Vi nordmenn er generelt opptatt av å spare penger på det vi kjøper til boligen, men gjennomgående aksepterer vi det som står på prislappen uten å forsøke på pruting.

- Nordmenn oppfører seg gjerne som unger for å presse prisene noen få kroner på solhatter og hyllepynt straks de lander på «Costa del Ferie». Men, vi er som oftest svært lite komfortable med pruting på norsk jord, uttalte tidligere førsteamanuensis Hans Mathias Thjømøe ved Handelshøyskolen BI til deres nettsted i 2006.

Hvite- og brunevarer er noen av de produktene hvor det kan være noe å hente på å forhandle frem en bedre pris.

- I kommunikasjonsstrategien til elkjedene er pris et meget sentralt element, så hvorfor skal ikke du som kunde for eksempel kunne spørre om dette er den laveste prisen produktet kan selges til, eller om de kan lage en pakkepris til deg, sier Thjømøes kollega ved BI, førstelektor Jan Ivar Fredriksen, til klikk.no.

Elkjøp åpen for prisdiskusjoner

Elkjedenes holdning til pruting er varierende. Hos Expert er man tilbakeholdne med å si noe om eventuelle forhandlingsmarginer.

- Vi har til enhver tid gode pristilbud. For oss er det derimot svært viktig å være konkurransedyktig i en presset bransje, så vi vil strekke oss langt for å matche konkurrenters tilbud. Dette betyr ikke nødvendigvis at vi har gode marginer på produktene, skriver Pål Trudeng, nordisk kategori- og innkjøpsdirektør hos Expert, i en e-post til klikk.no.

Og når han blir spurt om kundene kan hente ut rabatter utenom pristilbudene, svarer han:

- Som sagt, vi skal strekke oss langt for å matche tilbud fra våre konkurrenter.

Men også Elkjøp er villig til å strekke seg langt for at kundene skal bli fornøyd med prisene deres.

- Det som er aller viktigst for oss i Elkjøp er at folk alltid skal gjøre den beste handelen hos oss. Vi opplever at elektronikkundene er oppdaterte og vet hva de vil betale, uttaler kjedens kommunikasjonssjef, Øystein Schmidt, til klikk.no.

- Og vi tar gjerne en prisdiskusjon om noen ønsker det.

Schmidt fremhever imidlertid at de jobber knallhardt for at kundene skal finne priser i våre butikker som allerede er ferdigprutede.

- Det har vi gjort i over 50 år og det kommer vi til å fortsette med.

God folkeskikk og innlevelse

Fredriksen mener at elkjedenes selgere har en instruks som gir dem mulighet til å sjekke hvilke marginer de har på de ulike produktene, slik at de kan ta stilling der og da om kundene kan få prisavslag.

Han mener det beste utgangspunktet for et prisavslag skapes dersom man som kunde søker å skape en god relasjon med selgeren.

- Det handler om god folkeskikk og evne til innlevelse, og man må i hvert fall ikke være frekk. Selv føler jeg at det fungerer best om man spør om det er noe å gå på, eller om hva som er det beste tilbudet de kan gi. Og da kan det godt hende at selgeren kommer med et annet produkt hvor kombinasjonen pris funksjon er enda bedre, utdyper Fredriksen.

Gjør hjemmeleksen og prut med stil

Hans Mathias Thjømøe har til BIs nettsider utarbeidet en sjekkliste på ni punkter som skal bringe deg nærmere et prisavslag:

  • Selger prøver alltid å oppnå maksimal pris.
  • Beløpet du kan spare, må være meningsfullt.
  • Gjør hjemmelekse. Desto mer bevisst du er på hva du skal ha, desto lettere er det å få avslag.
  • Prøv å få snakke med en person med fullmakter.
  • Ikke spør om du kan få avslag - kom med et mottilbud.
  • Du pruter ikke - du forhandler.
  • Pruting er ikke krangling. Ligger det an til krangel, forlat butikken. Det er alltid noen andre som kan selge samme vare.
  • Ha respekt for at selger skal ha en viss fortjeneste.
  • Er du kommet til kassen, og kassen betjenes av en annen enn selger, har du mistet muligheten for å prute.

Thjømøe mener det er mest å hente i mindre butikker, fordi de ofte har større marginer.

