Gå til innhold

Hvilke språk får man mest brukt for, tysk eller fransk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingen av dem er vel voldsomt nyttige i seg selv, med mindre man vet hva man vil drive med som voksen - noe de færreste ungdomsskoleelever har så veldig begrep om.

 

Tysk er mer et businesspråk, fransk mer et kulturspråk. Selvsagt som en grov overgeneralisering. Tysk er nyttigst i sentral- og øst-Europa, fransk i Afrika og som grunnlag for å lære andre latinske språk som spansk, italiensk eller portugisisk.

 

Jeg hadde valgt fransk fordi jeg synes det er finest, men har ingen solide argumenter i noen retning. Det er lettere å lære tysk senere enn å lære fransk senere, i og med at tysk i større grad uttales som det skrives, mens fransk har mye uttaleregler - men de fleste vil jo ikke komme til å lære det de ikke velger uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt fransk. Snakkes av mange flere (feks flere land i Afrika)

 

Jeg tok tysk, men det angrer jeg på nå. Har ikke fått bruk for det i det hele og det store.

 

Men har du mulighet, velg heller Spansk. Mye mer nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rabarbra Millicent

Tysk har langt mer betydning i den forstand at Tyskland er vår viktigste handelspartner og det er stor - ja, skrikende - mangel på folk som faktisk behersker tysk, siden det har falt i unåde bak poppis-språk som fransk og spansk de siste tjue åra. Det er i tillegg et språk som åpner opp for en kulturarv som har vært og er kjempeviktig for oss, og som hadde vært langt mer framme hadde det ikke vært for krigen - Tyskland er et land vi har langt nærmer bånd til enn Frankrike, både kulturelt og språklig.

 

Velg etter hjertet, men tenk over dette, og det siste verden trenger er nok en med halvgod turistspansk - dem flyter det over av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mye bruk for tysk. Jobber i dagligvare der maaaange tyske turister kommer innom daglig i de travleste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tysk på ungdomsskolen, og angrer ikke. Et annet gode med å ha tysk da, er at du lærer den norske gramatikken på rams;) Den tyske er mer omfattende, men den norske er basert på den tyske. Og dermed øker det karakteren i norsk også:) Det gjorde det for meg.

 

Jeg har faktisk brukt tysk en del som voksen også, både på ferie og i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tysk er på vei ut, altså blant norske skoleelever, til bekymring for mange i næringslivet. Tysk er et viktig språk ettersom Norge handler mye med Tyskland.

 

Jeg føler at tysk er mest fornuftig, men fransk er absolutt finest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med tysk er at alle synes det høres stygt ut, fordi de forbinder det med Hitler. Problemet der er at han faktisk var fra østerrike:P

 

Tysk er faktisk et ganske viktig språk, men jeg har lært beggedeler så jeg skal ikke uttale meg. Synes nå at fransk høres litt snobbete ut, men siden franskmenn nekter å snakke annet enn fransk lønner det seg å kunne det.

 

Mange tyskere sliter med engelsk, så hvis du vil jobbe innen handel f.eks bør du kunne tysk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...