Gå til innhold

Bursdagssituasjon: Ditt syn (langt innlegg)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan ville du reagert på denne situasjonen:

 

Ditt barn er invitert i 10-årsdag med 14 gjester hos en familie som flyttet til bygda ei stund før jul. Til denne er innkjøpt:

 

Pr person (servert i «kiosk», barna fikk «klippekort»):

2 stk Grandiosa pizzasnurrer, 3 bx/pk Battery, Cola eller Kuli, 2 iskrem MiniBalltop, 1 muffins.

Det var kjøpt 7 – 8 enheter «for mye» av drikke for ikke å avskjære all valgfrihet på slutten, ellers et par pizzasnurrer «for mye» pga pakkestørrelse.

 

Til buffetbord, etter at «kiosken» hadde vært åpen i 15 – 20 min:

5 kg blandet «klissegodt», 10 poser ostepop, 8 rør «Pringles» potetgull, 2 formkaker m/sitronglasur (satt sammen til «bursdagskake» og pyntet med lys).

 

Alle innkjøp av «mat» + kakelys var gjort i en butikk (størst utvalg av tre innen en times kjøring) med et prisnivå som varierer mellom «billigere enn Kiwi» og «dyrere enn Ultra». De hadde kostet 2 600 kr. I tillegg ca 400 kr i kjøp av «kult» engangsservice/duk/servietter/drikkebeger/sugerør/ballonger/----, samt 150 kr i leie av DVD-filmer. Altså utgifter på kr 3 150. Eller kr 210(!)/gjest, om også bursdagsbarnet regnes med.

 

Kan også si at gavenivået lokalt ligger på 70 – 80 kr. 75 kr, som «armbånd» laget av slikt bånd man pakker inn gaver med, påtredt femkronestykker (evt kronestykker for den som gidder samle og træ) er ganske vanlig for de (forholdsvis få) som gir penger. Gavekort ordnes ofte med 3 «verdisjekker» på 25 kr hver i en lokal «assortert handel» med bl a noen leketøyshyller og litt sportsutstyr. Eneste butikk innen en drøy times kjøring barn flest har interesse for. Utover dagligvarebutikkers godtehylle. Ellers får nok de fleste minst like mye gaver som penger/gavekort.

 

Etter selskapet er nå foreldrene rimelig sure, fordi gutten fikk så små gaver, og litt også fordi han fikk så mye «ubrukelige» gaver (vel, uten ei tydelig ønskeliste her blir det lett både to og tre sett tusjer/tegneblokker....) og så lite penger. Selskapet kostet jo 210 kr/pers å ha, arbeid var det også. Da burde jo (penge)gavene ligge på minimum 200 kr. Hadde jo vært mye bedre å droppe hele selskapet med slik smålighet, og heller gitt gutten 3 000 kr selv i bursdagsgave..... Noe de for øvrig høylydt har forkynt skal gjøres neste år. For maken til smålighet hva gjelder gaver. Kr 70 – 80!!

 

Fant også fram menyen for vår egen gutts 10-årsdag med 10 gjester + seg selv. Da hadde vi, etter bursdagsbarnets ønske (ikke helt unikt ønske her fra åtteårsalderen, jo eldre jo vanligere ønske) «voksenselskap» med tre retters middag + bursdagskake. En ikke uvanlig middagsmeny her da er fiskesuppe med små fiskeboller, hot-dog med potetmos og «vanilje»is med sjokoladesaus og potetgull (festlig kombinasjon, ikke sant??) Nå har gutten, som oss, litt «gourmettendenser», og de aller fleste vennene er også åpne for å smake på noe nytt. Vi endte derfor selv like godt med fem retter + kake! Brenneslesuppe med kuvertbrød, butterdeigsinnbakt ørret med fløtesaus, dillstuede poteter og gulrøtter/paprika /sjampinjong vendt i smør, liten osteanretning på porsjonstallerkener, kjernemelksuppe med bringebærmos og knust sukkerkavring, bananis og til slutt ananaskompott og toetasjes kokossjokoladekake med tre lag fyll! Drikke var hylleblomstsaft, til dessert/kake te (2 sorter) eller kakao. Denne serveringen kom oss på knapt 940 kr for 11 personer. (Nå er dette et par år siden. Ørreten var også selvfisket og ikke kjøpt, ikke saftråvarene, bringebæra eller brenneslene heller. Kjernemelk og noe ost/fløte var også kjøpt i Tyskland. 940 kr tilsvarer pris i dag hos oss på alle råvarer, så lik ost som mulig i salg lokalt, kefirmelk som erstatning for kjernemelka og ei flaske kjøpesaft som erstatning for safta. Ellers ikke noen pris for brenneslene, som, så vidt jeg vet, ikke kan kjøpes. Jeg har også tatt med dagens pris for en (så lik som mulig) liten bukett blomster til bordet, kakelys og lys til fire lysestaker.) I tillegg spiste vaskemaskin/oppvaskmaskin 7 – 8 kroner i strøm/vaskemidler for vask av duk/servietter/servise/glass./bestikk.

