Gå til innhold

Svigermor sliter meg ut


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Visste ikke hvor jeg skulle skrive dette

 

Holder på å klikke for meg. Er gravid i 26. uke. Fortalte det til svigers i uke 11. Angrer. Har ikke fått en dags fred etter det. Særlig svigermor er slitsom. Hun ringer hver dag. Spør hva jeg har gjort, spist, drukket, om jeg fått sove nok, hvile, har jeg kjent liv i i magen i dag, osv. Jeg sier det går bra, men hun maser og maser. Er helt merkelig. Er ikke svigermors første barnebarn heller. Bf søsken har tilsammen tre. De sa hun brydde seg litt vel mye, men ikke så mye som med meg.

 

Det største problemet er alle rådene. Du må ikke drikke, trene, drikke kaffe, ta vitaminer, osv. Jeg kan alt dette, er ganske oppdatert på hva man skal og ikke skal gjøre. Men hun har en mening om alt. Vi skulle handle på IKEA en gang, til babyen. Var så dumme at vi sa fra på forhånd. Sto hun tilfeldigvis på gårdsplassen i det vi kom ut for å kjøre dit. Når vi la ting i handlevognen tok hun det ut og la oppi andre ting og sånn. Vi puttet et teppe vi ville ha ivognen. Plutselig var det bort og et annet lå oppi. Vi byttet tilbake og hunble sur og furten.

 

Hun har planlagt juniors fremtid til det er hvertfall 10. hvordan jeg skal føde, hvor den skal døpes, hvor den skal gå i barnehage, skole, kommet med uttallige navneforslag. Vi ønsker ikke dåp, da blir hun sur og "kjefter". Vi har luftet noen navneideer, hun bare fnyser på nesen og sier" kan ikke kalle han det, det heter jo han og han er ufyselig" og lignende ting.

 

Hun kommer også uanmeldt på besøk for å "sjekke" formen min. Og tar meg unødvendig mye på magen. Begynner å vaske i huset og rydde, er jo ikke handicappet heller. Hender hunkommer med mat også.

 

Hva er grunnen? har hun ikke troa på at jeg klarer meg gjennom svangerskap, fødsel og i foreldrerollen? mannen min er enig med meg, at det er litt mye mas, men tør ikke si fra. Jeg har hintet noen ganger, men har ikke lyst til å avvise henne heller. Gleder seg jo veldig. Men føler virkelig at svangerskapet blir mer slitsomt med henne hengende rundt. Svigers har til og med avbestilt en ferie de skulle på to uker før termin for å "hjelpe" meg hjemme i den perioden. Klarer ikke forestille meg hvordan hun blir når junior er født.

 

Hvordan takle svigermor uten å såre henne?

Er alle svigermødre så eksreme?

Er jeg for snill og dum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Heisann..

 

Vet akkuratt åssen du har/hadde det. Slik hadde jeg det også. Og jeg gikk lenge å grublet på hvordan jeg skulle få en slutt på det. Enden på visa var at jeg inviterte svigermor og svigerfar på kaffe og fortalte dem hvordan jeg hadde det og hva jeg følte. Dette var ikke lett og jeg følte meg som en drittsekk der og da. Men vi fikk snakket oss gjennom det..

 

Jeg forklarte svigermor at hun hadde hatt sin tid og at det nå var jeg/vi som skulle ha barn og at jeg/vi måtte få gjøred et på vår måte. Og jeg forsikret henne om at vist jeg lurte på noe så skulle hun være den første jeg spurte.

 

Svigermor var ganske furt til å begynne med, men etter noen dager og litt tenking så forsto hun hva jeg mente.

 

Det var ikke lett, men jeg er glad for at jeg gjorde det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...