Gå til innhold

Hvorfor er det så få som stiller opp på dugnad i barnehagen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sitter med det inntrykket etter å ha vært på dugnad denne uka. En liten barnehage med 25 barn og bare 6 foreldre stilte opp.

Jeg tenker at det blir litt dårlig gjort ift til de som faktisk kommer. Blir jo så mye og gjøre.

Og så tenker jeg at det må da være koselgi å kunne gjølre litt for barna i barnehagen, ordne litt og vaske så de får det fint rundt seg. Syns det virker så merkelig å ikke kunne yte litt på området. Hva syns dere?

 

Jeg har full forståelse for mammaer og pappaer som ikke kan pga sykdom ,angst osv men de som rett og slett ikke gidder, irriterer jeg meg litt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norge er tuftet på dugnadsånd og når man stiller opp på dugnad i barnehagen, på SFO, for fotballlaget, for korpset, i borettslaget osv. så blir man så pisselei at noen ganger så bare orker man ikke.

Sorry mac,men slik er det bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mor og far skal på dugnad, hvem skal da passe ungene? Og hvem skal følge eldstemann til korpset, fotballtrening etc. Det er så ekstremt mye som skal gjøres, at det rett og slett ikke alltid er tid til slike ting! Og så prioriterer man det vekk, siden man ikke har overskudd.

 

Jeg kommer alltid på dugnader selv, med mindre jeg har et brukket ben. Og det mener jeg alle skulle gjøre, men jeg ser at det ikke skjer..

 

Hos oss spanderer barnehagen middag og det hjelper betydelig på oppmøtet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1- barnehagen har vært dårlig til å informere om når, hva og hvorfor

 

2- foreldrene er late og foretrekker å snylte på andre

 

3- foreldrene er uinteresert i hvordan barna har det

 

Om begge foreldrene er syke eller har angst kan de ringe å tilby seg å gjøre en insats en annen dag eller hjemmefra.

 

Takk og pris at jeg har barn i en barnehage hvor ca 90% stiller opp på hver dugnad og hvor de som ikke kan får gjøre sin insats på annen måte som å ta et malingstrøk en annen dag eller sy gardiner hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ikke lov til å være med på dugnad, for det er en kommunal barnehage. Derfor er det SU som "hjelper" barnehagen til diverse småting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1.Dugnad er noe dritt

2 veldig mange har en forelder som jobber turnus (kvelden) da må den andre være hjemme med barna

3 sykdom, hos barn, forledre osv

4 gidder ikke

5 har glemt det

6 har ikke fått beskjed

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000KRONER??! hvis man ikke har mulighet da? 50% av arbeidstiden min foregår på kveldstid.

glad vi har besteforeldre i umiddelbar nærhet, men i jessunavn da. Begynner nesten å se mørkt på barnehage..

 

bortkomne/stjålne klær

 

dugnader evt 1000kroner i bot

 

smitte fra barn som egentlig burde vært hjemme

 

for få ansatte

 

barn som sitter kalde uten jakke i sankassen og spiser sand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god grunn for å velge kommunal barnehage så man slipper unna dette og bedrevitere som mener å vite grunnen til at foreldre uteblir fra slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage stiller de fleste =) Barna får være med å hjelpe, og man kan velge selv når på dagen man vil gjøre jobben. Noen dager før setter man seg opp på ei liste om hva man vil gjøre, så kan man gjøre det når det måtte passe den dagen. !

 

Jeg lå syk den dagen jeg skulle pusse vinduer deer, så jeg gjorde det noen dager etterpå =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dugnader i kommunale barnehager også.

 

Kan du gi meg noen andre grunner enn det som er foreslått ovenfor så kom gjerne med dem, men det dreier seg om prioriteringer. Noen prioriterer ungene og fellesskapet, ndre prioriterer bare seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi har nok å gjøre, og fordi barnehagen er en bedrift som burde evne å klare slike oppgaver selv, enten ved at eget personale gjør det eller ved at de leier inn firma. Hvis de ikke har råd, så bør prisene oppjusteres. Det er altfor mye dugnader, vi blir lei lei lei.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår kommunale barnehage har IKKE dugnader, og det er jeg glad for! Foreldreutvalget driver med litt forskjellig slike ting (og de har jo meldt seg frivillig til det), men de har heldigvis skjønt at foreldre har nok forpliktelser uten å måtte komme og jobbe gratis for kommunen.