Forbrukerinspektørene (FBI) på NRK har laget sin egen pruteskole. Der nevner de blant annet følgende momenter man bør huske på:

  • Ikke vær for ivrig. Fornemmer selgeren at du sikler etter produktet, er du solgt.
  • Pruting er en kamp. Har du bestemt deg for å prute, ja da har du tapt hvis du ikke oppnår avslag.
  • Legg presset på selgeren. Snu rollene. Gjør det klart for selgeren at det er helt og holdent opp til ham om det blir noe salg. Ingen rabatt, null salg.
  • Gi selgeren et ultimatum, og vær alltid beredt til å forlate butikken med uforrettet sak.
  • Vær aktiv: - Får jeg en god pris, kjøper jeg dette produktet.
  • Prut med stil, humor og et glimt i øyet. En god stemning er beste utgangspunktet.
  • Sett butikkene opp mot hverandre. Undersøk prisene i flere butikker, og fortell selgeren at varen koster mindre hos konkurrenten.
  • Gi inntrykk av at du ønsker en hurtig handel. Selgeren ønsker et salg, og de liker som regel et kjapt salg og penger i kassa. En dyktig selger gir som regel rabatt.
  • Ikke prut i rushtiden. Man må velge et tidspunkt da butikken er lite besøkt, eller forhandle med selgeren når ingen andre trenger hjelp fra ham.
  • Hold kjeft. Når to mennesker møtes, er stillhet ofte pinlig. Avventende taushet kan presse motvillige selgere til å gi deg rabatten du er ute etter.
  • Kjøp utstillingsvarer. Varene som har stått utstilt i butikkene, selges som regel billigere enn andre varer.

Se på det som forhandlinger

Thjømøe er imidlertid av den oppfatning at det ikke dreier seg om pruting, men om forhandlinger.

- Pruting høres litt snuskete ut. Det vi egentlig snakker om, er forhandlinger om prisen. Man pruter ikke, man forhandler. Når to bedrifter forhandler om en kontrakt, er det ikke snakk om å akseptere den første prisen, utdyper han overfor BI.no.

Ferdig prutet hos Ikea

Men enten du tenker pruting eller forhandlinger, vil det uansett ikke ha noen betydning hos Ikea. Fredriksen har aldri hørt om eller opplevd at møbelgiganten gir rabatter.

- Unntaket her er billigkroken hvor man finner returnerte varer og varer med blant annet skjønnhetsfeil. De har fra tid til annen også salg og tidsavgrensede kampanjeaktiviteter. Her gis det prisavslag til alle, men ikke noe mer enn det. Hos de andre kjedene, som Skeidar og Bohus, bruker man derimot i langt større grad pristilbud, og derfor skapes det også et sentiment for prisavslag.

- Vi skal være for de mange menneskene, derfor vil vi alltid ha de gunstigste prisene, og pruting er dermed unødvendig. Det er rett og slett ferdig prutet. Tilbud forekommer dermed også sjelden, men det hender vi har det som del av enkelte kampanjer. Eksempelvis har vi også, som de fleste andre, salg av og til, utdyper kommunikasjonssjef hos Ikea, Jan Christian Thommesen, til klikk.no.

Et velordnet land med lite pruting

Historisk sett har pruting vært relativt lite utbredt i Norge, selv om det var mer vanlig da større deler av omsetningen foregikk på markedsplasser. Professor i økonomisk historie ved Norges Handelshøyskole i Bergen, Ola Honningdal Grytten, mener det har sammenheng med at vi er et velordnet samfunn.

- I andre land, hvor pruting er langt mer utbredt, handles det i mye større grad gjennom markedsplasser. Vi har derimot et langt mer gjennomorganisert samfunn hvor handelen i hovedsak foregår i butikker, og samtidig er vi et meget transparent samfunn, slik at det er vanskelig å ha store marginer, og det begrenser prutningsmuligheten.

Han tror videre at pruting er lite brukt, fordi vi historisk har oppfattet en langvarig forhandlingssituasjon som irrasjonell og forbundet med undødvendig tidsbruk.

Les også:

Hva tjener du egentlig på en varmepumpe?

Betal håndverkerne over nettbanken

Boliglånet er din sosiale inngangsbillett

På jakt etter gode interiørideer? Du finner dem i Inspirasjonsguiden

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!