Gå til innhold

Kan dere gi meg deres beste tips for friskere barnehagebarn? Forebyggende tiltak?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 tvillingjenter som starter i barnehagen i August og jeg har fått med meg at barnehagebarn nærmest er syke 2 ganger i mnd de første årene i barnehagen... Kilde: Arbeidskolegaer som er borte flere ganger i mnd pga syke barn.

 

Noen som har tips? Jeg vet jo at jentene blir syke, men kan jeg på noen måte begrense omfanget? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er noe de må gjennom i starten...vet ikke hvor gamle de er, men er de 1 åringer er det lite de selv kan gjøre, større barn kan læres god hygiene ol. Ville ikke tenkt for mye på dette, skal love deg at de blir sterkere etterhvert som årene går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo bedre plass, færre barn og mer utetid jo mindre sykdom. Barna som går i friluftsbarnehager er mye mindre syke enn andre barnehagebarn. I tillegg er selvfølgelig håndvask viktig og at barnehagen er streng på at syke barn faktisk skal holdes hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndvask, hygiene, saltvann til øynene (bruke med en gang det er antydning til øyebetennelse), rutinemessig kosthold og nok søvn.

 

Ellers det som har hjulpet meg:

Jeg ligger alltid foran på jobben, slik at dersom jeg må¨være hjemme med syke barn en dag er det ingen krise :)

 

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akseptere at det er sånn det er, og la de være nok hjemme når de ikke er i form. Snakket med ei venninne som jobber i barnehage her om dagen, og hun var kjempefrustrert over foreldre som ikke hadde barna lenge nok hjemme når de var i dårlig form. På den måten ble immunforsvaret dårlig, og barna gjerne syke igjen. Det er faktisk mye mer slitsomt for et lite barn å være i barnehage, enn å være hjemme. Spesielt hvis de ikke er helt i form:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg skjønt er veldig individuelt, og noen blir lettere sjuke enn andre virker det som, selv om foreldrene gjør alt likt. Men det er klart at det er bra å ta sine forholdsregler uansett :)

 

Jeg har gitt lillegutt probiotika og c-vitaminer daglig (i tillegg til d-vitaminer og omega 3), og han har så langt holdt seg relativt frisk. Vi fikk noroviruset rett etter han startet, men det var så aggressivt at de måtte desinfisere hele barnehagen og nesten alle ansatte + barn var borte i løpet av perioden det florerte. Utover det har han ikke vært sjuk siden han startet i januar.

 

Ellers vil jeg si at et sunt kosthold basert på mye grønnsaker er en god start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 2 barn nr 1 fulgte vaksinasjonsprogrammet, nr 2 ventet vi med vaksiner til han var 4 år. Mange vil nok si det er tilfeldigheter, men uansett så var nr 1 syk hele tiden med snørr og feber. Nr 2 fikk feber for første gang rett etter første vaksina som visst nok er en vanlig reaksjon, da var han 4 år. Jeg er overbevist om at vaksinerte barn er mer forkjølet og småslakke de første leveåra.

 

Vi merket så stor forskjell at vi ble i tvil om vi i det hele tatt skulle vaksinere nr 2. Har også snakket med flere andre foreldre med uvaksinerte barn som kan fortelle om mindre sykdom en hos sine vaksinerte venner.

 

Men så kan det jo diskuteres om det kanskje er bedre å være litt mer småsyk som barn og heller være beskyttet mot virkelig farlige sykdommer. Vi er komt frem til at nr 3 som er på vei, ikke skal vaksineres før rundt 4 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi startet i barnehagen når hun var 11 mnd. Hun har hatt omgangsyke en gang og øreverk ganger siden da. hun er nå 2 år og tre mnd. Jo også har hun vert hjemme med halsbetennelse og luftveisinfeksjon. Og fra i sommer har hun vert borte tre dager (halsbetennelsen og luftveisinfeksjonen. Med helgen da var hun god til barnehagen på tirsdag. ) syntes ikke det er mye? 3 gangerdwt første året og en gang Hittentil i år. Hun har 100% stilling og går i en middels stor barnehage. 4 avd. 1 liten to mellom og en stor.

 

Vet ikke om hun har godt immunforsvar eller om det er en annen grunn men vi har alltid vasket hendene når vi kommer hjem fra barnehagen det er det eneste vi gjør.

 

Ville bare frem til at "alle" er ikke syke annenhver uke. :) finnes noen av de dom er lite syke også. (hun er i barnehagen fra 0800/0845 til 14.30/15.30 litt ettersom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser over at vaksiner er nevnt. Tror det er tilfeldig. Jenta vår dom nesten ikke har vert syk har fått alle vaksiner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tran til kveldsmaten, og håndvask når dere kommer hjem fra barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye er tilfeldig. Jeg har 3 barn. Eldstemann har egentlig aldri vært syk, kan telle på en hånd. Han begynte i bhg da han var 10 mnd og tror ikke han var borte en eneste dag de første årene. Nå er han 8 år og har fremdeles et uvanlig godt immunforsvar.

 

Jenten vår på straks 3 år har vært mye syk. Hun begynte i bhg da hun var 16 mnd. Hun har nå fått diagnosen astma. Minstejenten på snart 10 mnd har rukket å være syk flere ganger allerede.

 

Kanskje jentene har vært mye syk pga at vi bor i byen (dårlig luftkvalitet) nå og ikke på landet som vi gjorde da eldstemann var liten?

