Gå til innhold

Når gir man barna påskeegget?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3

Her kommer besteforeldre med påskeegg i morgen, men egget er beregnet til lørdag, vurderer å gi han en bit fra egget etter middag torsdag og fredag, slik jeg selv vokste opp med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag,lørdag?

 

Påskeaften er tradisjon hos oss i alle fall, slik var det når jeg var barn også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Her har vi tradisjon på at påskeharen kommer på fredagkveld og på lørdag må vi ut å lete etter påskeegget.

Så lørdag, er dagen for påskeegg hjemme hos oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det passer :)

 

I år har vi gjester med barn fra onsdag til fredag, så da får alle barne påskeegg sammen på torsdag.

 

Vi har ingen fast dag, men de får det en gang det passer med planene vi har for påsken. I fjor hadde vi påskeeggjakt på fredagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

alt fått egg her. fikk det lørdagen som var.

får et egg igjen til til onsdag kansje torsdag.

så regner jeg med at det blir et egg på lørdagen igjen og.

 

 

er ikke mye i eggene. og er egg fra oss. oldemor og oldefar og mormor.

tror også besteforeldrene har kjøpt men de er på hytta i påsken så det blir etter påsken.

 

barna er ikke gammle og syns de er utrolig heldig som har så mange som vil gi egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har farmor allerede levert egg til ungene. Det egget får dem i morgen kveld. På lørdag kommer Påskeharen sprettende innom med et digert egg til dem hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får gå på eggjakt lørdag morgen :) Og så er vi sååååå kjipe at de faktisk bare får ett egg hver seg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hva denne haren og egget har med at Jesus døde?

 

Det kristne symbolet for påsken er lammet. Myten om påskeharen kan stamme fra et dårlig tegnet lam. Dette kan forklare hvordan haren oppsto, men ikke eggleggingen.

 

Uansett: Påskeharen og Jesus er like gode historier begge to med like lite rot i virkeligheten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det flere dager siden det er så mange som kjøper inn til barna. Synes egentlig det blir altfor mye snop, men har ikke hjerte til å avvise bestemødre og oldemødre som omsorgsfullt lager i stand påskeegg til ungene. Vil tro de får egg både torsdag, fredag og lørdag...og kanskje søndag.... Vi får hjelpe dem å spise opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeharen er vel ikke verre enn julenissen? Egg er vel ikke verre enn juletre? :) Og man får det på påskeaften ja. Slik er tradisjonen her også. Og kun et egg pr person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen fortelle meg hva denne haren og egget har med at Jesus døde?

 

Fulgte du ikke med i timene på skolen??

 

Jo, det var nemlig sånn at mens Jesus slet seg oppover Golgata, så hoppet det en rosa hare foran for at folk skulle flytte seg ut av veien. En slags vakthare, liksom. Mens folk da sto og så på korsfestelsen, så var det andre harer som hoppet rundt og delte ut hardkokte egg til tilskuerne så de ikke skulle grinete av sult. Hadde sjokoladen vært oppfunnet, så hadde de sikkert delt ut det. :)

 

 

Vi åpner påskeegget på påskeaften, forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det kristne symbolet for påsken er lammet. Myten om påskeharen kan stamme fra et dårlig tegnet lam. Dette kan forklare hvordan haren oppsto, men ikke eggleggingen.

 

Uansett: Påskeharen og Jesus er like gode historier begge to med like lite rot i virkeligheten :D

 

Det stemmer nå ikke helt. Det finnes mange nok kilder som beskriver Jesu og hans liv til at omtrent alle historikere er enige om at han har levd, og at mye av reisingen hans stemmer overens med det Bibelen beretter. Det er vel mer omstendigheten rundt han unnfangelse, fødsel og død som er myte-belagt, og hva en velger å tro rundt dette må hver enkelt avgjøre for seg selv. Men å si at Jesu er en oppdiktet historie på lik ft med påskeharen blir litt feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ofret livet for menneskeheten tror jeg at jeg hadde blitt en smule snurt om begivenheten ble feiret med å løpe fnisende rund på jakt etter egg med godteri i.

Tror jeg hadde angret litt faktisk hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kristne symbolet for påsken er lammet. Myten om påskeharen kan stamme fra et dårlig tegnet lam. Dette kan forklare hvordan haren oppsto, men ikke eggleggingen.

 

Uansett: Påskeharen og Jesus er like gode historier begge to med like lite rot i virkeligheten :D

 

Det stemmer nå ikke helt. Det finnes mange nok kilder som beskriver Jesu og hans liv til at omtrent alle historikere er enige om at han har levd, og at mye av reisingen hans stemmer overens med det Bibelen beretter. Det er vel mer omstendigheten rundt han unnfangelse, fødsel og død som er myte-belagt, og hva en velger å tro rundt dette må hver enkelt avgjøre for seg selv. Men å si at Jesu er en oppdiktet historie på lik ft med påskeharen blir litt feil ;)

 

Jesus har nok levd på lik linje med at vi vet at haren lever, men Jesus kunne nok trylle like lite som haren, ergo: Oppdiktede historier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får ungene det på lørdag, regner med at det blir spist opp isødet av søndagen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hva denne haren og egget har med at Jesus døde?

 

Hverken julenissen eller påskeharen er vel nevnt i bibelen, men koselige tradisjoner er de nå likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunn pussig at folk blander det inn. For var det en ting gud hatet når han hadde Israel som sitt spesielle folk så var det at de blandet ting fra de andre nasjonene inn i tilbedelsen.

Og det er jo det folk gjør i dag.

Bare sånn helt teoretisk.

Man må gjerne gi påskeegg. Men da kan man gjerna la være å blande Jesus inn i det eller? Spesielt om man ikke er kristen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mine ♥ ♥ ♥

Da jeg var lita, fikk vi det alltid på påskeaften (lørdagsmorgenen), min mor blandet alltid påskesnopen inn i det kristne budskapet. Og siden Jesus sto opp ifølge henne (haha) på påskeaften så skulle vi feire med påskesnop ;) Men problemet var at det var jo ikke da han stod opp.. det er jo en sørgedag. Så hun blir mobbet litt der i ettertid da ;) Men uansett, vi gir snopet på torsdagen vi :) Så har dem hele påsken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunn pussig at folk blander det inn. For var det en ting gud hatet når han hadde Israel som sitt spesielle folk så var det at de blandet ting fra de andre nasjonene inn i tilbedelsen.

Og det er jo det folk gjør i dag.

Bare sånn helt teoretisk.

Man må gjerne gi påskeegg. Men da kan man gjerna la være å blande Jesus inn i det eller? Spesielt om man ikke er kristen i det hele tatt.

 

Kilde?

 

De står tvert imot om at folkets skikker er tomme, men at de kan gjøre verken skade eller nytte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som innførte kristendommen var noen luringer, og de store høytidene ble lagt til tider da folk flest feiret uansett :)

 

I nordlige områder var påsken fra før tiden for vårblot, knyttet til fruktbarhet både på åker og hos husdyr. Navnet påske kommer fra hebraisk, men det engelske easter er avledet av Eostre, som så vidt jeg vet var en fruktbarhetsgudinne (arrester meg om jeg tar feil). Påskeharen og påskeegg er førkristne symbol knyttet til fruktbarhet. Så akkurat som andre "kristne" feiringer har sine "hedenske" symboler, har også påsken det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeharen gjemmer eggene oppi skogholtet her...så påskeaften er det full fart med leting og forventningisfulle barn oppi skogholtet her. Kjempe gøy og koselig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger det å være sammenheng mellom Jesus og påskeharen for å finne på noe koselig og spennende med barna sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...