fra før to jenter på 10 og 5 år.

Hadde en Sa for litt over 2 måneder siden så det falt meg ikke inn at jeg kunne være gravid nå. Kanskje jeg hadde to og mistet en?

 

Skal til legen i dag så da får i se hvor langt jeg er på vei :)

Er kjempe hormonell med gråtetokter og et sinne som ikke hører noen steder hjemme. :< Må ta meg sammen.

Har sluppet den verste kvalmen. Holdt på en uke eller så. Ellers så har jeg ikke noen plager men er ganske sikker på at bekkenet vil begynne å knirke før eller siden.

 

Har også en voldsom trang til å spise appelsiner og slik var det med nr.2 også ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...