 

Avgift for ikke å møte på dugnad? RAN! Denne praksisen bør alle sette seg på bakbena imot, i alle sammenhenger! Man kan ikke pålegge folk til å jobbe gratis, og så kreve store summer fra de for å få slippe!! Hva med folk som ikke kan, og i tilllegg sliter med økonomien fra før? Av prinsipp bør denne praksisen jobbes imot, da det er et preg av tvang over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her måtte vi betale 1000,- kr HVER på foreldrene..og vi er begge ufør og har 2 barn. regningen nektet jeg å motta for jeg mente dem måtte forstå at vi ikke var 100% friske som andre foreldre.

 

som vi hjemme iallefall er dagene ulike. enkelte dager kan være greie til å jobbe litt i hagen og i huset osv men andre dager er helt pyton.

 

ungene er det ikke noe problem med for det er dem vi prioriterer først og det er nok derfor vi ikke har kapasitet innen dugnad.

 

nok å gjøre hjemme for barna også ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper det for her har de ansatte dugnad. Men dette får de betalt for også. Så det er en vinn vinn situasjon.

 

Har nok med de to dugnadene det er i borettslaget to ganger i året. Av 90 leiligheter stiller som regel 15 stk opp hver gang. Det er ganske tragisk..men men.. så ergo det er mye å gjøre for de få som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunal bhg, med foreldredugnad 1 gang pr. år.

Vi deltar ikke. Vi betaler nesten 2500 kr i mnd, og mener dermed kommunen har ansvaret for alt vedlikehold.

 

Vi er begge ansatt i kommunen vi bor i. Ser ikke noen grunn til at barnehagene skal ha behov for dugnadsarbeid når rådhus, bibliotek, skoler, helsestasjon eller andre kommunale bygg har det?!

Det er jo det man har vaktmestere/intern service til?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har privat barnehage og der må minst en av foreldrene komme (evt besteforeldre, tanter eller andre) Om ikke så må de betale, jeg vet ikke hvor mye men tror det er rundt 1000kr. Dette skrev de under på når de godtok plassen, og det virker ikke som om noen har klaget heller.

 

Vi får vite dagene første barnehagedag etter sommerferien, slik at det kan planlegges i god tid. I våres måtte den fremskynnes, siden de ville få vasket ned barnehagen før fugleinfluensa sesongen så de var litt føre var, så da var de litt rause om ikke alle kunne, men jeg tror nesten alle kom med minst en voksen. Fra en familie kom det 3stk, der hadde far tatt med seg to tenåringsbarn som måtte hjelpe til.

 

Jeg syns det er hyggelig på dugnad, blir kjent med de andre foreldrene litt mer enn hva man rekker i garderoben. Ikke minst så er det hyggelig å ordne slik at ungen min får en hyggeligere hverdag der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobber i barnehage der vi har dugnad to ganger i året 5 timer hver gang pr forldrepar.... virker som om de fleste foreldrene synes dette er greit, og de stiller opp for barna sine!!!

i min bhg er vi avhengig av dugnadshjelp, private bhg har mindre penger fra staten og har dermed mindre midler å rutte med, vi synes da at det er bedre å bruke pengene på vikarbruk, leker til barna, sunn mat, turutstyr og mye annet til BARNA DERES!! enn å bruke penger på utvask til bhg, klart vi kunne heller brukt pengene på det, men da ville dette gått ut over barna!!! og vi i personalgruppen bruker mer enn nok tid på denne bhg, vi klipper gress, vasker vinder, rensker takrenner, maler, rydder, og mye mer!!! så jeg synes det er flott å få hjelp fra foreldrene også!!! vi har også mat som blir servert på dugnad, mangler det barnevakt kan foreldrene stille opp en annen gang, eller ta med barna, eller betale seg ut!! så det er godt tilrettelagt ;)

 

vil bare si at jeg setter pris på alle foreldre som stiller opp uten å klage og ser at det er barna som vil tjene på dette!!! ;);)

 

(er en andelsbhg så alt av penger går rett inn i bhg, og til barna, ikke noe utbytte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm hva med meg og min mann som er uføre da..vi er ikke dårlige foreldre selv om vi ikke kan "trå til for barna på dugnad"...noe som kommunen burde ordne oppi. en burde ikke "bruke ungene" i en setting som dette med å si at man stiller opp for barna !!

det gjør foreldre uansett om dem er på dugnad eller ikke.

 

vi betaler uansett barnehageplass i tillegg så tja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunale barnehager kan IKKE kreve penger av folk som ikke stiller på dugnad. Skoler krever ikke penger av foreldre som ikke har anledning til å delta på tilstelninger, derfor kan heller ikke barnehager det. De som opplever dette bør sette en advokat på saken, av prinsipp.

 

Private barnehager er annerledes, det står sikkert i avtalen som alle får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...