Gå til innhold

Jeg kjenner en passgjenger


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en mann i familien som går i passgang, det er hans handikap. Han har en kone, og de to har en sønn sammen. Da den sønnen var liten gutt og begynte å gå var de veldig spente på om han også skulle bli passgjenger. Men heldigvis ble han sønnen deres ikke passgjenger, han går vanlig diagonalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette et problem? Min far er passgjenger, men han er også en fantastisk danser... Han klarer seg ellers godt i livet.

Er det sånn at det oppstår problemer fordi man er passgjenger?

 

Betyr det at man har dårlig koordinasjon på venstre høyre ellers, f.eks? Da kan jeg i tilfelle gi pappa skylda for at jeg er høyre-venstre-blind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...tror det er når en går litt ut på skrå med beina liksom............ Mange som gjør det, særlig menn skjønner ikke problemet med det.........

 

Nesten det samme som å si "å Nei han spiser med kniv og gaffel i motsatt hand enn vanlig"

 

He he det gjør jeg nemlig!!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at man svinger med høyre arm når man tar et skritt med høyre ben og med venstre arm når man tar et skritt med venstre ben.

 

Det er jo motsatt arm og ben som er vanlig. Det er det vi lærer når vi krabber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begriper heller ikke at det gjør noe å være passgjenger. Selv om det vanligste er å være diagonalgjenger, så forstår ikke jeg at det gjør noe/er noe galt i å være passgjenger. Det skader ikke helsa og forkorter ikke livet å være det. Men de slektingene jeg fortalte om fryktet i alle fall at sønnen deres skulle bli passgjenger som faren, men det ble han ikke, og det var de foreldrene glade for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig hvis man er et aktivt medlem av korpsbevegelsen, selvfølgelig. Min far bar fane i skolekorpset, til klarinettrekkas (de gikk først, rett bak ham) store fornøyelse.

 

Dvs, kjedelig, han syntes det var morsomt, han da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kunne diagonalbevegelse er faktisk veldig viktig, nøffemor:o)

 

Visste du f.eks at barn som sliter med lese og skrivevansker øver på diagonalbevegelse? Og at det da ofte løsner litt med lesevanskene? :o)

 

Av de som har dysleksi er det også veldig få som faktisk krabbet (altså brukte diagonalgang) før de begynte å gå.

 

Det er kjempeviktig å lære seg å bevege kroppen diagonalt for å få utviklet/stimulert hjernen på best mulig måte.

 

På foreldremøtet i barnehagen i mars hadde vi besøk av to "forelesere" som snakket masse om dette.

 

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten ikke passgang du beskriver, loppelaura;o)

 

Passgang betyr å bevege arm og ben på samme side likt. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tidligere omtalte far jobber faktisk med krabbetrening i sitt virke som spesialpedagog.

 

Han er kanskje ikke det beste forbilde i forhold til diagonalgang, men han er jo også et levende bevis på st selv om sammenhengen er der, er den ikke absolutt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...