Bruken av anbudstjenester på nettet har økt og bransjene opplever det som en god måte å lete opp håndverkere på. Men selv om nettet har gjort det enklere å finne håndverkere, er det fortsatt de gode, gamle prinsippene som gjelder: Be om referanser og inngå en skriftlig kontrakt.

Og så må du betale via nettbank.

Utfordringen med de nettbaserte anbudstjenestene er imidlertid at mange håndverkere ikke registrerer seg der, og det er ofte også de mest seriøse.

- Mange av våre medlemmer har ikke registrert seg i disse tjenestene, fordi de ikke har ressurser til å håndtere de forespørslene som kommer, forteller daglig ledere i Byggmesterforbundet, Frank Ivar Andersen, til klikk.no.

- Og det er også gjennomgående de mest seriøse som ikke registrerer seg i disse anbudstjenestene.

- Vi opplever at de fleste aktørene hos oss er seriøse, sier PR-rådgiver hos Finn.no, Henrik Faller, til klikk.no, og han mener at antallet positive tilbakemeldinger i forumene indikerer at de fleste er tilfredse med jobben håndverkeren gjør.

- Noen få bedrifter får negative omtaler, og blant disse kan noen være useriøse, derfor er det viktig å vurdere de ulike bedriftene nøye før man inngår kontrakt med en leverandør.

Egne ord

Daglig leder i mittanbud.no, Håvard Bungum, sier at en anbudstjeneste er mye enklere å bruke enn det man tror.

- Bruk dine egne ord, og vær tydelig på hvilke forventninger du har til resultatet. Er du opptatt av kvalitet, så fortell det, fordi det er mange leverandører som har spesialisert seg på oppdrag med høy standard.

- Og så er det alltid bra med bilder. De sier som kjent ofte mer enn ord.

Vær tydelig på forventninger

Ifølge Faller en en tydelig oppdragsspesifikasjon et viktig kriterium for å få mest mulig ut av en anbudstjeneste.

- Og vær tydelig på dine forventninger til sluttresultatet. Men husk det er ofte behov for befaring, derfor er det ikke alltid nødvendig å gi en komplett spesifikasjon av alle detaljer i oppdraget. Det er imidlertid viktig at håndverkeren får nok informasjon til å kunne avgjøre om man er riktig håndverker til jobben som skal gjøres.

Generelt trekker Faller blant annet frem følgende punkter som kan bidra til å sikre et godt sluttresultat:

  • Legg ved bilde. Det gjør det enklere for leverandøren å gi et godt tilbud.
  • Inviter kvalitetsbedrifter til å gi deg et tilbud på jobben.
  • Fokuser ikke utelukkende på pris, for et for stort fokus på pris kan gå på bekostning av kvalitet.
  • Timing. Er du fleksibel i forhold til når jobben må gjøres, kan dette være et forhandlingskort i forhold til pris
  • Få dokumentasjon på jobben som er gjort. Det kommer til å bli viktigere i årene fremover, spesielt ved eierskifte av bolig. Sørg derfor for å spørre håndverkeren om hvilken dokumentasjon han kan gi deg.

Referanser og skriftlig kontrakt

- Vi opplever at de nettbaserte anbudstjenestene gir effektiv og lett tilgang til tjenesteyterne, men til syvende og sist handler det om at man gjør en grundig vurdering av seriøsitet og kvalitet, sier fungerende kommunikasjonssjef i Forbrukerrådet, Ann Hege Skogly, til klikk.no.

- For fordi disse tjenestene gjør det mulig for hvem som helst å henvende seg til deg, er det avgjørende at du innhenter referanser og inngår en skriftlig kontrakt. På den måten reduserer du risikoen for konflikter i etterkant, blant annet som følge av dårlig arbeid.

- Sjekk om de har nettside

Skogly råder også til å sjekke om håndverkeren har en nettside, fordi dette kan gi et visst inntrykk av virksomhetens seriøsitet.

- Men håndverkere kan selvfølgelig være like seriøse selv om de ikke har en nettside.

- Gå etter offentlige godkjennelser

Ifølge Frank Ivar Andersen kan offentlige godkjennelser være et fornuftig kriterium å velge ut håndverkere på.

