Gå til innhold

Hvor stor er det vanlig at skjedeåpningen hos baby - barn 1 år er? (inspirert av annet innlegg med samme tema)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet et spørsmål om dette i en annen tråd, som tok for seg liten skjedeåpning, men starter egen tråd i håp om å få svar.

 

Jeg har alltid syns at jenta vår har så stor skjedeåpning, men alle jeg har snakket med sier det sikkert skal være slik. Det er jo rett og slett ingen som vet hvordan det skal se ut!

 

Hun har en stor sprekk. Når jeg skiller kjønnsleppene spriker åpningen mot meg, og det ser ut som om at det er en slags samling av kjøtt (vanskelig å forklare) rett innenfor åpningen.

 

Er dette normalt eller? Ser mange i det andre innlegget sier at man bare skal se en liten åpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

00.12, hvordan skal man vite om det er noe galt om man ikke plukker på det da? Og er vel ikke akkurat plukking det er snakk om, men titting. Alle burde sjekke barnas kjønnsorganer for å se om de er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sjekker legen på helsestasjonen. Om de ikke har nevnt dette for deg er det ikke noe du bør tenke på.

Legen sjekket dette på ettårskontrollen hos jenta min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Jeg syns det går langt over streken, og at det er direkte skremmende at foreldre syns det er ekkelt at man som mor eller far sjekker kjønnsorganet til barnet sitt. Jeg vasker henne jo nedentil, og da er det vel vanlig å åpne for å komme til? Men jeg ser jo også her inne at foreldre slutter å vaske barna sine nedentil og lar dem gjøre det selv når de er tre år for ikke å tråkke over seksuelle grenser.

 

Frykten for seksualitet og misbruk av barn må ikke føre til at barn ikke får det stellet og den hjelpen de skal ha.

 

Med hensyn til legesjekk, så har ingen sjekket dette. Ettårskontrollen var ikke særlig omfattende, bare lytting og observasjon av generell allmentilstand.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du i tilfelle man skal gjøre da? Sy igjen, gjøre den mindre. Og i og med at du er så opptatt av det du ser som henger der, tror du det er farlig? Hvis du tror det ville jeg tatt henne med til legen. Ellers er mitt råd til deg og godta at vi alle er forskjellige, selv der! Synes det er flott at ikke småbarns kjønnsorgan blir fotografiert og lagt ut på nett for at foreldre skal kunne finne ut om barnet er normalt. Variasjonen på "det normale" er stort, og leger/helsepersonell gjør de undersøkelsene som skal gjøres rett etter fødsel og det holder lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen kørka svar noen her inne gir på et helt greit spørsmål. Det er da vel normalt å lure på hvordan det normalt ser ut der nede på jenta, om en ikke har hatt baby før vel? Jeg har kikket selv jeg, og synes også at skjedeåpningen virker stor til å være på en ett år gammel jente, men det er vel sånn hun er skapt da. Det er sånn det skal være.

 

Og her i gården har ikke noen lege sjekket kjønnsorganene til jenta mi. På ettårskontrollen var det kikking i ører og hals, lytting på hjerte og lunger, og bajbaj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som slik det ser ut på jenta mi også. Er sikkert normalt:) Og til de som er helt paranoide, og tror at man omtrent er pedofil for å ta en titt der, må se til å slappe litt av. Lar dere bæsjerester o.l bare ligge igjen da eller, siden dere ikke kan få dere til å se etter mellom kjønnsleppene? Er fælt at man kan synes at det skal være ekkelt, jeg klarer ikke å se på skjedeåpningen til jenta mi som noe seksuelt i det hele tatt. Det er en kroppsdel, som må sjekkes/vaskes jevnlig i likhet med ører, armhuler, rumpe og andre kriker og kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre jentebabyer og alle har sett slik ut som du beskriver, HI. Vil tro at det er helt normalt.

 

Og ja, det er da virkelig vanlig å vaske mellom kjønnsleppene på jentebabyer! Skal man la bæsjen ligge igjen der, da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Godt å høre at andre ser det samme som meg, da slår jeg meg til ro med at det er normalt. Verre var det ikke.

 

Jeg skjønner heler ikke hvordan foreldre kan unngå og se kjønnsorganet til barnet sitt når de vasker avføring bort derfra. Lukker dere øynene da eller? Enkelte svarer jo som om at jeg har en usunn opptatthet av datteren min sitt kjønnsorgan. Det er jo helt sykt! Jeg sjekker jo for å se om hun er sår osv, og syns det er fælt å tenke på at noen foreldre ikke gjør det.

 

Jeg blir helt fra meg når jeg ser hvor mye som ansees for å være overtramp i forhold til seksualitet på barn. For meg er en baby en baby, og det finnes ikke noe ved barnet som får meg til å tenke i seksuelle baner.

 

Det jeg er opptatt av som mor er å følge med, og ta henne til lege dersom jeg oppdager ting som endrer seg. Hadde hun fått en kul som vokste et annet sted på kroppen, hadde det vært seriøse svar å få her ikke, og det ville vært normalt å ta henne til lege. Men gud forby at man skal være så pervers at man oppdager noe som virker merkelig nedentil.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig fint at du ikke klarer å se på skjedeåpningen til jenta di som noen seksuelt! Men det er mange mange andre som klarer det! Jeg tror ikke barneombudet eller noen andre som skal tale barnas sak vil gå inn for en nettside med fotografier av barns underliv, nettopp fordi dette kommer til å bli like mye misbrukt som eventuelt brukt.

Og hvis dere synes det er teit å ta opp dette så er det HI selv som tok opp muligheten for slike bilder i den andre tråden hun selv refererer til.

Selvfølgelig er vi alle opptatt av at barna våre skal være normale, men en stor skjedeåpning, en liten penis eller lyse øyevipper plasserer neppe en person i kategorien unormal!

 

Og for de som ikke klarer å skille pedofili fra normal hygiene finnes det sikkert hjelp, men jeg tror ikke dib er det rette stedet å søke den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...