Gå til innhold

Om forumet "Navnedebatten"


Gjest Treholt

Anbefalte innlegg

Gjest Treholt

Forumet "Navnedebatten" er et forum for debatt om navn. Dvs. om navn er pene eller stygge.

 

Noen brukere hisser seg voldsomt opp over at det påpekes at bestemte navn er belastet, vekker negative assosiasjoner, eller at folk sier at disse navnene er stygge. Disse brukerne har da misforstått formålet med dette forumet. En navnedebatt der man bare fikk lov å si "å si fint" om alskens ukledelige navn ville være totalt uinteressant.

 

Det er slik at navneforskning er et eget forskningsfelt, at det finnes masse statistisk og annen kunnskap om navn, og at man derfor godt kan si noe om sosiokulturelle forhold knyttet til navn, f.eks. om de er uglesett blant den utdannede middelklassen, om de er assosiert med lavere samfunnslag, om de er ansett som harry osv.

 

Alle foreldre, uansett sosial bakgrunn, bør gi barna sine navn som ikke er til ulempe for barna senere i livet. Det er ikke slik at alle navn er akseptable: http://www.huffingtonpost.com/2012/05/31/adolf-hitler-campbell-custody-battle-nazi-names-new-jersey_n_1561046.html

 

Dersom noen fortsetter å komme med personangrep på brukere fordi de misliker at folk sier sin mening om navn i fortsettelsen, vil jeg henvise til denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til en viss grad enig med deg. Det er en navnedebatt. Debatt er for meg å diskutere, ikke alltid være enig. Men folk har forskjellige meninger og det må være lov. Istede for å komme med statistikker og forskningsresultater, så kan man enkelt og greit velge å si at man ikke liker navnet, evt hva man assosierer det med.

Noen navn er mer belastet enn andre, som for eksempel Adolf. At Kjell og Ronny for eksempel er høyt representert i kriminalstatistikken er bare en tilfeldighet, og om noen år vil andre navn være overrepresentert i den kategorien. Det er vel nettopp pga av bruken av navnene. At de i sine perioder har vært veldig mye brukt. Jeg på min side assosierer navnet Kjell med staute mannfolk, på mine foreldres alder. Man får like de navnene man liker, og det er greit, men det må også være greit at andre ikke liker de samme navnene, uten at man trenger å fremheve det på en spydig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig, til en viss grad.

Synes det er veldig dumt når folk svarer "hvorfor bryr du deg", og lignende- dette er jo en navnedebattside hvor man vel nettopp lufter navn man vurderer for å høre andres meninger- positive og negative.

Jeg synes derimot det er hyggelig og konstruktivt om folk kommer med eventuelt negative meninger på en ordentlg måte. å skrive at noe er "white-trash" og "low-life" og lignende er bare dumt og sier mer om den som skriver enn navnet. Sånne kommentarer skulle jeg ønske jeg slapp å lese. Men ellers helt greit med negative, konstruktive kommentarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Scania og Holaho. Det må være mulig å være her inne og si sin ærlige mening på en ordentlig måte. Men jeg synes faktisk det må være opp til foreldrene selv å bedømme om et navn er sosiokulturelt "godt nok" for dem. Det er ikke hyggelig å høre at man tilhører et lavere samfunnslag. Lever vi virkelig i en slik verden i dag, at navnet definerer deg videre i livet? Nei, jeg tror det er mulig å bli førstedame i USA og hete Michelle, for eksempel. Et nydelig navn forresten.

 

Jeg synes sånn sett navnedebatten kan fyre opp om disse fordommene, vil vil vel ikke at alle skal hete Henrik, Christian, Philip og Herman vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, og jeg setter stor pris på konstruktiv kritikk. Men nå er det engang sånn at navn er ganske personlig og smak og behag er som kjent forskjellig. Jeg syns man skal tåle å høre at noen ikke liker navnet, men man trenger ikke få en avhandling om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...