Gå til innhold

Migrene og graviditet/amming...!!??


hormonia&alienimagen3

Anbefalte innlegg

..

Dette er jeg veldig nyskjerrig og interessert i å få svar på.Vi har arvelig migrene i familien og den slår ut på lukter,væromslag og nakkestivhet(om jeg har sovet feil).

Migrenen jeg får er såpass heftig at jeg blir til tider blind,kvalm og øynene gråter kontinueelig osv.,og det utarter seg veldig forskjellig fra anfall til anfall...Jeg tar normalt sett maxalt når jeg har migrene,men har hatt god nytte av dispril(det er den som er blodfortynnende?mener å huske den het dispril...) så lurte litt på om kanskje den kan funke da? (paracet funker overhodet ikke på meg,den kan i beste fall utsette litt)

 

Første jenta mi klarte jeg å amme i to uker før jeg var for sår og mistet all mot pga mentalt og fysisk uforbredt på stress og alt tilrettelegging av amming.Så når jeg hadde forbredt meg grunndig og mistet mot av migrene sist var det ekstra stort tap.

Jeg hadde migrene hele første uka til min andre så når det ga seg var jeg så redd for ett til så jeg slutta med ammingen..

 

Om det er noen som har svar på medisin under graviditet og amming så hadde det vært flott!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har dessverre ikke noe svar på dette. Har du snakket med legen din om det?

Er selv plaget med migrene. Var så og si sengeliggende de 4 første mnd av svg. Det var helt grusomt, tar jo gleden helt bort.

Det må jo være aldeles forferdelig å bli liggende med migrene når man har en nyfødt baby!!

Jeg var veldig spent, men det virker som det har blitt bedre etter fødtselen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også mye plaget av migrene og det blir verre under svangerskap. Er gravid nå for andre gang. Dette er mine tanker og erfaringer.

 

Migrenemedisin under graviditet har ihvertfall blitt mer "lovlig", jmfr. nye studier.

 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,2675:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:84049::1:5569:1:::0:0

 

Med støtte i disse tar i hvertfall jeg medisin når jeg MÅ, og legen min godtar det men er glad for at jeg også lar meg sykemelde for å prøve å kontrollere migrenen.

 

Husker jeg ble sjokkert forrige gang jeg hadde nyfødt og spurte på sykehuset om jeg kunne ta migrenemedisin. De sa nei, og sa at jeg heller kunne ta Pinex Forte. Jeg slo nemlig opp i felleskatalogen selv og fant ut at man vet at morfinpreparatet kodein går over i melka. Det er usannsynlig st det skader, men dødsfall hos spedbarn har forekommet, og man skal være forsiktig og observere spdebarnet for døsighet osv.

 

(http://www.felleskatalogen.no/medisin/pinex-forte-pinex-major-actavis-562841)

 

Migrenemedisin som sumatriptan f.eks, har man ingen indikasjoner på at skader foster, men man har for lite erfarring til å konkludere. ( Teksten i felleskatalogen er ikke oppdatert i tråd med den nye undersøkelsen jeg viste til, som jo går lengre i å frikjenne preparatene.) Det anbefales å kaste morsmelk 12 timer etter

(http://www.lommelegen.no/legesvar/migrenemedisiner-og-amming)

 

Dette synes jeg er ulogisk. Man anbefaler altså et stoff man VET kan vær skadelig, framfor et som ikke ser ut til å skade, da det sistnevnte ikke har vært i bruk lenge nok til at man kan være helt, helt sikker. Jeg misstenker at dette er fordi legemiddelindustrien er redd for søksmål. Hvis de kan si akkurat hvor skadelig et stoff er, går de fri, men skulle noe mot formodning vise seg å være galt med en medisin og de ikke har vusst og sagt det, kan de saksøkes i bøtter og spann.

 

Personlig valgte jeg å bruke migrenemedisin når jeg måtte, og amme, men bruke så lite som mulig selvsagt. Jeg baserte beslutningen på at det ikke er noe som tyder på at medisinen er skadelig for foster eller barn, og dette er jo styrket i dag. Jeg ville ikke putte morfin i morsmelka i stedet...

 

Leger fraråder imidlertid fortsatt å amme på migrenemedisin, med unntak av gamle medisiner som Naproxen.

 

http://www.lommelegen.no/legesvar/migrenemedisiner-og-amming

 

Jeg har av og til nytte av Fenazon-koffein. I felleskatalogen står det at lang erfaring og studier ikke indikerer risiko i svangerskapet. En lege har sagt ja, en annen nei, til dette. Jeg bruker kun meget sporadisk for sikkerhets skyld. Det står videre at det ikke anbefales under amming, uten videre forklaring.

 

http://www.felleskatalogen.no/medisin/fenazon-koffein-fenazon-koffein-sterke-nycomed-pharma-559017

 

Til slutt kan jeg fortelle at min redning har vært naprapat. ( En slags kombo av fysioterapeut og kiropraktor, enkelt sagt.) når jeg ikke er gravid er min migrene nesten utelukkende muskelrelatert, og dette har han så godt som fiksa! I graviditeten er det dessverre hormoner som virker, og da kan han ikke hjelpe stort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også migrene. I høst begynte jeg på en lavkarbo- kur for å gå ned noen kilo før jeg skulle på ferie, og vet du, migrenen forsvant!! Da jeg ble gravid var jeg redd at lavkarbokosthold ikke var bra for den lille. Migrenen kom tilbake for fult.