 

Altså totaltutgifter på kr 86/pers. 90 – 95 % av maten forsvant. Et par gjester var noe skeptiske til brenneslesuppa, en var ikke sikker på om den falt i smak. Ellers hørte ingen gjester som var misfornøyd med serveringen i etterkant og føler liksom vi fikk en del mer selskap igjen for under halvparten av prisen pr gjest. Var målet «rimelig», skulle vi vel også klart mer standard meny en del rimeligere :) Og mer arbeid? Ja, vi brukte jo begge en lørdagettermiddag noen uker i forveien, sammen med gutten, for å lage alt klart. Det ser vi nå mer på som både fornøyelse og pleie av forholdet barn/voksen enn som «arbeid». På selve dagen tok det oss neppe mer enn en halvtime på kjøkkenet.

 

Selv mener vi foreldrene har seg selv å takke. Både for ikke å ha satt seg inn i bygdas gavenivå, om det var viktig for dem – det er ikke akkurat noen statshemmelighet :) – og for en svært lite gjennomtenkt bursdagsmeny. Mest egnet for å sende gjestene av gårde i ambulanse med akutt sukkerslag! Ellers trodde jeg ikke Battery hadde noe i 10-årsdag å gjøre, en tremenning til gutten vår påstår lokal butikk der har 15-årsgrense på kjøp. Vi mener også selskap er noe man holder først og fremst for å glede sitt eget barn (og altså dropper om barnet IKKE ønsker selskap). Ikke noe hvor fokus nr 1 ligger på om det «bærer seg» økonomisk! Selvsagt kan man også se på det, men.....

 

Hva mener andre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble alt for langt og detaljert. Sikkert interessant, men jeg gadd ikke lese alt.

 

Lykke til med videre bursdagsfeiringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med forrige anonym, altfor langt og - etter min mening - uinteressant.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - Bursdager holder man ikke for å tjene på det, men for å gi bursdagsbarnet en morsom dag.

 

2 - Hadde de giddet kunne det gjort hele greia til en brøkdel av prisen.

 

3 - Battery hører ikke hjemme i et barneselskap.

 

4 - Falt dessverre helt ut av menyen din, men den var sikkert veldig eksklusiv og god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dere høres like sære ut, på hver deres måte.

Hva slags 10-årsbursdag serverer 5-retters? Med brenneslesuppe og hyllebærsaft? Herregud, jeg hadde ledd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 15 års aldersgrense på battery....

Og hva foreldre velger og legge i et bursdagsselskap av penger der ders valgt og hva foreldre vil gii gave er deres valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerer Frokostquiz!

 

Synes også dere begge høre litt "over the hills" ut...

 

I min omgangskrets er tiåringene strålende fornøyd med grandiosa, litt snacks å få se et par filmer i fred for foreldre/søsken.

 

Okey,okey, noen slår til med hjemmelaget pizza da, men tror ikke brenneslesuppe hadde ståttpå noens ønskemeny nei :P

 

Men de foreldrene burde jo ha forhørt seg litt på forhånd da, ift gavenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mange detaljer...

 

Men en tiåring burde hoste opp en 100-lapp som burdagsgave, noe mindre er smålig.

 

Ellers så kan man ikke forvente å få "tjent" inn utlegg til en bursdagsfeiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk ubrukelig innlegg:D!

 

Snakk om å ha stålkontroll på detaljene, egne og andres, huske dem og irritere seg over dem.

