Gå til innhold

Noen som vet noe om fonetikk og fonemer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vet dere hva et konsonantfonem er og hvordan jeg skiller norske og engelske konsonantfonemer?

Sitter å sliter med eksamensoppgaver..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Hi her

 

Jeg skal finne konsonantfonemer fra engelsk som vi ikke har på norsk og gi eksempler fra en gitt tekst.

Vil man kunne si at th er et konsonantfonem som ikke eksisterer i norsk eller må det være bare en konsonant? Tenker at th uttales som en enkelt lyd.(?)

noen eksempler?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal finne konsonantfonemer i det engelske språket som ikke eksisterer i norskt språk og gi eksempler utifra en gir tekst.

Jeg har skjønt at det går på uttalelse av konsonanter, men er det ikke mange konsonanter som uttales forskjellig på engelsk og norsk? Jeg lurer også på om f.eks th kan betraktes som et konsonantfonem siden det (slik jeg hører det) uttales som en enkelt konsonant?

Noen flere eksempler på liknende konsonantfonemer i tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er mange fonemer som er forskjellige på norsk og engelsk, og det er også engelske fonemer som ikke finnes på norsk. th er ikke et fonem. /θ/ er antageligvis fonemet du tenker på .Det finner du for eksempel i ordet "think": /θɪŋk/ Dette /θ/ fonemet er eksempel på konsonantfonem som ikke finnes på norsk.

 

Når det gjelder fonemer som er ulike på norsk og engelsk er /v/ et eksempel: den norske /v/ hører hjemme et sted mellom engelsk /v/ og engelsk /w/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi igjen

Skriver på mobilen og ting blir stadig borte (så at jeg la ut nesten samme inlegg to ganger.. Opps!)

Takk for den Wikipedia-artikkelen! Der ser jeg jo at lyder som th og sh er å betrakte som konsonantfonemer.. Finnes det noen lignende tabell over norske konsonantfonemer?

Jeg har søkt en del rundt, men det kommer stort sett opp en drøss tidligere eksamensoppgaver og noe generell informasjon om fonemer. Jeg vet forsåvidt hva det er, men det er vanskelig å tenke seg frem til alle..

 

Takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Ser nå at jeg skal ha fonemer som ikke finnes på norsk.

Men "th" er er et morfem, mens (har ikke den bokstaven) er et fonem?

Da er det mulig at jeg ikke henger med alikevel.. (??)

Vanskelig dette her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager leser du ikke informasjonen du får når du spør om hjelp? Jeg kan mye om dette og forteller deg igjen: th er ikke et fonem. Fonemet du tenker på er θ. Sh er heller ikke et fonem. Fonemet du tenker på er: /ʃ/. Det finnes heller ikke på norsk og må ikke forveksles med /sj/

 

anno 00:18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke stygt ment, men... Hvis du ikke en gang har sett fonetiske tegn forstår jeg virkelig ikke hvorfor du skriver eksamen om fonetikk?

Morfem har med meningsinnhold å gjøre og du trenger egentlig ikke blande det inn i fonetikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser, men det er mobilen som henger seg og har postet flere ganger.. Så nå har alt havnet litt overalt..

Men hvor finner jeg en oversikt over fonemer? Jeg kan ikke hele lydalfabetet i hodet..

Men om jeg har f.eks ordet though så kan det deles inn i tre fonemer (siden jeg mangler lydalfabetet må jeg skrive med bokstavene - beklager!) th/ou/gh ?

Mens she blir sh/e og tom blir t/o/m ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del av eksamen i exphil som er obligatorisk for alle studier innen min studieretning. Jeg går på områdestudier, men må visst ha mer fonetikk enn jeg liker for å få bachelorgraden.

Hadde jeg studert fonetikk så ville jeg nok ha visst dette.. :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at du kan gjøre dette uten å gjøre deg kjent med fonetiske symboler? Jeg har selv et kompendium med oversikt over alle, men burde ikke være så vanskelig å finne dem på nett, du får prøve å søke litt. Her kan du i alle fall skrive med fonetiske symboler:

 

http://www2.elc.polyu.edu.hk/CILL/ipatypewriter.htm

 

 

Du finner også fonetiske symboler bak ordet om du slår opp i ordbok, for eksempel her:

http://dictionary.cambridge.org/dictionary/british/though_1?q=though

 

Det er rett at though består av tre fonemer. I britisk standard engelsk (RP) ser det slik ut: /ðəʊ/ Det første fonemet her finnes heller ikke på norsk.

 

Merk at i "though" og feks "think" er første bokstavene th, men lyden er forskjellig: de uttales med ulike fonemer: θ og ð. Nettopp derfor er det viktig å forstå at fonemer er noe annet enn bokstaver, og helt feil når du skriver om fonemet th, -fordi det ikke er et fonem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det gav faktisk mening. Har slitt litt med å forstå forskjeller her, men nå begynner det å falle litt på plass.. Skjønner at dette blir en hard oppgave.. (det er dessverre bare en liten del av eksamenen).

Jeg får prøve å finne en liste over alle fonemene og hvilke lyder de representerer (løsrive meg fra bokstavene) og finne alle lydene i teksten.

Om du skulle få lyst til å lage en liste over fe fonemer som ikke finnes på norsk (men finnes på engelsk) hadde jeg hoppet i taket av glede.. Hehe ;)

Uansett, takk for hjelpen!

Endelig noe som gir mening... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jeg helt sikkert, men jeg har nedprioritert fonetikk og fikk det tilfeldigvis på eksamen. Det er bare en liten del av pensum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hjemmeeksamen, bør du forte deg å få tak i pensumlitteraturen som omhandler dette, det er en liten del av pensum, ja, men det er en viktig del, og hvis besvarelsen din viser at du ikke behersker dette, stryker du. Jeg hadde i hvert fall strøket deg, du kan ikke være helt blank på en del av besvarelsen, og du kan ikke "gjette" eller "synse", du MÅ bruke de korrekte begrepene og betegnelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dette, men sliter med å forstå hva som er fonem, morfem ov div annet. men heldigvis har jeg fått litt hjelp, og så er det bare en deloppgave som jeg ikke trenger å svare på en gang for å bestå eksamen, så spurte bare for å høre om det ikke var noen som kunne forklare det på en enkel måte, og det var det jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...