Gå til innhold

Gave til mamma etter fødselen


Reporter

Anbefalte innlegg

Fortjener mor en gave etterfødselen? Hva skal det være og i hvilken prisklasse? Skal mor få gaven på sykehus eller vel hjemme igjen? Hva ønsker dere å få når dere har født? Setter pris på tilbakemeldinger til en artikkel jeg skal skrive om dette temaet. Send til min epost: [email protected], eller skriv innlegg her. Hilsen Hege K. Fosser Pedersen, journalist i Foreldre & Barn/Gravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det kan være hyggelig med en oppmerksomhet etter fødselen, jeg har jo tenkt til å ha noe klart til pappan når han kommer hjem etter fødsel - så hadde vært koselig å fått noe fra han også :) Trenger ikke være så mye - men noe personlig "fra hjertet" ville jeg nok satt mest pris på. Noe som viser at han er glad i meg. Etter hormonbaluba i flere måneder er det nok godt å få bekreftelse på at det er en grunn til at vi hører sammen ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det viktigst å kunne kjøpe et par kvalitetsting til babyen uten dårlig samvittighet fordi det koster litt mye. Eks ullpysj fra nøstebarn som koster 4-500 kroner, en kvalitets amme-bh..... eller lignende, uten at mannen min skal kommentere at DET var dyrt..... Pga bekkenløsning har jeg ikke sjans i havet til å finne pappapresang... og til mor er det ikke så lett å "slå" det å få baby uansett! Er mer opptatt av at mor og barn kommer gjennom fødsel uten men! Det er vel den største presangen JEG ønsker meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ingen gave etter fødselen til meg, barnet får jo som regel gaver fra familie og venner. Men jeg hadde selvsagt blitt glad om far bestemte seg for å gi meg en oppmerksomhet ! En bukett roser som hadde ventet hjemme på bordet når vi kom fra sykehuset hadde vært midt i blinken for meg! Sammen med en nyvaska leilighet vis den skulle være rotete i det vi dro hjemmefra til sykehuset.

Fra familie/venner kan jeg ikke se for meg at det er vanlig å gi noe til mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor fortjener en liten oppmerksomhet fra far for den fantastiske jobben hun har gjort! :) Fine blomster, for eksempel, ikke noe dyrt, gjerne noe symbolsk :) Tror kanskje jeg kommer til å få en fin, ny pysj av min kjære, til varme for kalde netter og til forebygging av brystbetennelse :)

 

Noen jeg kjenner får en ektra stein i ringen sin etter fødselen, men personlig synes jeg at det symbolske er mer enn nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er koselig at far gir mor en liten oppmerksomhet etter fødsel. Trenger ikke å være noe kostbart, er tanken som teller her. Burde ikke være noe til baby, det får man nok av. Syns gaven burde være noe personlig til en kvinne fra sin mann liksom. For å si "du er superflink, jeg er stolt av deg og du er spesiell for meg" En gave som varer og som blir ett symbol på hva de har vært igjennom, smykker passer perfekt til dette (om mor liker smykker selvfølgelig)

 

Jeg fikk en flott armbåndslenke av mannen min når tulla ble født for 9 år siden, og har brukt det masse, får meg til å smile bredt den dag i dag. Syns det var veldig koselig at han hadde tenkt på meg på den måten midt oppi alt "styret" liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann :-)

 

Jeg bor i nærheten av Stavanger, og her er det vanlig å gi mammaen gave etter fødselen.

Faktisk ganske dyre gaver også.... Men jeg er for at det skal være en symbolsk gave. En liten oppmerksomhet fra den lykkelige nybakte far til den som har båret frem barnet...

Så får hver og en gi etter smak og lommebok :-)

Selv fikk jeg et nydelig allianse smykke i hvitt gull med 3 diamanter.

De fleste av mine venninner har også fått smykker, ringer o.l

Veldig vanlig med alliansering som man setter fler diamanter i for hvert barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen er gaven til både mamma og pappa her hos oss:) Samt det å ta godt vare på og stelle med hverandre så mye vi kan:) Det ER faktisk sant at det viktigste i livet ikke kan kjøpes for penger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk alliansering i morgengave da vi gifta oss. Den har jeg fått en stein i for hver unge. Men det som er kos rundt fødselen er at pappa f eks kommer med en bamse til babyen eller lignende.

