Gå til innhold

Ei jeg kjenner røykte i svangerskapet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Røyking=økt trombetendens(blodpropp).

Røyking under svangerskap=stor risiko for tromber i placenta (de fleste røykere kan man se det på morkaken, større eller mindre blodpropper)

Tromber i placenta=redusert blodtilførsel-lavere vekt-dårligere næring og oksygenopptak(varer pr røyk i 20min hos mor,men opptil 4timer hos foster)-stor fare for 1)placenta previa og 2)delhvis eller total løsning av morkake.

 

....jada, det kan hende alle, men røking øker risikoen for sykdom og skader enormt.

Hva andre velger er opp til de, men ikke sitt og fornekt fakta.

 

tusen takk! dette trengte jeg å lese. er 5 uker på vei, har visst om graviditeten i 5 dager. sliter med å slutte å røyke. men etter å ha lest dette vil jeg nok klare det

 

 

har ikke klart å slutte enda jeg. er 12+1 idag. håper jeg klarer å slutte før mini kommer

 

Skal ikke dømme deg, har aldri røkt, men om du ikke klarer slutte helt, antar jeg du har prøvd kutte ned i antall? det vil også hjelpe selvom totalslutt såklart er anbefalt! kan du gå fra 20 til 4 vil det etter hva jeg har lest ha stor effekt!

 

jeg har både kuttet styrke og antall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

[quote name=Julia :)' timestamp='1338021867' post='144263120]

Tenk at mennesker idet hele tatt utsetter seg selv og barnet for fare ved i det hele tatt være gravid.Kan ikke jeg fatte.Tenk på alt det som kan skje.Venninnen min falt ned en trapp og mistet barnet.Det hadde aldri skjedd hvis hun brukte prevensjon eller tok heisen.

Mye tryggere å feks adoptere,da slipper man å utsette noen for fare.

 

Må si at dette er et av di teiteste innlegg jeg har sett her..

 

Hvordan skal man liksom adotere hvis ingen tok risikoen med å få barn???

 

Er forskjell på å dette ned en trepp med et uhell, en og skade seg selv OG barnet med og røyke med vilje!!!

 

Du må være komplett tosk! ha hahahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det er ikke værre enn å tenke at det som ikke er bra for deg er heller ikke bra for fosteret.

 

Når man puster inn røyken så går det rett inn i fosteret. Den blir avhengig på samme måte som deg. Røyken er kjempe skadlig for oss, bare tenk hvor skadlig den er for et uskyldig skjørt lite foster.

 

Når jeg leser ting som : Jeg røykte under hele svangerskapet og det gikk helt fint med barnet- så blir jeg lei meg på deres vegne. Selvølgelig er det bra at det gikk bra men tenk om det ikke hadde gjort det!

Bare det å vite at det kan skade barnet burde vært nok til å droppe røyken! Huff..

 

Det værste jeg ser er gravide damer som suger giften ned i sine og ungens lunger :( Det er misshandling og det burde vært ulovlig!

 

Jeg røyka i 10 år og slutta for snart 2 år siden. Det har ingenting me at når jeg ikke kan røyke så kan ikke andre det heller.. Det er veldig veldig feil :P

Det har med fakta å gjøre. Selv om ungen blir født frisk så skader det ungen under svangerskapet! Dårlig gjort mot et barn som ikke kan velge selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyket i hele svangerskapet og sønnen min er helt frisk. Det samme som å anta at barn med downs har mødre som sikkert drakk mye alkohol.
Er du enkelt møblert?!? Alkoholmisbruk i svangerskapet har ingen forbindelse med Downs syndrom, men Føtalt alkoholsyndrom. Det å røyke er en mega risiko å ta, mange barn overlever å sitte usikret i bil. Betyr det at det er verdt å ta sjansen? Jeg vil dra det så langt som å si at barnevernet burde blitt koblet inn i de tilfellene hvor gravide røyker under svangerskapet. Det sier virkelig noe om omsorgsevnen. Er mødre som røyker under svangerskapet dårligere mødre? JA!!!

takk for den! jeg er faen ikke noe dårlig mor. jeg røyket under forige svanger. men det har ingenting med min evne til og ta vare på mitt barn. her fløy hormonene i taket nå altså.!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det var unger som overlevde svangerskap på 60-70 tallet i det hele tatt!