HAHA! Takk for dagens innlegg, HI!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del leste alt og syns det var veldig interessant. De nyinnflyttede høres jo utrolig teite ut, alt for mye skit å spise/drikke for barna, og er det mulig, klage på gavene! Har heller aldri hørt om 5-retters i tiåringsbursdag, men det må jo ha vært en opplevelse:) Har selv servert brenneslesuppe til mange skeptiske foreldre og entusiastiske barn, og alle har likt det. Men aldri i bursdag, da...

Hos oss har det vært slik at man har pleid å bli enige om et prisnivå på gaver på foreldremøte. Jeg har en tiåring selv, vi ble vel enige om ca 70 kr i første klasse, men nå har det av seg selv vokst til 100 kr. Det er også veldig vanlig at man gir penger. Dette er gutter, de ønsker seg stort sett penger el fotballkort. Vi bor i Oslo. Menyen er vel stort sett pølser el pizza, og kaker. Jeg lager ofte fruktspyd med vannmelon, druer og marshmellows, det er veldig stas.

Battery til tiåringer er jo helt hårreisende. Ikke for det, sønnen min var i en bowlingbursdag hvor de tømte hyllene for Urge Intense, men foreldrene visste ikke at det var forskjellig fra annen brus. 3 stk sukkerdrikke syns jeg dessuten er to for mye. Sånn ideelt sett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres merkelig ut at du vet pris på alt som er kjøp og hvilke butikk varene er kjøpt. Og må ellers si at du har en særdeles god hukommelse som husker både varer og antall på alt de hadde kjøpt. Var du til stede selv? Må være en merkelig plass du bor på som kan lage så mye styr og sladder av ett barneselskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne.

 

Snålent og skremmende full kontroll var det eneste jeg tenkte da jeg leste gjennom innlegget...og så fikk jeg lyst til å smake brenneslesuppe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var alt for mye sukkerholdige gotteri og drikke i det selskaper og batteri skal ikke så små unger ha.

 

Ellers syns jeg su hadde en rar meny og alt for opptatt av å fortelle i detaljer.

 

 

Jeg syns ikke noe om at foreldrene ble sure for gavene til ungen, men syns sel at man kan gi 100-130 kr i gave når de er så gammle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 retters i en barnebursadg? Det har jeg aldri hørt om og jeg vet at jeg selv aldri hadde gidda og lagt så myyyye styr ut av en barnebursdag.

Trodde at unger i den alderen var fornøyde med pizza,taco,pøser eller lignende. kaker og chips og litt snop er vel også vannlig.

 

Når jeg var barn var pøser i brød en stor slager og vær vår liten glassflaske med brus og godtepose da selvsagt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var merkelig av den andre familien å klage på gaver - det bør folk holde seg for god til.

Å servere så mye dritt på en bursdag også høres merkelig ut.

 

Skjønner ikke at du får så mye "pes" for 5 retters derimot, om det var det gutten ville ha, så er det vel bare kult å kunne diske opp med slikt. Jeg eier ikke talent på kjøkkenet, så her hadde det nok blitt noe enklere, som pizza, men det viktigeste er vel at barna får noe de har lyst på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!! :-D Jeg ler meg faen meg i hjel!!For et lættis innlegg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette MÅ jo være tull?? Er det mest fjollete jeg har lest på lenge,-gud bedre-blir nesten frista til å sette en diagnose...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sært innlegg ja men den kaka hørets god ut; kokossjokoladekake med tre lag fyll;)

 

Hvem i all verden regner ut hvor mye det koster og vaske dukene og sette på oppvaskmasinen etterpå???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øhm, hva med pølser, hjemmelaget pizza, hjemmelaget kake, godteriposer som man fisker i trappeoppgangen osv? Er alle disse normale og lettvinne løsningene gått av med dagen???

 

Hvis noen skulle laget så mye stuss over barnebursdagene MINE (som både DU hi, og de nyinnflyttende har gjort) når jeg var ung, så hadde jeg gitt F i hele bursdagen! Tenk å krangle og diskutere noe så inne grønnskaogen over en bursdag?!

 

Guttungen min får vanlige bursdagsselskaper han, med boller, saft, kake og pølser eller pizza, evnt noe annet som kan lages i store porsjoner uten å koste mer enn matbudsjettet for månenden.... Og det tror jeg holder lenge! Og gaver er koselig uansett form, størrelse og pris. Tror ikke ungen bryr seg nevneverdig med mindre foreldrene lager oppstyr!

 

Og ditt innlegg må være DIB/BIM/BAM's lengste i hele historien!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...