Gå til innhold

Hvem skal dere ha med på fødselen?


Leirha

Anbefalte innlegg

Dette blir min tredje fødsel, og jeg vet ganske godt hvordan jeg vil ha det og hvordan jeg absolutt ikke vil ha det.

 

Helst ville jeg reist inn aleine og født aleine, ihvertfall hvis jeg tenker på fødselssituasjonen der og da, men seinere kan det være greit å dele minnene med noen.

 

Samboer skal være med, men han blir en slags observatør, for jeg klarer ikke å bli tatt på når jeg føder, og snakke kan vi gjøre mellom riene, han var veldig flink til dette sist fødsel, han ba faktisk jordmoren være stille å vente med å snakke etter rien var ferdig, flinke mannen :)

 

Denne gangen regner jeg med det blir siste gangen, jeg er fornøyd med tre barn.

Samboer skal være med, min svigerinne som står meg veldig nær, og min aller beste venninne.

Jeg ser at det faktisk kan bli nødvendig med et "forberedende fødselsmøte" oss imellom før fødsel, sånn at alle vet hvordan de skal forholde seg, ellers er sjansen stor for at de ryker på gangen.

Men det blir spennende, jeg gleder meg faktisk til å ha med fødselsgjengen min :)

Muligheten er jo der for at kan bli et fint minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeh skal ha med samboer, og kanskje mamma denne gangen hvis hun vil.

Dette høres sikkert veldig rart ut, men jeg vil ha henne der i tilfelle jeg skulle dø.

Jeg tror ikke at jeg kommer til å dø, men jeg synes allikevel det er betryggende å ha henne der hvis noe katastrofalt skulle skje.

Dessuten stoler jeg mer på at hun vet når noe er alvorlig galt, enn samboeren dersom det skulle skje noe mens jordmoren ikke er tilstede. Hun har tross alt født fire barn, og er i tillegg en handlekraftig kvinne som har støttet meg veldig mye gjennom tunge perioder av livet mitt.

Mamma har imidlertidig uttrykt at hun synes det er litt skummelt å skulle være med, men jeg regner med hun blir vant til tanken etterhvert. Hun ville veldig gjerne være der sist, men da takket jeg nei.

 

Men Leirha, hvorfor vil du ha så mange som tre personer tilstede når du ikke liker å bli snakket til eller tatt på under fødsel? :)

Jeg tenker at det i utgangspunktet egentlig er litt mye å både ha mamma og samboer der, men allikevel er det noe jeg virkelig vil.

Men tre personer? Da tenker jeg at de iallefall må kommunisere godt sammen, tenk hvis en føler seg som tredje hjul på vognen?

Endret av BABY-JENTE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om min kjære ikke rekker hjem, han jobber turnus, så føder jeg alene. Dette er min tredje og nr 2 ble født kun med jordmor tilstede. Rolig og godt :) Men med 3t. vei til sykehuset ligger det an til at jeg blir innlagt på termin, da nr 2 brukte 2,5 t.fra første kunner til hun var ute. Og jeg ønsker ikke de intense riene fastspent i en sykebil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja egentlig et godt spørsmål BABY-JENTE :D

 

Grunnen er nok at jeg ønsker å ha dem med også.

å være med på en fødsel er en fantastisk, men sterk opplevelse, jeg ønsker å dele dette med dem, jeg ønsker å ha dem med, nettopp fordi de ønsker så inderlig å være med, og jeg vet at dette er noe som gjør at vi kommer enda nærere hverandre etter dette, hvis det gir noe mening, så er ihvertfall dette grunnen.

 

Hvis de bare respekterer mine ønsker under fødselen, som jeg vet de kommer helt fint til å gjøre, så er jeg sikker på at dette blir en fantastisk opplevelse, for alle parter.

Samboer ønsker også å ha dem med, han trenger støtte han også, jeg er ikke så veldig flink til å støtte opp om han under fødsel.

 

Så jeg vil absolutt ha dem med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal faktisk føde alene:) Samboer har sterk angst for sykehus og alt det innebærer, så han blir vel å finne litt sånn til og fra tenker jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår :)

Bare greit å ha tenkt nøye gjennom det, noe du tydeligvis har :)

Bra at samboeren synes det er fint for å få støtte. Her stiller samboeren seg litt tvilende til å ha mamma med. Han føler at jeg sidestiller han med henne, noe jeg absolutt ikke gjøre. De har hver sin funksjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår :)

Bare greit å ha tenkt nøye gjennom det, noe du tydeligvis har :)

Bra at samboeren synes det er fint for å få støtte. Her stiller samboeren seg litt tvilende til å ha mamma med. Han føler at jeg sidestiller han med henne, noe jeg absolutt ikke gjøre. De har hver sin funksjon :-)

 

Jeg hadde mamma og barnefar med på første fødsel, det var veldig trygt og godt, så jeg forstår deg der.