 

Godt vi ikke vet om alle det gikk galt med pga røyking på den tiden, statistikken er langt bedre nå! min mor røykte nok på 70tallet, jeg har kronisk bronkitt ved forkjølelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det var unger som overlevde svangerskap på 60-70 tallet i det hele tatt!
Godt vi ikke vet om alle det gikk galt med pga røyking på den tiden, statistikken er langt bedre nå! min mor røykte nok på 70tallet, jeg har kronisk bronkitt ved forkjølelse!

 

Det skal også sies at i dag vet vi jo veldig mye bedre enn hva de gjorde før i tiden. Det finnes absolutt INGEN gode grunner for å røyke under svangerskapet og sakte med sikkert forgifte sitt eget barn. Det er det som er fakta, uavhengig av hvilke barn som blir syke av det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange av de jeg kjente har også røykt, og gjør det enda,men det har gått bra, borsett fra ho ene venninnen min som fikk 2 for tidlig fødte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og min bror ble født for tidlig og hadde lav fødselsvekt, jeg 2700, min bror 2900. Mor røykte hele svangerskapet, ingen tvil om det ga "resultater".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner spiste SALAMI i svangerskapet.Nå er gutten veldig syk og har epilepsi med tillegssykdommer.Jeg er sikker på at det kommer fra salamien. Har vurdert å fortelle dette videre til noen.Usikker på om det er dumt. Klarer ikke la være å blande meg inn når jeg vet at hun med vilje har forgiftet barnet;( Hva hadde du gjort?

 

Salami forgifter ikke barn! Du har misforstått fullstendig! Det er ikke giftige stoffer i salami, da ville det ikke vært mulig for noen å spise det, gravide eller ei. Grunnen til at gravide skal unngå salami og spekepølser er at dette er matvarer laget av kjøtt som ikke er varmebehandlet (kokt eller stekt), bare konservert ved salting og tørking. Og normalt er slik konservering fullstendig trygt. MEN, det er en ørliten økt sjanse for at man i slike matvarer kan få en oppblomstring av farlige bakterier. Spesielt listeria-bakterien er man litt bekymret for, fordi denne er skadelig for ufødte barn dersom moren får den i seg, mens den voksne ikke behøver å bli syk en gang. Kan være en grunn til dødfødsel. For under 10 år siden var det ingen som advarte mot slike matvarer i forhold til gravide, så veldig mange har spist dette mens de har vært gravide. Har selv gjort det i to svangerskap.

 

Det er svært usannsynlig at epilepsien til din venninnes barn har noe som helst med salamien å gjøre! Du har ikke skjønt hvorfor vi advares, og det er nesten like ille som å ikke få med seg advarslene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er så mye som kan gå galt med dem som røyker, jeg kjenner ei som måtte ta hastekeisersnitt fordi morkaken hadde løsnet, dama mistet over 2 liter blod, og babyen trengte blodoverføring. dette skjedda da dama var 34 uker på vei. og dette skjedde fordi hun røyka i svangeskapet

 

 

Tviler på at det er besvist at det skjedde FORDI hun røyket. Men de regner med det, og regner sansynligheten for det som høyest, siden hun, ja nettopp røyket. Men du kan ikke påstå at det var FORDI hun røyket, det nekter jeg å tro.

 

At det KAN være derfor er en ting, men dette skjer mange mange andre kvinner som lever graviditeten slavisk etter fasiten også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var det legene fant ut av, derfor jeg skriver det her. jeg vet ikke hvorfor babyen også trengte blodoverføringa hadde noe med morkaka og navelstrengen å gjøre. og JO det var pga hu røykte. og til alle dere som røyker og er gravid/prøver å bli gravid! SKAMM DEREstakkars barn som har foreldre som røyker det er det verste jeg vet

 