 

Kanskje eldstemann har godt immunforsvar fordi han sleiket på bakken, spiste sand,maur, sleiket på marker, gravde i jorden og drakk av søledammer til han var sikkert 4-5 år? Han er ellers en utegutt og er stort sett alltid møkkete på hendene .

 

Kanskje det er dårligere inneklima her vi bor nå i forhold til før jentene ble født?

 

Er ikke godt å si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barnehagebarn. De har nesten aldri vært syke. Ett par forkjølelser, en øyebetennelse og en runde med omgangssyke i løpet av de 2.5 årene. De begynte når de var 2.5 år, har aldri blitt ammet, ikke tatt tran eller andre helsekostprodukter, vi vasker hender etter dobesøk og har generelt normal hygiene. De har forresten fulgt vaksineprogrammet og ble i tillegg vaksiner mot svineinfluensa.

 

Jeg tror det beste er å unngå økologisk mat og ikke bruke ull fra nøstebarn. Er nok det som er grunnen til at de sjelden er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God Hygiene. Vask hendene dems når de kommer fra barnehagen, før måltid og når de er skitne. vask med såpe og vann, ikke en klut.

Er ikke så mye annet man kan gjøre egentlig.

 

Ellers så får faktisk barn bedre imunnforsvar av å være syke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn får alt, andre lite og ingenting. Mine to er nesten aldri syke. De er sjelden forkjøla og får aldri omgangssyke (begge er fullvaksinerte).

 

Eldste var hos dagmamma til han var 2 1/2 og yngste gikk i liten bhg med kun 8 barn til hun var 3. Kanskje spiller det inn, men de ble ikke mer syke da de begynte i vanlig bhg. Ellers vasker vi hender når vi kommer hjem og før mat. That's it...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har aldri vært mye syke. De første årene dreide det seg om 2-4 dager i året. En gang var det en liten uke i forbindelse med vannkopper. Etter at de begynte på naturavdeling da de var 4 har det vært så godt som slutt på sykefraværet. Den ene hadde en dag frem til hun begynte på skolen. Den andre har enda ikke vært syk siden hun begynte der. Hun begynner på skolen til høsten.

 

Sykefraværet er generelt ekstremt lavt på avdelingen, både blant barn og voksne. Jeg tror det skyldes en kombinasjon av at ungene ikke går så tett innpå hverandre når de er ute og at de får mye mer vitamin D gjennom sola når de er ute hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min begynte i bhg da han var 14 mnd og har nå gått der i snart 5 mnd. På den tiden har han hatt omgangssyke 2 ganger, halsbetennelse 3 ganger og har nå øyekatarr for 3. Gang. Innimellom alt dette har han hatt noen dager med feber og forkjølelse her og der. Han var ikke syk en dag før han begynte i bhg.

Der han går er de kun ute en gang i uka og det er på tirsdagene nå om vinteren til min store fortvilelse. De går ikke ut om det er dårlig vær som de sier. Har ett flott uteområde og gutten min både liker og trenger å være ute å leke. Latskap etter min mening. Han går på en småbarns avdeling med 12 barn.

Ble satt ut da jeg så at de ikke bruker underlag når de skifter bleier. De har en rull med papirunderlag som aldri blir brukt. Legger alle barna på tur og orden rett oppå stellemadrassen uten å vaske/desinfisere mellom hvert barn. Vasker ikke hender før måltider og er ufatterlig dårlige på å tørke og vaske bort snørr og matrester i annsiktet. Henter ofte gutten min med størkna snørr gnidd utover kinna og de gangene han har hatt øyekatarr har han fått salve som skal gis morgen og kveld. Får dette hjemme. Og de tar seg ikke bryet med å vaske bort evt puss i øynene utover dagen. Har henta han og sett andre barn med øyevippene fulle av gult størkna puss. Ble ringt opp på mandag med beskjed om at han hadde snev av øyekatarr og dro rett til legen å fikk salve. Har hatt han hjemme tirsdag og er hjemme i dag. Og ja, jeg har sagt i fra flere ganger! Har også opplevd 3(!) ganger at de ikke har skifta bleia hans på en hel dag. Har trusebleier hjemme og teip bleier i bhg. De beklager seg hver gang, men ingenting skjer. Vi får heller ikke ukes brev, månedsbrev, periodeplan eller annen info selvom de skal sende ut dette. Har sagt i fra at vi ikke får dette. Men ingenting skjer! Jeg har nå søkt ny bhg fra 1. August og håper å komme inn der. Er nok ikke bare bhg sin skyld at han blir smitta med div sykdommer hele tiden, men de gjør INGENTING for å forhindre smitte. Veldig frustrerende når det ikke går en hel uke engang før han blir syk igjen når jeg vet hvor dårlig hygiene de har der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra vannkopper i August/september så har ikke mine 2 gutter vært syke enda dette barnehageåret..

Kan ikke si jeg gjør så veldig mye for å forebygge sykdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123123: Fy flate.... Da hadde jeg blitt forbanna! Og takk gud for at du har søkt han til en ny barnehage...

 

Er det ikke en plass man kan klage inn denne barnehagen? De kan jo ikke fortsette sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask hender etter endt barnehagedag, ha et godt kosthold. OG ha gode og nok klær til barna dine. Bruk ull og ha nok skift hvis barna blir våte. Jeg ser så mange barn i barnehagen jeg jobber i som ikke har nok klær og dermed fryser og blir syke. Det har veldig mye å si :) Hold barna hjemme til de er friske hvis de blir syke, da kommer de sterkere tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...