Gå til innhold

Omfalocele


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Omfalocele er ikke noe stort problem i dagens medisinske verden :-) Operasjon i løpet av første levedøgn, pleier ikke være noe stort problem og situasjonen er jo bedre enn om tarmene hadde vært utenpå (gastroschise). Noe restriksjoner på mat i starten etter opr, men pleier å gå seg raskt til! Ligger med væske iv den første tiden, og starter rolig opp med mat etterhvert. Barnet kan plages noe med kolikklignende magesmerter den nærmeste tiden etterpå, men det også bruker å gå seg til. Dette går nok kjempebra! (hilsen spl som jobber med syke nyfødte). Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret ditt!

 

Vi leste på ei amerikansk side at de som er født med omfalocele, kan også ha andre plager som genfeil, hjerte, nyrer, ryggmarksbrokk, mage/tarmproblemer, Trisomi 13 eller 18 (noe som er verre enn 21).

 

Ikke noe av dette, nevnte legene til oss.

 

Vår baby i magen har også hatt fortykket nakkefold.

 

På den amerikanske siden stod det at fødsler ofte blir satt i gang 14 dager før termin, men det har aldri vært snakk om det hos oss.

 

Jeg blir veldig forvirret over det jeg leser på nettet, derfor var det godt å få et svar av deg. Tusen takk Florida 11.

Lenke til kommentar

En annen ting, hvor lenge må vi bli på sykehuset?

Fikk snakke med en barnekirurg og han sa ei snau uke.

Men ei annen her inne skrev 5-6 uker tror jeg det var. (under 3 trimester).

Lenke til kommentar

Jeg synes du burde ta opp dette med legen på sykehuset! Det er tydelig at dere har fått altfor lite informasjon!

 

Jeg har ingen egen erfaring, men kjenner ei som fikk et barn med gastroschise, som nevnt over her. Det ble planlagt ks pga dette, og

operasjon i løpet av første leveuke. Det gikk helt fint, selv om det selvsagt er tøft for foreldrene å oppleve noe slikt, og jenta er helt frisk i dag, trenger bare litt plastisk kirurgi etterhvert for å få en "normal" navle. Gastroschise er jo noe litt annet, og ettersom jeg har forstått, er det - som skrevet på den amerikanske nettsiden - økt sjanse for andre misdannelser, inkl kromosomfeil, enn tilfellet er ved gastroschise. Men akkurat hvordan sjansene forholder seg, vet jeg ikke. Uansett er jo statistikk bare statistikk, det sier ikke noe om hvordan DIN baby i magen har det...

 

MEN snakk med spesialist om dette, ikke les for mye på nettet nå i starten... *klem* til deg, håper at alt går greit!!!

Lenke til kommentar

Ser nå at den ene setningen i innlegget mitt ble veldig uklart - jeg har altså forstått det slik at sjansen for andre misdannelser/kromosomfeil er større ved omphalocele enn ved gastroschise.

Lenke til kommentar

Annonse

Skal det, men skal ikke tilbake før etter påske. Vi kom ikke til å spørre sist, da spørsmål ofte kommer etterpå.

 

Vanligvis leser vi ikke så mye på nettet, men gjorde det i dette tilfellet, da vi var litt usikre og nysgjerrig på hva dette var.

 

Tusen takk for klemmen!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Hei!

Beklager sent svar!

Sønn min ble operert når han var 4 timer gammel. Operasjonen var vellykket og ingen komplikasjoner i ettertid. Magen fungerte med en gang, noe det ikke alltid gjør. Vi var totalt på sykehuset i 17 dager. Mest på Riksen. Tror det var 4 dager på lokalsykehuset.

Sønn min har Downs. Det gikk vi vite da han var 6 dager gammel.

 

Anonymous poster hash: e2b90...936

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...