Gå til innhold

Bilder av syke barn på facebook


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja, hva synes dere om dette og hvordan ville dere evt sagt i fra?

 

Har ei ganske god venninne som flere ganger har lagt ut bilde av sykt barn (f.eks en gang av ungen som gråter med kroppen full av vannkopper). Jeg får meg ikke til å si noe, men det er sikkert flere på vennelisten hennes som tenker det samme som meg.

 

Men det tok kaka når hun la ut bilde av sin premature sønn som døde. Dette var i forbindelse med det som ville ha vært hans bursdag. Han døde da for en del år siden. Jeg får så vondt inni hele meg, det hele var jo tragisk og jeg skjønner at hun ønsker å være åpen om det. Men det bilde kunne hun latt være å poste.

 

Skal jeg bare ignorere det, for det er jo ganske sårt å bli konfrontert med akkurat dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en på vennelista mi som legger ut bilder av sin sønn som har vært gjennom mange operasjoner i hodet. Hun legger ut bilder av selve såret og stingene (nærbilder), så legger hun ut bilder av sønnen som ennå ikke har våknet av narkosen, bilder hvor sønnen akkurat har våknet av narkose og ser sløv og sliten ut etc etc......

 

Tror det er en måte å få oppmerksomhet på...en misforstått måte. Disse folka burde vært beskytta mot seg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ei vennine som legger ut bilder av sin døde datter på facebook. Skjønner veldig godt at det er helt forferdelig og at jeg aldri kan sette meg inn i hennes situasjon, men personlig syns jeg ikke dette har noe på Facebook å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff nei stakkars barn. Akkurat DET synes jeg ingenting om. Å legge ut et par bilder av barna smilendes i lek o.l synes jeg er greit, men Å legge ut bilder nÅr de er pÅ sitt mest sÅrbare synes jeg ingenting om..

 

Enig med #2 her, det er en mÅte Å fÅ oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sykt. Vet også om ei som legger ut bilder av barnet med slanger oppi nesa, ligger i sykehusenga osv!!?!? Jeg skjønner ikke hvorfor noen ønsker å ta bilde av slikt i utgangspunktet, og enda mindre at de publiserer det for verden. Syk måte for å tiltrekke seg oppmerksomhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tullmusa83

Syns det er på tide at det kommer en lov om hva man kan publisere om barna sine. Disse barna blir forhåpentligvis voksne en dag og da er det kanskje ikke så fett at hele norge har tilgang til bloggen moren derres skrev med fult navn og bilder og sykehistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noen syke sjeler, er all oppmerksomhet god oppmersomhet, og ja, de skulle vært beskyttet mot seg selv.

 

Har en slektning som holder på på samme måte+ litt til.

 

Vet at denne slektningen min er syk på sinnet, medisinert og har bv på nakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prioriterer ikkje og knipse bilder av barnet mitt når hun er syk. har bedre ting og ta meg til en og legge det ut på facebook da.

men synnes det hørres verre ut og legge ut bilder av barna di har mista. må tenke litt på hvordan andre takler det og. kan jo vere besteforeldre tanter onkler osv og som synnes det er fælt.

tenker og det er oppmerksomhet di er på jakt etter.

enig med at det burde vert regler om dette.

og når det gjelder naken bilder av små barn, uansett om det er små babyer som har hvert hos fotograf og tatt fine bilder synnes eg ikkje det trenger og ligge på nette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 2 her.

Hun ble konfrontert en gang at hun ikke burde legge ut slike bilder på facebook.

 

Da svarte hun "at det var bare på facebook...ikke på internett"

 

Hehe...så ja, hun er vel ikke den skarpeste kniven i skuffen...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur dere vinkler dette veldig feil. Jeg trur ikke det handler om oppmerksomhetstrang eller at man er syk på sinnet. Men ønsket om å dele noe som kanskje er traumatisk, tøfft og vanskelig. Man legger ut disse bildene for å få forstålese og for å selv bearbeide noe tøfft. Jeg skal være enig i at facebook kanskje er feil arena å legge det ut på siden andre da ikke kan velge om de ønsker å se disse bilderne eller ikke.

 

Men der hvor det er startet blogger eller hjemmesider hvor foreldrene ønsker å skrive ned og dele det dem opplevd og legge ut bilder, Der har jeg full forståelse og rspekt for det dem ønsker å dele.Der kan jo folk dessuten selv velge om de vil se/lese dette, og ofte kommer det en advarsel om sterke bilder på disse sidene.

 

Når det kommer til bilder av døde barn så må man huske på at disse foreldrene er da like stolte og glade i dette barnet lell om det ikke fikk leve. De fleste som legger ut bilder av et dødt barn gjør det jo fordi dem ikke har noen bilder hvor barnet lever å vise til. Det gjør dem ikke til syke foreldre med oppmerksomhetstrang. Men til vanlige normale foreldre som er like stolte over sitt barn som alle andre mødre.

 

Men jeg er for at mennesker selv skal få ta valget hva dem skal bli presentert for på nett. Mao synes jeg ikke man skal legge ut slike bilder der hvor andre ikke har noe valg om de skal bli utsatt for bildene eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder av dødt barn forstår jeg. Har de bilder av barnet i livet synes jeg det er rart de legger ut bilder der de er død, men som det sies over her, har de ikke bilder av barnet levende så synes jeg man kan legge ut bilder av det døde barnet. Barnet er dødt og vil aldri kunne plages av at et fredlig bilde legges ut av dem som som er savnet i denne verden.