 

Sist fikk jeg roser et par uker før termin. Ble såååå rørt. Hvorfor vente til etter fødselen? Da er det nok å tenke på, og begge har fått babyen. Dessuten får man så mye blomster og ting med andre de dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke samboer tenker på gave til meg etter fødselen, og syns det er helt greit, men setter pris på å komme hjem til rent hus, rene sengeklær og spekemat i hus, for jeg er helt desperat etter birkebeinerskinke og salami ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener ikke far skal gi noe til mor. men de som kommer på barselbesøk kunne godt gitt mor en liten oppmerksomhet. f.eks såper, te, skjønnhets produkter, massasje, spa, gavekort på klesbutikk osv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener klart at mor fortjener en påskjønnelse etter fødsel. Mor gir jo far et barn, og har tross alt jobbet hardt med dette i 9 lange måneder. Far har bare sittet på sidelinja og tålt litt hormoner.

 

Gaven kan vente som en overraskelse når man er vel hjemme igjen, og trenger verken være noe dyrt eller prangende, men heller noe nødvendig og gjennomtenkt. F. eks en amme-BH, brystpumpe eller noe slikt som mor trenger, men ikke har skaffet seg selv enda. Eller kanskje en dag på spa, det hadde jo vært perfekt etter mange mnd høygravid å kunne skjemme seg selv bort litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg synes gavepresset i min omgangskrets er bortimot hinsides sunn fornuft. Mødrene nærmest krever dyre smykker med masse "bling" av fedrene, og er i tillegg ofte ikke fornøyde med det de får. Har eksempler på at smykker er blitt byttet da mor absolutt ikke likte det hun fikk. Hos de fleste av oss er kanskje økonomien grei men ikke mer enn det heller, og det å få barn er i utgangspunkt ikke en billig affære. Vi har iallefall mer enn nok å bruke pengene på, selv om vi er så heldige å arve veldig mye utstyr. At det da skal brukes uforholdsmessig mye penger på gave til mor fordi hun har vært så "flink' å føde sitt eget barn blir feil i mitt hode. Min samboer har en "kjøpeglad" søstre som jeg mistenker har gitt han "gode råd", mens jeg forsøker å demme opp i andre enden med å si at å komme hjem til nyvasket hus må være drømmen:-) Skal innrømme at jeg har kjøpt en liten ting til han. Men det er en T-skjorte med teksten: verdens beste pappa. Tenker den og noen kalde øl i kjøleskapet samt noe ggodt å spise blir tatt vel imot. Ellers gleder vi oss begge helt utrolig til lillemor kommer og jeg synes kanskje hun er gave stor nokfor både mor og far:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forventet ingen gave når jeg fødte sist, og fikk heller ingen. Tror rett og slett ikke det kunne falt mannen min inn at det var en anledning man "burde" kjøpe gave til, og det er helt greit! -Hadde jeg forventet gave ved slike anledninger, har jeg valgt gal mann å gifte meg med :-P

 

Men jeg har en super mann, som stelte med både meg og babyen så godt han etter fødsel. - Det gjør han forresten ennå, og jeg antar at det ikke stopper når nr 2 kommer til verden om noen mnd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge mannen min er her for meg/oss under svangerskapet,og er med på fødselen (i og med at han har en jobb, og er i en livssituasjon som tilsier at vil få problemer med å bli med) av eget initiativ vel og merke. Er det den beste gaven han kan gi meg, i tillegg til babyen selvfølgelig. Vi har diskutert dette med gaver etter fødselen, og vi er ganske enige om at babyen er gave nok i seg selv for oss begge. Vi bruker nok penger i forhold til utstyr til babyen, og siden babyen mest sannsynlig kommer i midten av desember er nok julegaver en litt større prioritering for oss begge enn gaver til hverandre i forbindelse med fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at det sku være no spesielt som jeg vil ha i gave etter fødsel. Må bli som en annen nevnte, at pappa kjøper en liten bamse etter hva slags kjønn det blir.

Skulle jeg ønske meg noe, så måtte det vært at pappa'n frir til meg ;-)

 

Og at ting er gjort klar hjemme til å stelle med den lille, huset ryddet og rent og kanskje en god middag når vi kommer hjem fra sykehuset. Litt oppvarting da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...