Og siden du skriver dette så regner jeg med du ALDRI har røkt heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var det legene fant ut av, derfor jeg skriver det her. jeg vet ikke hvorfor babyen også trengte blodoverføringa hadde noe med morkaka og navelstrengen å gjøre. og JO det var pga hu røykte. og til alle dere som røyker og er gravid/prøver å bli gravid! SKAMM DEREstakkars barn som har foreldre som røyker det er det verste jeg vet

 

Og siden du skriver dette så regner jeg med du ALDRI har røkt heller!

trenger ikke å ha noe med at hn røykte og gjøre. fordi om en baby blir født syk og mor røykte betyr ikke det at røyken er grunnen, hva skal man skylde på hos di som får barn som er syke som ikke røykte da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

En jeg kjenner spiste SALAMI i svangerskapet.Nå er gutten veldig syk og har epilepsi med tillegssykdommer.Jeg er sikker på at det kommer fra salamien. Har vurdert å fortelle dette videre til noen.Usikker på om det er dumt. Klarer ikke la være å blande meg inn når jeg vet at hun med vilje har forgiftet barnet;(

 

Hva hadde du gjort?

 

Jeg blir provosert jeg... Snakker om at folk driver å unnskylder og bagatelliserer det å røyke i svangerskapet. Dere burde skamme dere alle dere som røyker under graviditeten... Bagatellisere og unnskylde det blir for dumt når man er voksen... Som ei her sier. Man stapper ikke røyken i kjeften på en ettåring og da gjør man det heller ikke med et ufødt barn!! Forskning viser at det er FARLIG!! At det KAN SKADE barna... Er man så egoist og selvopptatt at man ikke klarer eller vil slutte å røyke under svangerskapet så burde man IKKE FÅ BARN!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyket i hele svangerskapet og sønnen min er helt frisk. Det samme som å anta at barn med downs har mødre som sikkert drakk mye alkohol.
Er du enkelt møblert?!? Alkoholmisbruk i svangerskapet har ingen forbindelse med Downs syndrom, men Føtalt alkoholsyndrom. Det å røyke er en mega risiko å ta, mange barn overlever å sitte usikret i bil. Betyr det at det er verdt å ta sjansen? Jeg vil dra det så langt som å si at barnevernet burde blitt koblet inn i de tilfellene hvor gravide røyker under svangerskapet. Det sier virkelig noe om omsorgsevnen. Er mødre som røyker under svangerskapet dårligere mødre? JA!!!

takk for den! jeg er faen ikke noe dårlig mor. jeg røyket under forige svanger. men det har ingenting med min evne til og ta vare på mitt barn. her fløy hormonene i taket nå altså.!!!!!!

Røyker man under svangerskapet er man er dårlig mor.... Det er omsorgssvikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow.... all denne brølinga om røyking, og så er det ingen som nevner ting som koffein? kaffe, te, sjokolade, pepsi max?

 

mye som kan skade barnet i magen...

 

og hvis dere skal hate de som røyker i svangerskapet så inderlig, kan dere i det minste utdanne dere litt om emnet?

 

der er ingen tvil om at nikotin (legg merke til bruken av ordet NIKOTIN her.... ikke RøYK, da RøYK trenger luft for å formes, og ett foster puster, som vi alle vet, ikke luft) er skadelig for ett foster... men vær så snill.... røyken suges ikke "rett ned i babyen sine lunger" virkestoffene i røyken taes opp i blodet til mor, og overføres til fosteret gjennom morkaka...

 

noen røykere er mer fysisk avhengige enn andre, og for disse kvinnene, kan høyt blodtrykk være en konsekvens av å slutte å røyke. som vi alle vet, er ikke høyt blodtrykk særlig heldig for babyen heller, så dette kan bli litt "pest eller kolera" for mange... derfor vil mange leger anbefale en nedtrapping til f eks 2 røyk om dagen for å holde nikotin inntaket på ett minimum uten at blodtrykket skyter i været...

 

selv synes jeg ikke noe særlig om røyk i svangerskapet. er selv røyker og sluttet ved positiv test. jeg har hatt noen sprekker, sliter med ekstrem svangerskapskvalme og høyt blodtrykk og selv om målet mitt er å være røykfri for babyen, og forhåpentligvis ikke begynne igjen, så lever vi jo i den virkelige verden?