Ingen kan noengang ta plassen til en mamma, det må samboeren din forstå, samboeren din kan ikke gi deg alt her i livet :)

Og tenk så trygt å ha med begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha med mannen min :) Synes han var fantastisk sist! Masserte (les "skamknadde") ryggen min under de intense riene, var stille når jeg trengte det, filmet, tok bilder (noe jeg også ville!!!!!), oppdaterte de kommende besteforeldre (en lang, kritisk og komplisert fødsel) og holdt lille gullet vårt rett ved siden av meg da jeg etterpå ble sydd i 1.5timer.. Var også helt fantastisk å få de 4-5 timene rett etter fødsel sammen og alene vi 3 :) Ubeskrivelig, og jeg gleder meg villt til vi er der denne gangen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha med min samboer slik som sist, forrige gang var han helt super! Kunne ikke tenkt meg å ha med noen andre, føler det er en ganske privat ting. Hadde jeg ikke hatt han, hadde jeg helt klart gjort det alene, synes de første timene med ny baby er deilig, og vil nyte det i ro og fred med min samboer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til 1 +spire <3

Her skal samboer være med, som sist. Han er god å ha der for han leser meg så bra.

Jeg skulle så gjerne hatt med mamma også, men det tør jeg nok ikke. Hun har sagt hun vil være med, men hun tør ikke helt hun heller. Jeg vet akkurat hvordan hun kommer til å reagere, jeg liker ikke å bli tatt på under fødselen av andre enn jordmor fant jeg ut sist, og mamma kommer til å bli helt hysterisk når hun ser at jeg får vondt. Så blir nok bare samboer her, han har hvertfall et godt "poker face" før pressriene kommer :) Da har jeg uansett øynene igjen, så det går fint :)

Men en hysterisk mamma under fødsel er det siste jeg trenger hvertfall, selv om jeg gjerne skulle hatt henne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mannen! Han er en kjempefin fødselshjelper.

 

Han vurderer dog å ta et kurs i det å ta i mot babyen, for sist var det bare så vidt vi rakk inn dørene på sykehuset. Så om vi er litt uheldige(eller heldige?) så kan det jo gå like fort eller raskere, og så blir det pappa som tar i mot og storesøsken som medhjelpere.. Hvem vet.

 

Dette blir vår fjerde fødsel sammen, og vi har alltid fått skryt for at vi er et veldig godt team. <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen er en opplevelse for meg og mannen og ingen andre, mener nå jeg :=) Jeg deler mye med moren min, men enkelte ting er bare for meg og ham. Så det blir oss to! Gleder meg til å dele det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Prinsesse x 2

Sier som optimisthoppa over her. Fødselen er en opplevelse mellom meg og min mann. Kunne ikke falt meg inn å ha med noen andre:) om han ikke kunne være med, hadde jeg født alene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spennende å se hvem dere vil ha med.

Og grunner for det også :)

Jeg vet at mange syns fødsel er veldig privat og vil kun at samboer/mann skal være tilstedet, jeg er ikke helt der, ja det er privat, men det er nettopp derfor jeg ønsker å ha mine aller nærmeste med meg.

Jeg syns fødsel er så fantastisk, og unner mine to venninner å være med. Ikke alle som har mulighet å få være med på andre sine fødsler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper mannen min er hjemme, så han kan være med denne gangen også. Han jobber offshore (er pr. dags dato min. 2 dagers reis hjemmefra og ska komme hjem ca. 1 uke før termin, noe jeg i utgangspunktet tror ska gå fint, da minsten kom 3 dager over termin. (Har 3 gutter, de to eldste kom 14 og 16 dager før termin, så gikk det 6 år til minsten kom, han kom som sagt 3 dager over. Nå er det bare 2 år siden forrige fødsel, så er litt redd at denne babyen kanskje kommer før termin) Jeg har en venninne, jeg stoler 100 % på og som jeg vet ikke mister hodet i noen situasjoner, tenkte jeg skulle spørre om hun kan være med meg, i tilfelle mannen ikke er hjemme. Utelukkende fordi jeg ikke hadde taklet å være inne på fødeavd alene med jordmor, et fremmende menneske, en plass hvor jeg absolut ikke liker meg. Hadde vi bodd nærmere sykehuset, så hadde jeg sikkert gått for hjemmefødsel, men det tør jeg ikke i forhold til alt som kan gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløbi er det min mann, min mor og hans mor som skal være med. Jeg skal ha hjemmefødsel og da kan det være greit med flere voksne hvis noen av de andre barna våkner, uten at min mann må gå.

Enklere hvis det er på natten det skjer, men drøyer det utover dagen er det greit å ta med barna ut en tur. Men også som en baktanke til å hjelpe til med laken og hånduker eller hva nå JM måtte mangle, da disse fantastiske damerne kjenner huset vårt godt.

 

Hehe de får stille med rundstykker og kaffe til JM også, så skal jeg bestille meg smoothie etter fødselen.

Håper bare alt går som planlagt nå da, men jeg er sikkert ikke førsten eller sisten som ønsker dette hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir forhåpentligvis min mann så fremst han er hjemme... Hvis ikke blir det vel tante eller svigermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil være alene, mannen min og jeg! Jeg husker at jeg spurte han om dette forrige gang, og da sa han at dette skal være noe mellom oss to som er så vakkert og spesielt! Og det passer best for oss :) Det viktigste uansett er at man har noen rundt seg som sørger for at man er trygg, og at det går riktig for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha med mannen min. Og om han av en eller annen grunn ikke skulle kunne være med (vet ikke hva det skulle være, men greit med en plan B..) så skal jeg ha med meg mamma. Mamma og pappa skal uansett være på sykehuset mens det hele foregår, bare ikke inne på fødestua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle som synes en fødsel er så fantastisk.. Mannen blir med her, om han ikke er på jobb, da drar jeg alene. Hadde aldri kunnet spurt noen andre om å være med på noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...