Gå til innhold

Er det greit å amme barn over to år?


Journalist Anita 1

Anbefalte innlegg

Og hvor går grensen?

 

Mvh

 

Journalist i Foreldre og Barn

 

Jeg har ammet mine 5 til ca.1år. Mye p.g.a. jobb og rundt den alderen mistet de interessen for puppen.

Om folk ammer til barnet er 2 år reagerer ikke jeg i det hele tatt. Folk må få gjøre det som er best for dem. Hadde nok reagert om barnet næret seg 3 år kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig syns jeg man burde gi seg med ammingen rundt 1års alderen.

 

Med fare for å bli skutt på åpen gate nå, men jeg har på følelsen av at de som ammer til barnet er 2 + gjør det mer for sin egen del, fordi DE ikke er klare for å kutte ut kosen..

 

å hjelp, det evinnelige svaret... Du kan aldri tvinge et barn til å amme! Hvis ikke barnet vil, så må man slutte å amme. Ingen barn legger seg til ved puppen fordi mor vil det, men fordi de selv vil det.

 

Snakk om forenkling. Du kan jo overføre argumentet til andre ting barn gjør "frivillig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg man burde gi seg med ammingen rundt 1års alderen.

 

Med fare for å bli skutt på åpen gate nå, men jeg har på følelsen av at de som ammer til barnet er 2 + gjør det mer for sin egen del, fordi DE ikke er klare for å kutte ut kosen..

 

å hjelp, det evinnelige svaret... Du kan aldri tvinge et barn til å amme! Hvis ikke barnet vil, så må man slutte å amme. Ingen barn legger seg til ved puppen fordi mor vil det, men fordi de selv vil det.

 

Snakk om forenkling. Du kan jo overføre argumentet til andre ting barn gjør "frivillig".

 

Forenkling? Tror du virkelig at noen mødre løper etter ungen for å stappe puppen i munnen deres når de ikke vil? Går det an tror du? Jeg vet om flere som så gjerne skulle ammet lengre, men som hadde babyer/barn som ikke ville mer. Og da må de jo slutte.

 

Så det er sagt så var jeg glad for at mitt barn ville amme lenge. Hun hadde en periode der hun våknet klokken 5 hver morgen, så da var jeg veldig glad for at vi ammet fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg man burde gi seg med ammingen rundt 1års alderen.

 

Med fare for å bli skutt på åpen gate nå, men jeg har på følelsen av at de som ammer til barnet er 2 + gjør det mer for sin egen del, fordi DE ikke er klare for å kutte ut kosen..

 

å hjelp, det evinnelige svaret... Du kan aldri tvinge et barn til å amme! Hvis ikke barnet vil, så må man slutte å amme. Ingen barn legger seg til ved puppen fordi mor vil det, men fordi de selv vil det.

 

Snakk om forenkling. Du kan jo overføre argumentet til andre ting barn gjør "frivillig".

 

Forenkling? Tror du virkelig at noen mødre løper etter ungen for å stappe puppen i munnen deres når de ikke vil? Går det an tror du? Jeg vet om flere som så gjerne skulle ammet lengre, men som hadde babyer/barn som ikke ville mer. Og da må de jo slutte.

 

Så det er sagt så var jeg glad for at mitt barn ville amme lenge. Hun hadde en periode der hun våknet klokken 5 hver morgen, så da var jeg veldig glad for at vi ammet fremdeles.

 

Selvfølgelig er det en forenkling. Barn gjør en hel del ting ene og alene fordi vi voksne har lært og vendt dem til det. Barn gjør også en hel del ting frivillig som ikke nødvendigvis er bra for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet mitt yngste barn til det var litt over 2 år, ikke hver eneste dag men hver 2-3 dag. Synes ikke det er ekkelt og kan ikke sammenlignes med incest. Dere som påstår det må være skrudd i hodet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit, og har ingen "grense" for når jeg synes barnet er for gammelt da jeg mener dette er opp til hver enkelt! Jeg ammet selv til min sønn var 2 år og 1 mnd, da sluttet jeg fordi jeg ble syk.

Jeg opplevde å få mange negative kommentarer og skrå blikk fordi jeg ammet så "lenge", men jeg er opptatt av at det ikke skal være tabu med noe som i mine øyne er noe av det mest naturlige som finnes. Derfor har jeg vært åpen om ammingen selv om noen synes det er "ekkelt"

Jeg er høygravid nå, og håper jeg kan amme lenge denne gangen også, iallefall så lenge som barnet er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg amet mine til de var litt over året.

 

Jeg har alltid tenkt at det må være opp til hver enkelt hvor lenge de vil amme. MEN kjenner jeg reagerer når jeg ser store unger bli ammet.

 

Artikkelen i Dagbladet i dag vekket noe i meg. Likte ikke det bilde som ble brukt av en tre år gammel gutt som sto på en krakk og diet sin mor. Jeg synes det var ubehagelig å se det bilde på forsiden, mest pga konsekvensene det kan få for gutten.

 

Når du er tre år så er det ikke sikkert det er så gøy at venner eller naboer ser deg med puppen til mamma i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine barn ammet til de var passert to år. Jeg syntes det var koselig å ha det båndet med barna, samtidig som de fikk i seg mye bra i morsmelka.

 

Jeg skal innrømme at det ser litt rart ut når andre ammer toåringer, men det blir jo ikke det samme når man har ammet dette barnet hver dag siden det ble født.

 

Begge barna måtte tvangsavvennes, altså de hadde ikke planer om å slutte av seg selv. Avvenningen gikk fint, det var absolutt vemodig, men etter et par uker var det ganske så greit å være ferdig.