 

mange skinnhellige her inne, som jeg er 100% sikker på at har ett skjelett eller to i skapet. det være seg matvaner, koffein, nikotin, alkohol, stress, paracet, nesespray osv.... å kalle noen en dårlig mor og snakke om barnevern i denne sammenheng blir ganske villt. jeg ser mange virkelig dårlige foreldre gjennom jobben min, og tro meg... røyking i svangerskapet er ingen indikator for hvem som kommer til å misbruke, neglisjere eller mishandle sine barn....

 

og som en siste observasjon... man fanger flere fluer med honning enn med eddik. fortell om konsekvenser av nikotin i svangerskap, og røykere vil lese og kanskje tenke seg om. tøm på med helvetesild, svovel og ord som "hater" "dårlig mor" og "barnevern" og alle røykerene som leser dette vil gå i forsvar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyket i hele svangerskapet og sønnen min er helt frisk. Det samme som å anta at barn med downs har mødre som sikkert drakk mye alkohol.
Er du enkelt møblert?!? Alkoholmisbruk i svangerskapet har ingen forbindelse med Downs syndrom, men Føtalt alkoholsyndrom. Det å røyke er en mega risiko å ta, mange barn overlever å sitte usikret i bil. Betyr det at det er verdt å ta sjansen? Jeg vil dra det så langt som å si at barnevernet burde blitt koblet inn i de tilfellene hvor gravide røyker under svangerskapet. Det sier virkelig noe om omsorgsevnen. Er mødre som røyker under svangerskapet dårligere mødre? JA!!!

takk for den! jeg er faen ikke noe dårlig mor. jeg røyket under forige svanger. men det har ingenting med min evne til og ta vare på mitt barn. her fløy hormonene i taket nå altså.!!!!!!

Røyker man under svangerskapet er man er dårlig mor.... Det er omsorgssvikt...

så fordi jeg gjorde en feil da jeg var gravid så er jeg en dårlig mor. stakkars datteren min da som har levd 6 år med en dårlig mor som jeg er.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyket i hele svangerskapet og sønnen min er helt frisk. Det samme som å anta at barn med downs har mødre som sikkert drakk mye alkohol.
Er du enkelt møblert?!? Alkoholmisbruk i svangerskapet har ingen forbindelse med Downs syndrom, men Føtalt alkoholsyndrom. Det å røyke er en mega risiko å ta, mange barn overlever å sitte usikret i bil. Betyr det at det er verdt å ta sjansen? Jeg vil dra det så langt som å si at barnevernet burde blitt koblet inn i de tilfellene hvor gravide røyker under svangerskapet. Det sier virkelig noe om omsorgsevnen. Er mødre som røyker under svangerskapet dårligere mødre? JA!!!

takk for den! jeg er faen ikke noe dårlig mor. jeg røyket under forige svanger. men det har ingenting med min evne til og ta vare på mitt barn. her fløy hormonene i taket nå altså.!!!!!!

Røyker man under svangerskapet er man er dårlig mor.... Det er omsorgssvikt...

så fordi jeg gjorde en feil da jeg var gravid så er jeg en dårlig mor. stakkars datteren min da som har levd 6 år med en dårlig mor som jeg er.

Da har jeg formulert meg feil.... VAR en dårlig mor... Alle kan gjøre feil og det betyr ikke at du ER en dårlig mor nå fordet. Beklager feil formulering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyket i hele svangerskapet og sønnen min er helt frisk. Det samme som å anta at barn med downs har mødre som sikkert drakk mye alkohol.
Er du enkelt møblert?!? Alkoholmisbruk i svangerskapet har ingen forbindelse med Downs syndrom, men Føtalt alkoholsyndrom. Det å røyke er en mega risiko å ta, mange barn overlever å sitte usikret i bil. Betyr det at det er verdt å ta sjansen? Jeg vil dra det så langt som å si at barnevernet burde blitt koblet inn i de tilfellene hvor gravide røyker under svangerskapet. Det sier virkelig noe om omsorgsevnen. Er mødre som røyker under svangerskapet dårligere mødre? JA!!!

takk for den! jeg er faen ikke noe dårlig mor. jeg røyket under forige svanger. men det har ingenting med min evne til og ta vare på mitt barn. her fløy hormonene i taket nå altså.!!!!!!