 

Bilder av barn som skriker og er syke osv, eller enda værre, nakebilder, synes jeg ikke noe om, fordi barna ikke kan velge det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Cat.68 her. Synes det blir vinklet feil. Er selv mor til et barn som har vært veldig syk, vært innlagt på sykehus osv., og vet hvor utrolig viktig det er med støtte og forståelse. Jeg la en gang ut bilde av barnet mitt på sykehus, det fjernet jeg ganske raskt etterpå, fordi det ikke føltes riktig, men likevel forstår jeg faktisk de som gjør det. Jeg lurer på om noen av de som svarer her har hatt alvorlig syke barn, siden dere skriver at dere ikke vil ta bilde av dem når de er syke? Det er kanskje vanskelig å sette seg inn i en sånn situasjon, men ofte kan det være godt både for barnet og den voksne å huske situasjonen, snakke om den etterpå og kanskje også bruke bildene til å forberede eventuelle nye sykdomsperioder, sykehusinnleggelser osv. Jeg synes man generelt bør være forsiktig med å dømme og uttale seg om andre, man har forskjellig behov og forskjellig terskel for hva man synes er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenker, et barn full i vannkopper, et barn full i feber og slike vanlige sykdommer.. Er det greit å legge ut? Barnet vil kanskje ikke synes det er greit i forhold til et vanlig bilde der barnet smiler.

 

En ting er et barn som er død, og andre litt spesielle ting. Det kan jeg skjønne.. Men et barn som har helt vanlig vannkopper, feber, omgangssyke osv.. Der syns jeg foreldrene kan tenke seg litt om. De kan heller skrive det på statusen enn å legge ut bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg tenker, et barn full i vannkopper, et barn full i feber og slike vanlige sykdommer.. Er det greit å legge ut? Barnet vil kanskje ikke synes det er greit i forhold til et vanlig bilde der barnet smiler.

 

En ting er et barn som er død, og andre litt spesielle ting. Det kan jeg skjønne.. Men et barn som har helt vanlig vannkopper, feber, omgangssyke osv.. Der syns jeg foreldrene kan tenke seg litt om. De kan heller skrive det på statusen enn å legge ut bilder.

 

Ja, det er jeg enig i. :) Greit nok hvis det er bilde av et barn som har feber, men smiler og spiser is f.eks, men er enig i at utrivelige bilder av barn som har det vondt og gråter ikke er noe særlig å legge ut. Jeg reagerte vel egentlig bare på at folk ikke skjønte hvorfor foreldre tar bilder av barna i sykesengen, jeg tror vel kanskje må ha vært i den situasjonen for å forstå det. Jeg synes også det er trist at de foreldrene som kanskje har barn som ofte trenger f.eks slange i nesa ikke kan legge ut bilder av barnet sitt uten at folk dømmer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her...

ja, som jeg skriver så skjønner jeg at hun ønsker å være åpen om dette, men dette er bilder jeg ikke ønsker å få opp på min nyhetsoppdatering. Kan jo selvsagt blokkere henne, noe som vil være et alternativ dersom det fortsetter.

 

Jeg synes bare det er så sårt, samtidig som at hun har en sønn som nettopp kom på facebook, og her om dagen så jeg bilde av den syke, premature broren hans på hans forsidebilde! Som vil si at det er tilgjengelig for absolutt alle! Hun har tydeligvis ikke lært han nettvett heller. Han tar jo bare etter moren sin og tenker at det er ok.

 

Moren er som sagt en relativt nær venninne, har aldri vært den skarpeste kniven i skuffen og flere av oss vennene har pratet om hvordan vi kan få henne til å skjønne dette. Men som sagt, det er et ømt tema. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

Jeg legger meg av prinsipp ikke opp i bilder folk legger ut av barna sine.

Altså, jeg har mine meninger om hvorvidt det jeg synes forskjellige bilder er anstendig å legge ut eller ikke, men i bunn og grunn er det ikke mine barn og heller ikke min avgjørelse. Det er viktig å huske på at vi andre ikke nødvendigvis vet hele historien bak bildet og hvorfor foreldrene valgte å legge ut akkurat _det_.

Kjenner også de som legger ut bilder av barna i alle mulige situasjoner og tilstander, og har egentlig funnet ut at det beste er å ignorere det. Det er ikke min kamp å ta, og det er ikke min avgjørelse. Som det blir nevnt over her; foreldre har forskjellige terskler på hva de synes er greit å dele på nett/facebook og ikke.

 

Når det er sagt så er det selvsagt en fordel at foreldrene vet litt om nettvett og hva som lønner seg å holde litt mer privat og begrense tilgangen til for all verden. Det er synd om det skal gå utover barna at foreldrene ikke vet eller tenker over at/hvordan de bør/skal kontrollere spredning av personlige bilder.

Endret av Mentha & Junior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Du sier at hun og sønnen legger it bilde av den syke, premature babyen - altså er bildet tatt mens h*n levde? Da ser jeg ikke helt problemet egentlig. De er like stolte av babyen de dessverre ikke fikk beholde som alle andre foreldre og søsken.

 

Det er en del av sorgarbeidet og noe du som venninne bør takle og ikke minst respektere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...