Tid, kreativitet og barnets velvilje; mange faktorer spiller inn når barnets frokosttallerken skal danderes. Ofte går det kanskje i frokostblandinger, sjokoladepålegg og kneippbrød? Ernæringsbiolog Lise von Krogh har tatt en titt på ni ulike frokostmåltider for barn, og gir deg tips til hvordan du kan forbedre disse for å dekke barnets behov.

Sunn eller usunn frokost?

- Skal du se på om barnet får i seg nok næringsstoffer, må du se på hva det spiser gjennom en hel dag, over flere dager. Du kan for øvrig få en pekepinn på om barnet har et sunt eller usunt kosthold ved å se på frokosten isolert sett, sier Krogh.

Hun forteller at et barn får mellom en fjerde- til en femtedel av energien sin gjennom nettopp frokosten. Dette avhenger imidlertid av hvor stor frokostspiser barnet er.

- Et måltid vil aldri være perfekt sammensatt. Det vil alltid variere med hensyn til næringsstoffer og energi, samt matvarene du bruker, sier Krogh.

Viktige næringsstoffer

Ifølge Krogh trenger barn energi fra både protein, fett og karbohydrater – i tillegg til viktige næringsstoffer. Sistnevnte finnes spesielt i følgende matvarer:

  • C-vitamin: Kiwi, paprika, nyper, solbær, jordbær, kålrot, poteter og øvrige frukter, bær og grønnsaker.
  • Jern: Kjøtt, innmat som grov leverpostei, grove kornvarer, havregryn, litago brunost og grønne bladgrønnsaker.
  • Kalsium: Melk, yoghurt, ost, små fisk som makrell og sardiner.
  • D-vitamin: Margarin, ekstra lettmelk, fet fisk, smør og tran.
  • Fiber: Grove kornvarer, frukt og grønnsaker.
Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!