Røyker man under svangerskapet er man er dårlig mor.... Det er omsorgssvikt...

så fordi jeg gjorde en feil da jeg var gravid så er jeg en dårlig mor. stakkars datteren min da som har levd 6 år med en dårlig mor som jeg er.

Da har jeg formulert meg feil.... VAR en dårlig mor... Alle kan gjøre feil og det betyr ikke at du ER en dårlig mor nå fordet. Beklager feil formulering...

den kan jeg leve med :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner spiste SALAMI i svangerskapet.Nå er gutten veldig syk og har epilepsi med tillegssykdommer.Jeg er sikker på at det kommer fra salamien. Har vurdert å fortelle dette videre til noen.Usikker på om det er dumt. Klarer ikke la være å blande meg inn når jeg vet at hun med vilje har forgiftet barnet;(

 

Hva hadde du gjort?

 

Jeg blir provosert jeg... Snakker om at folk driver å unnskylder og bagatelliserer det å røyke i svangerskapet. Dere burde skamme dere alle dere som røyker under graviditeten... Bagatellisere og unnskylde det blir for dumt når man er voksen... Som ei her sier. Man stapper ikke røyken i kjeften på en ettåring og da gjør man det heller ikke med et ufødt barn!! Forskning viser at det er FARLIG!! At det KAN SKADE barna... Er man så egoist og selvopptatt at man ikke klarer eller vil slutte å røyke under svangerskapet så burde man IKKE Få BARN!!!!!!

 

Du høres ut som om du kan ha et alvorlig temperamentsproblem, så du burde iallefall IKKE ha noe med barn å gjøre, og aller minst få dem selv...hormoner på gang,eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner spiste SALAMI i svangerskapet.Nå er gutten veldig syk og har epilepsi med tillegssykdommer.Jeg er sikker på at det kommer fra salamien. Har vurdert å fortelle dette videre til noen.Usikker på om det er dumt. Klarer ikke la være å blande meg inn når jeg vet at hun med vilje har forgiftet barnet;(

 

Hva hadde du gjort?

 

Jeg blir provosert jeg... Snakker om at folk driver å unnskylder og bagatelliserer det å røyke i svangerskapet. Dere burde skamme dere alle dere som røyker under graviditeten... Bagatellisere og unnskylde det blir for dumt når man er voksen... Som ei her sier. Man stapper ikke røyken i kjeften på en ettåring og da gjør man det heller ikke med et ufødt barn!! Forskning viser at det er FARLIG!! At det KAN SKADE barna... Er man så egoist og selvopptatt at man ikke klarer eller vil slutte å røyke under svangerskapet så burde man IKKE Få BARN!!!!!!

 

Du høres ut som om du kan ha et alvorlig temperamentsproblem, så du burde iallefall IKKE ha noe med barn å gjøre, og aller minst få dem selv...hormoner på gang,eller?

Har ikke noe temperamentsproblem... Må man ha det fordi man ønsker å beskytte barn for ting som ikke er bra for de? Ja sikkert noen hormoner for mye også ja... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heldigvis sjelden og aldri synlig gravide som røyker. Jeg mener alle med noenlunde leseferdigheter kan finne ut av farene med å røyke på egen hånd. å argumentere med at det gikk bra med mitt barn, selv om jeg røykte lelr med at min mor røykte og jeg er frisk, er i beste fall dumt.

Vi tok ikke folat før, men de fleste ble født uten brokk. Likevel gikk tallene dramatisk ned etter at folat ble et vanlig tillegg ifm svangeskap.

Vi brukte ikke barnestoler i bilene før, de fleste barn overlevde bilturer. Likevel har tallene på barn drept i bilulykker falt dramatisk her i Norge etter at bilstoler ble påbudt. Har ikke artikkelen foran meg nå, men tror det er noen år siden barn under fire år ble drept i trafikken her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fra PACT / Barneallergistudien i Trondheim, tilgjengelig på pasienthandboka.no. Håper dette kan motivere noen (snart) gravide og ammende til å redusere/slutte å røyke:

 

Røyking og svangerskap

Det meste av det du puster inn, når frem til fosteret gjennom morkaken. Det gjelder både nyttige og skadelige stoffer.