- Spørsmålet man kan stille er hvilken kompetanse håndverkeren har og om han kan dokumentere det, og da er blant annet mesterbrev en god indikasjon, fordi det er en beskyttet tittel. I tillegg er godkjennelsesordningen til Direktoratet for bygningskvalitet et godt kvalitetstegn, utdyper han.

- Innhent flere tilbud

Håvard Bungum råder til å innhente flere anbud for å få et best mulig vurderingsgrunnlag.

- Og så bør man selvfølgelig styre unna svart arbeid, fordi man blir stående uten reklamasjonsmuligheter i etterkant. Betal heller ikke på forskudd, fordi det kan øke risikoen for at oppdraget ikke blir avsluttet.

Jobber aktivt med kvalitetssikring

De mest kjente anbudstjenestene på nettet er: anbudstorget, Finn oppdrag, mittoppdrag, riksanbud og mittanbud.

Henrik Faller hos Finn Oppdrag forteller at de jobber aktivt for å sikre kvaliteten på den anbudstjenesten de tilbyr.

- Vi samarbeider med bransjen, og fremhever blant annet bransjemerker. Videre synliggjør vi relevant selskapsinformasjon fra Brønnøysund, og utestenger leverandører ved dokumentert mistanke om blant annet svart arbeid og brudd på vilkår.

- Hos oss får ingen leverandører registrert seg i vår tjeneste før vi har snakket med dem, fremhever Bungum i mittanbud.no.

- Og alle leverandører som av ulike årsaker blir oppfattet som useriøse, blir kastet ut.

Bungum forteller at de bruker mye ressurser på å kvalitetssikre tilbakemeldingsfeltene i tjenesten.

- Brukernes erfaringer er fundamentet i tjenesten vår, og vi bruker mye ressurser på å kvalitetssikre tilbakemeldingene. Alle evalueringer som legges inn blir sendt som kopi til den aktuelle leverandøren, og man kan kun legge inn evaluering på en leverandør man har brukt. Det gjør vi at kan luke ut falske evalueringer, som for eksempel er ment for å sverte en konkurrent.

Mest på bekjentskaper

En undersøkelse gjennomført av Statens institutt for samfunnsforskning (SIFO) i 2012 viste at det har vært en nedgang i forbrukernes bruk av anbud. Mens det i 2008 var 43 prosent som innhentet flere tilbud, var tallet sunket til 35 prosent i 2012.

Undersøkelsen viser imidlertid at det er de yngre som hyppigst søker i markedet etter de beste tilbudene, men samtidig er andelen av de som benytter seg av nettbaserte anbudstjenester relativt sett liten.

"Selv om det ikke er så mange som har gått via internett, er det grunn til å tro at dette er kanaler som kan øke i fremtiden. Ser vi alle som hadde brukt internett, utgjorde dette 13 prosent, som tross alt er en viss andel", skriver de i rapporten.

Undersøkelsen viser derimot at 63 prosent av de spurte fortalte at de brukte en håndverker de allerede kjente. "Nettverk synes som en betydelig kanal for å skafef seg håndverkere", konkluderes det.

Dette er også en tendens bransjen selv bekrefter.

- Mange av våre medlemmer forteller at de får jobbene sine gjennom bekjentskaper og kontakter, slik at denne kanalen er minst like viktig for våre medlememr som noe annet, forklarer Andersen.

Byggmesterlaug formidler kontakt

Andersen forteller at byggmesterlaugene i Oslo og Bergen har en sms-tjeneste til sine medlemmer som formidler oppdragsforespørsler.

- Forbruker kan ta kontakt med lauget, som igjen sender ut en tekstmelding til sine medlemmer. Og de av dem som føler at de har mulighet til å ta på seg oppdraget, kan da ta kontakt direkte med forbruker.

Hvitt tilbud, svart avtale

Andersen mener at et av problemene med de nettbaserte anbudstjenestene er at de brukes som et utgangspunkt for avtaler i det svarte markedet.

- Vi erfarer at forbrukerne bruker anbudstjenestene til å innhente pristilbud og spesifikasjoner, men så går de til det svarte markedet og gjør avtale med en håndverker.

- Et annet problem som vi erfarer, er varierende gyldighet på de tilbakemeldingene som gis på nettet. Det kan blant annet dreie seg om personlige forhold, og vi har fått tilbakemelding fra medlemmer som har blitt hengt ut i disse anbudstjenestene.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!