 

Nå er jeg gravid og spiser lavkarbo. Altså, jeg spiser ikke mye fett og null karbohydrat. Jeg spiser nok til at jeg og den lille får i oss det vi skal ha. Ca 100gr karbohydrater. Og de får jeg i meg kun fra gode karber. Altså frukt, melk, grønsaker. Spiser ikke noe mel, ris, pasta, poteter, eller sukker!!

 

Jeg har vel aldri spist så sunt tidligere!! =) Kan absolutt anbefales for å få bot migrenen. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav karbo er ikke jeg konfortabel med,men går på grov-karbo diett fra søndag til fredag.Og det har kuttet migrenen betydelig men jeg har fortsatt trykk/væromslag migrene anfallene og det hadde vært greit å funnet ut av før jeg sitter med tre barn og anfall... :0S

 

Skal ringe legen idag angående graviditet og hva tenkte jeg aner jo faktisk ikke hva terminen er så da da kan jeg kanskje få ul uten å betale selv....Skal høre med han da om forskjellige smertestilliende

jeg mulig kan ta..

 

Småtorsk; Takk for mye nyttig!Skal tenke på det med naprapat for har hørt mange som er blitt "kurert" igennom dette...Men det går vel ikke når en er gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naprapaten kan jeg gå til fortsatt selv om jeg er gravid, men det er litt vanskeligere å massere siden jeg må sitte. Har som sagt også mindre effekt nå på migrenen ettersom behandlingen bare virker på muskelrelatert migrene og det er hormonene mine som fremkaller den i svangerskap. Men han er gull verdt! Jeg har prøvd fysioterapi, manuell terapi og akupunktur og, men ingenting har virka så bra.

 

Ang. medisiner så er det vel et valg hver enkelt må ta i samråd med lege. Det blir vel som det så ofte står i pakningsvedleggene: Nytte av medisinen må veies opp mot mulige farer ved bruk.

 

Ettersom anfall er så jævlig for meg og det ikke er dokumenterte farer, vinner altså nytten i regnestykket for meg. Men det er sikkert mange som mener det er uansvarlig, og det er ikke sikkert deter riktig for deg.

 

Jeg har også tenkt å høre med legen om forebyggende medisiner når ungen er ute, hun har noen hun anbefalte men ikke for gravide. Men kanskje de går for ammende.

 

Min kur er altså fokus på forebygging og medisin hvis jeg MÅ. Lykke til, håper du finner en løsning selv.

 

Og om andre har tips og innspill vil jeg gjerne høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..

Dette er jeg veldig nyskjerrig og interessert i å få svar på.Vi har arvelig migrene i familien og den slår ut på lukter,væromslag og nakkestivhet(om jeg har sovet feil).

Migrenen jeg får er såpass heftig at jeg blir til tider blind,kvalm og øynene gråter kontinueelig osv.,og det utarter seg veldig forskjellig fra anfall til anfall...Jeg tar normalt sett maxalt når jeg har migrene,men har hatt god nytte av dispril(det er den som er blodfortynnende?mener å huske den het dispril...) så lurte litt på om kanskje den kan funke da? (paracet funker overhodet ikke på meg,den kan i beste fall utsette litt)

 

Første jenta mi klarte jeg å amme i to uker før jeg var for sår og mistet all mot pga mentalt og fysisk uforbredt på stress og alt tilrettelegging av amming.Så når jeg hadde forbredt meg grunndig og mistet mot av migrene sist var det ekstra stort tap.

Jeg hadde migrene hele første uka til min andre så når det ga seg var jeg så redd for ett til så jeg slutta med ammingen..

 

Om det er noen som har svar på medisin under graviditet og amming så hadde det vært flott!!!

Jeg har atypisk migrene relatert til permanent nakkeskade etter ulykke... Har effekt av paralgin forte. Dette har jeg benyttet både under svangerskap og amming... Gått helt fint!!! Fikk selvfølgelig lov av overlegen på føde.pol da... Tok ingen sjanser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Heisann! Jeg har til tider vært mye plaget med migrene - både før, under og etter svangerskap. Jeg har gått til min "migrenedoktor" som er spesialist på migrene. Jeg har i mine 3 svangerskap gått på noe som heter Sarotex som forebyggende, samt funnet ut hvor mye jobbing som passet meg. I flg min lege kan en bruke inntil 5 x 10 mg. Jeg fikk en ny verden når jeg startet på dette. Jeg gikk også på denne medisinen når vi forsøkte å bli gravid.

 

Ulemper med medisinen er at en blir veldig trøtt - derfor skal den tas 2-3 timer før leggetid. Med førstemann ble jeg utslått av denne medisinen i startet, samt at jeg ofte var litt tung i kroppen på morgenen. Jeg ble nødvendigvis ikke kvitt migrene, men migreneanfallene ble sterkt redusert. Kunne også ta Panodil ZAPP og få hjelp av det.

 

Legen min sa også at hvis det var noe jeg faktisk måtte gjøre, så kunne jeg ta anfallsmedisin. Husker ikke i farten hvilken type jeg ble anbefalt. Jeg tok aldri noe - med unntak av de medisinene som ble tatt FØR jeg visste at jeg var gravid.

 

Under amming har jeg brukt Imigransprøyte. Legen min har sjekket ut hvor lang tid medisinen blir i melka og har da fått lov til å amme igjen - 4 timer om en pumper seg i mellomtiden og etter 6 timer om en ikke har pumpet etter inntak av Imigran. Denne medisinen fungerer greit. Anfallet forsvinner kjemperaskt, men det kommer ofte igjen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...