Gå til innhold

oppkalle barn etter seg selv


Kalimero

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om å kalle opp barnet etter eget navn, eller navn på faren til barnet om det blir gutt?

Blir det for "teit"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste jeg kjenner som har det, har gjort det med mellomnavnet sitt. F.eks Mor: Mette Marie, Datter: Hanne Marie. Men mine besteforeldre oppkalte sønnen etter faren, men med ulikt mellomnavn. Vi rundt ham bruker bare mellomnavnet hans, for ikke å forveksle far og sønn i samtaler. Det kan by på litt praktiske utfordringer, men ellers er det egentlig bare hyggelig, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er teit, men tror kanskje jeg da ville valgt et tilleggs navn. Hvis far heter Bjørn f.eks. så kan sønnen hete Bjørn-Erik eller noe i den duren. Helt likt navn blir kanskje litt upraktisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er teit å kalle ungen det samme som foreldrene!

Blir forvirring! Greit hvis f.eks mor har et mellomnavn og ungen får det navnet. Men ikke ellers, syns jeg da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i klasse med en jente fra en familie hvor den eldste jente alltid fikk samme navn som moren, mormoren, oldemoren osv. Er usikker på hvor mange generasjoner det var snakk om.

Da jeg kjennte henne var det tre generasjoner i live med nøyagtig samme doppeltnavn. Gjett om hun var lei av å hete det samme som moren sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mellomnavn da, så det går vel ann å bruke? Mellomnavnet mitt er Marie så det passer jo til det meste =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I samme form som foreldrene synes jeg det er litt too much ja, men å ta en annen variant av navnet er artig synes jeg. Spesielt hvis man går på tvers av kjønn som f.eks. far heter Tom Erik og datter heter Tomine, eller mor heter Selma og sønn heter Selmer, Johanna og Johannes, Nikolai og Nikoline. Men som sagt direkte oppkalling synes jeg personlig er ganske kjedelig, men det er meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i utgangspunktet det er veldig koselig, men det kan fort bli "for mye av det gode". Min far heter type Bjørn-Egil og min bror heter Egil. Og min mor heter type Kari-Anne og jeg heter Anne!! Dårlig fantasi og teit vil nok noen si :P Foreldrene mine på sin side synes det bare er morsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer faktisk selv å kalle babyen det samme som meg, dersom det blir jente. Høres kanskje dumt ut, men jeg finner ikke noe finere navn enn det jeg har selv! Jeg har hele livet mitt fått komplimenter for navnet mitt. Jeg prøver virkelig å finne et "annet" jentenavn, men finner ikke noe jeg er helt fornøyd med. Jenta mi skal jo på en måte leve sitt eget liv, og kommer ikke til å gå rundt å snakke om sin mor (med samme navn) hele tiden... Jeg synes man skal gå for det navnet man liker best uansett hvem eller hvor mange som heter det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Helt ærlig, synes jeg det virker skikkelig teit og selvgodt å kalle opp en unge etter seg selv. beklager, men det er min ærlige mening...

 

Kunne aldri i livet finne på å kalle en unge opp etter meg selv, og blir faktisk litt forundret over at noen i det hele tatt kunne tenke seg det...

 

Og for å snu litt på flisa, hvor morsomt tror du det er for ungen å ha samme navn som mora si (eller evnt faren sin)? Tror ikke det hadde vært spesielt artig nei. For ikke å snakke om ekstremt tungvindt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere familier hvor gutta har hett det samme i generasjoner. I broren min sin familie på farssiden heter f.eks. alle de førstefødte sønnene det samme, men de har som regel "familienavnet" som mellomnavn. Broren min kalte opp sønnen min etter seg selv. Mellomnavnet altså.

Hvis dette er noe du vil, så spiller det vel ingen rolle om andre syns det er "teit"? Det som er teit er at de bryr seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det kommer helt an på jeg. At det er ikke nødvendigvis noe verre å kalle opp etter foreldre enn besteforeldre. Men er man generelt i mot oppkalling er det like ille å kalle opp uansett om det er etter onkel, bestefar eller mamma. Jeg tenker at hvis en av eller begge foreldrene har dobbeltnavn, går det jo an å bruke det ene av de navnene sammen med et helt annet navn på barnet sitt. Blir oppkalling uten at det blir for likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min oldefar og bestefar heter det samme (far og sønn) med likt etternavn;) vanligere før i tiden? jeg ville nok ikke kalt min datter det samme som meg, heter josefine og er liksom ikke SÅ fryktlig mange som heter det:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har satt i gang et sant kaos ved å hete Sigrid, Siri og Sigurd... (Sigurd er sønnen min) men det er utrolig nok mer "tilfeldigheter" enn oppkalling i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart, jeg.

Men for all del, er begge foreldrene med på det så går det vel.

 

Ei venninne av meg ble nesten tvunget til å kalle ungen sin opp etter barnefar. Hun hadde et nydelig navn hun ville ha, og det ble ødelagt når svigerforeldre, besteforeldre og faren kom og sa at han SKULLE ha farens mellomnavn også.

 

 

Er ikke alle tradisjoner som må beholdes, spesielt ikke slike gamle, og etter min mening, forferdelig kjedelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er teit rett og slett, men det er min mening... Synes det er gammeldags.

 

Har en svigerfamilie som kaller opp i hytt og pine. Eldste gutten skal liksom hete det den eldste gutten alltid har het i generasjoner. Min mann har dette navnet pluss navnet til sin far. Hans søster har det vanlige jentenavnet, pluss navnet til sin mor. Dattera hennes igjen har også dette navnet. Mangel på fantasi kaller jeg slikt...

 

Jeg ga mannen min klar beskjed at den tradisjonen der ble jeg ikke med på før jeg ble gravid. Vi var enige på forhånd at det var vi som bestemte navnet, ikke familien hans. Og tro meg de prøvde å påvirke oss! Men de fikk beskjed om å holde seg langt utenfor navnevalg, og at de fikk vite hva navnet ble da det var bestemt:) Vi har valgt veldig spesielle/sjeldne navn på barna våres så tror dem har skjønt tegninga nå.

 

Nå venter vi barn nr tre og har nok skjønt at jeg overhodet ikke lar meg påvirke:) For meg er det kun viktig at jeg og mannen er enig om navnevalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg synes oppkalling kan være en veldig fin ting. men alt med måte :) min sønn skal ha et "eget" fornavn og til mellom navn får han bestefaren min sitt fornavn. å det er rett og slett for jeg er så glad i bestefar :) å det er en av måtene jeg velger å uttrykke hvor glad jeg er i han og hvor mye jeg setter pris på han.

 

det er sikkert noen som synes jeg heller burde kalle opp etter min pappa men synes det blir litt mye da blir det 3 generasjon med samme og eneste fornavn... å det går faktisk ikke ann i mine øyne å bruke navnet som mellom navn....det hadde blitt helt rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...