Middagen samler familien og er foreldrenes store mulighet til å skape variasjon i barnas kosthold.

Middagen bør helst bestå av tre deler:

  1. Potet, fullkornpasta, ris eller alternativer som couscous, tacoskjell, pitabrød, tortillas og byggris. Bruk mest magre varianter, men fete varianter som pommes frites og fløtegratinerte poteter er greit til fest.
  2. Kjøtt, fisk, egg, kylling, bønner og linser. Velg mest magre varianter, med innslag av blandingsprodukter og ferdigmat av og til. Prioriter gjerne fisk og fiskeprodukter flere ganger per uke. Tilsett bønner og kikerter i rettene.
  3. Grønnsaker i alle former: Kokte, stekte, wokede, som råkost, gratinerte, mosede, stuede og i gratenger.

Rask middag

  • Tomatsuppe av boks-tomater, noen ferske tomater, samt litt løk og olje. Mos med stavmikser og server med en melkeskvett, samt fullkornmakaroni og kokt egg.
  • Lakseburger av laksefilet eller fiskekaker som legges mellom to brødskiver. Server med osteskiver og oppskårede grønnsaker.
  • Ostesmørbrød med smør/margarin, kokt skinke, ost, ketsjup, finhakket løk, paprika, tomatskiver og ananas.
  • Blomkål- og brokkolisuppe lages i en fei - ved å dampe brokkoli og blomkål, mose med stavmikser og spe på med litt olje og melk. Server med brød eller knekkebrød.

Les også:

Diett mot ADHD og autisme: Ask og Leo spiste seg friske

Denne fiskegratengen er best i test

Sukkertabbene du lett kan unngå

- Små barn drikker for mye saft

Følg oss på Facebook - trykk på liker!

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!