 

Hvordan påvirker røyking fosteret?

Kullosen fra sigarettrøyken fortrenger oksygenet fra de røde blodlegemene og gjør at fosteret hele tiden lider av litt surstoffmangel. Nikotinet i tobakken gjør at blodårene trekker seg sammen så barnet får dårligere blodtilførsel. Disse, og mange andre stoffer i røyken, gjør at barnet ditt blir dårligere rustet til tåle påkjenninger.

 

Hva kan skje med fosteret?

Det er flere tilfeller av abort og dødfødsler blant røykere, og barna blir ofte litt mindre og har trangere luftveier. De er generelt litt svakere og har oftere umodne lunger.

 

Kan barnet skades på lengre sikt hvis jeg har røykt under graviditeten?

Flere undersøkelser tyder på at barn av røykere kan henge litt etter i vekst. Røyking er også forbundet med større risiko for krybbedød.

Det er vist at barn født av mødre som røyker i svangerskapet, har økt risiko for luftveisinfeksjoner og ørebetennelser.

 

Er det for sent å slutte når jeg allerede har vært gravid en stund?

Det er aldri for sent å slutte. Dersom du kutter ut røyken helt før 4. måned, er det vanskelig å finne alvorlige skader hos barnet senere. Til og med om du slutter bare noen uker eller dager før fødselen, så hjelper du barnet.

 

Er det bedre å røyke light-sigaretter?

Light-sigaretter er like skadelige som vanlige sigaretter, blant annet fordi de fleste som røyker light-sigaretter røyker flere sigaretter og inhalerer kraftigere for å oppnå samme virkning.

 

Er det ikke nok å redusere røykingen - må jeg slutte helt?

Det er bedre å røyke lite enn å røyke mye. Men med tanke på skadevirkning er det ingen tvil om at den viktigste forskjellen påvises mellom røyk eller ikke røyk. Anbefalingen er derfor klar: bestem deg for en dag du skal slutte helt!

 

Hvordan kan mannen min hjelpe meg til å stumpe røyken?

Hvis han er ikke-røyker, så be ham om å støtte og hjelpe det uten å kritisere. Hvis han selv er røyker, er det bra om dere slutter samtidig. Da kan dere oppmuntre hverandre, og det blir lettere for dere å slutte. Passiv røyking er heller ikke bra for deg under graviditeten eller for barnet etter at det er født.

 

Hvordan kan røyking påvirke amming?

Røykere har vanskeligere for å få i gang melkeproduksjonen enn ikke-røykere. De må derfor sette seg oftere med barnet til brystet. Tobakk reduserer også melkemengden etter at produksjonen er kommet i gang. Årsaken til disse effektene er at røyking fører til lavere produksjon av hormonet prolaktin, som har en sentral betydning for melkeproduksjon. I tillegg overføres også en rekke helseskadelige stoffer i tobakk via melken til barnet.

 

Kan jeg begynne å røyke igjen når jeg er ferdig både med graviditet og amming?

Alle barn plages av tobakksrøyk i rommet. De blir oftere forkjølet og får lettere ørebetennelse, bronkitt og astma. Barn og røyking hører ikke sammen. Tenk også på gevinsten for deg selv: Du får bedre helse, penere hud, mindre rynker og god luktesans, og du sparer mange penger!

 

Hvordan kan jeg få hjelp til å slutte med røykingen?

Be om hjelp og oppfølging hos lege eller jordmor. Du og din ektefelle/samboer kan melde dere på kurs for røykeavvenning. Helsesøster eller fastlege kan gi hjelp og støtte etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ingen tvil om at røyking i svangerskapet er skadlig..

Det samme gjelder overvekt (er ofte flere komplikasjoner enn røyking i svangerskap/fødsel), stress, koffein og alkohol! Men ikke alle klarer å unngå dette likevel, synd, men sant. Oppfordrer til å søke proffesjonell hjelp og omgi seg med folk som ikke gir deg større dårlig samvittighet, men som prøver å støtte deg til å velge mest mulig riktig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...