 

Det var ikke så mange som visste at barna ble ammet så lenge, de fleste begynte å si "æsj" da barna var rundt halvannet. Derfor gadd jeg ikke snakke så mye om det. Jeg har derimot flere nære venninner som i ettertid har ammet barna sine like lenge, jeg tror de synes det var godt at noen de kjente hadde ammet så lenge.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere ammer lenge, for oss fungerte det fint å kombinere amming med jobb (uten ammefri). Det virker som mange tror det blir så vanskelig. Da tror jeg de undervurderer barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De som har nevnt incest, har blitt effektivt halshugget av andre her - men jeg tror også det er et poeng: Ikke at man tenker at det ER incest, men at det gir ASSOSIASJONER i den retningen. å se en tre, fire eller seks år gammel gutt/jente som suger på puppen til mamma, kan få en til å tenke videre og gjøre assosiasjoner i retning incest. Og det er helt klart noe av det verste vi alle kan tenke oss. Derfor vil enkeltes hjerne rygge unna også det som kan minne dem om dette. Jeg tror ikke man er sprø eller har et unormalt forhold til kropp og seksualitet dersom man får assosiasjoner til incest av å se en fireåring suge på mammas pupp!

 

Det tror jeg...

 

Hvorfor tror du det? Vi er skapt for å amme, og det er naturlig. Det er det ingen tvil om. Og heldigvis er incest fjernt for de fleste av oss. Men det er dessverre en realitet for noen få, og da dreier det seg om de samme kroppsdelene som det gjør når man ammer. Jeg tror det er derfor denne koblingen skjer hos noen. Jeg har ikke sagt at det er riktig, eller at det nødvendigvis skjer hos meg, men jeg tror det er der det henger sammen. Hva gjør at du tror at man er sprø hvis man gjør denne assosiasjonen? Jeg er nysgjerrig :)

 

For det har absolutt ingen sammenheng! Over hodet. Det trengs faktisk ikke å forsvares en gang...

Det er mer galt med personen som trekker slike idiotiske slutninger basert på amming enn de som velger å amme lenge. Det er så ille at jeg kjenner jeg blir mektig provosert av slike holdninger.

Fysj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De som har nevnt incest, har blitt effektivt halshugget av andre her - men jeg tror også det er et poeng: Ikke at man tenker at det ER incest, men at det gir ASSOSIASJONER i den retningen. å se en tre, fire eller seks år gammel gutt/jente som suger på puppen til mamma, kan få en til å tenke videre og gjøre assosiasjoner i retning incest. Og det er helt klart noe av det verste vi alle kan tenke oss. Derfor vil enkeltes hjerne rygge unna også det som kan minne dem om dette. Jeg tror ikke man er sprø eller har et unormalt forhold til kropp og seksualitet dersom man får assosiasjoner til incest av å se en fireåring suge på mammas pupp!

 

Det tror jeg...

 

Hvorfor tror du det? Vi er skapt for å amme, og det er naturlig. Det er det ingen tvil om. Og heldigvis er incest fjernt for de fleste av oss. Men det er dessverre en realitet for noen få, og da dreier det seg om de samme kroppsdelene som det gjør når man ammer. Jeg tror det er derfor denne koblingen skjer hos noen. Jeg har ikke sagt at det er riktig, eller at det nødvendigvis skjer hos meg, men jeg tror det er der det henger sammen. Hva gjør at du tror at man er sprø hvis man gjør denne assosiasjonen? Jeg er nysgjerrig :)

 

For det har absolutt ingen sammenheng! Over hodet. Det trengs faktisk ikke å forsvares en gang...

Det er mer galt med personen som trekker slike idiotiske slutninger basert på amming enn de som velger å amme lenge. Det er så ille at jeg kjenner jeg blir mektig provosert av slike holdninger.

Fysj!

 

Nei, det er klart at det ikke er noen sammenheng. Og for ordens skyld: Jeg hører ikke til dem som trekker denne koblingen. Men såvidt jeg fikk med meg, var det bare en eller to i hele denne lange tråden som gjorde koblingen til incest - det var mange som skrev det syntes det var ekkelt, ja, men bare en eller to som faktisk sa at det minnet dem om incest. Og da syntes jeg det ble feil å tillegge alle dem som syntes det var "udefinerbart rart/ekkelt" at de skulle ha nevnt incest også. Derfor prøvde jeg å sette meg inn i situasjonen og holdningen til de som koblet til incest, og tenkte at det var en mulig forklaring. Ja, kanskje har det skjedd noe i livene deres som gjør at de foretar denne koblingen? Men jeg syns det er galt å kalle dem sprø og syke i hodet likevel. Antageligvis er de gode mødre som gjør det beste de vet for barnet sitt.

 

Du reagerer like instinktivt på at den oppfatningen er feil, som de gjør i forhold til sin holdning. Og de tenker nok også fysj. Dette tror jeg er ting som er svært vanskelige å forklare - fordi de er instinktive og følelsesbaserte, og da er det omtrent umulig å finne rasjonelle argumenter. Jeg forsøkte å sette meg inn i situasjonen deres, og fremsatte en hypotese om hvordan det kunne være basert på assosiasjoner.

 

Selv er jeg av den oppfatning at folk får gjøre som de vil, og amme så lenge de tror er best for barna sine - men at det er greit det gjøres hjemme og ikke på café når barna begynner å bli større enn halvannet til to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Er det noen her som ammer et barn eldre enn to år? Jeg er researcher og interessert i å snakke med stolte langtidsammere. Send meg gjerne en melding på innboksen! :) Jeg jobber nemlig med et prosjekt om fødsel og den førstegangsfødende vi følger vil veldig gjerne lære om amming og hvorfor noen velger å langtidsamme.

Ha en fin dag videre, alle sammen! ;)

Hilsen Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...