Nordmenn elsker å pusse opp og pynte hjemmene våre. Vi drømmer om lekre uteområder, ryddige hjem og flott møblerte stuer. Og på jakt etter boligdrømmen reiser mange av oss til Ikea.

Og så sitter man der, blant åpnede pappesker, ulike deler som skal kunne bli til en kommode og mange skruer og treplugger. Noen ganger blir det et strålende nytt møbel, andre ganger banner og sverter du fordi den ene hylleplaten er ødelagt eller det mangler skruer.

Kommunikasjonsrådgiver Siv Egger ved Ikea i Norge lover at det er hjelp å få i de aller fleste tilfellene.

- Hovedrådet er å ringe kundeservice. Da får dere avklart nøyaktig hva saken dreier seg om og dere kan finne en løsning, sier Egger til klikk.no.

Flest klager på levering

Ikeas seks varehus i Norge hadde 11.324.539 besøkende i fjor. Det gir mange fornøyde og misfornøyde kunder. På klagetoppen i Norge finner vi klager angående levering. Varer som er forsinket, at man har fått levert feil vare eller at varen har blitt skadet under transport.

- Vi anbefaler alle å ta kontakt med kundeservicesenteret vårt slik at vi får ordnet opp i saken. Man vil selvsagt få ny vare hvis den har blitt ødelagt på veien, sier Egger.

Du kan enten ringe kundeservice på 815 44 000 eller fylle ut et kontaktskjema på ikea.no. For å finne skjemaet må du scrolle helt ned og klikke på "kundeservice" og så på "kontakt oss". Der finner du en liste og under "reklamasjon" må du finne punktet det gjelder, for eksempel "kjøkken". Her kan du fylle ut kontaktinformasjon og hva klagen gjelder.

MANGE PAKKER: Hvis man kjøper nytt kjøkken fra IKEA er det vanlig å bestille levering. Det topper klagelisten hos møbelgiganten. © IKEA

Hvis leveringen ikke kommer til avtalt tid så har du ifølge IKEA ikke automatisk krav på en erstatning.

- Hvis kunden ønsker å heve kjøpet pga forsinkelsen så tillater vi naturligvis dette. Vi betaler også tilbake utgifter dersom kunden har hatt noen pga forsinkelsen. Vi dekker også direkte tap kunden har hatt som følge av forsinkelsen, hvis man kan dokumentere dette, sier Egger.

Du får ny vare

Det nest vanligste er klager angående produkter, det vil si at det er noe galt med varen man kjøpte eller at det du kjøpte likevel ikke passer inn hjemme.

- Vi ønsker å ha den beste retur- og byttepolicyen og å komme folk i møte. Hvis varen er åpnet, men var skadet da du åpnet den, kan du returnere den til varehuset og få en ny.

Dersom du har montert kommoden eller bokhylla og den er helt i orden, men du angrer på kjøpet fordi den ikke passer hjemme hos deg, sier Egger at du kan ta kontakt med kundeservice.

- Hovedregelen er at vi tar den i retur dersom du angrer på kjøpet, selv om den er åpnet og montert. Men du må ha med kvittering. Og for å være sikker på å slippe en bomtur til varehuset, kan det være lurt å ringe kundeservice på forhånd.

Hvis du ønsker å kontakte kundeservice gjennom mail, finner du skjemaet for dette ved å scrolle helt ned på nettsiden og først klikke på "kundeservice" og deretter "kontakt oss". Under "reklamasjon" finner du de ulike kategoriene, som sofa og hvitevarer.

Får ikke bytte benkeplater

Mer problematisk er det hvis du har bestilt en benkeplate etter mål og det viser seg at den ikke passet. Da er feilen din og Ikea tar den ikke tilbake. Så husk å være nøyaktig.

- Vi tar ikke i retur varer som er bestilt på mål som kunden har foretatt, bekrefter Egger.

RYDDIG HJEM: Skap, hyller og kommoder er nødvendig for å få et ryddig hjem. © Foto: IKEA

Hente skruer på varehuset

Noe som irriterer veldig mange er feil skruer eller for få skruer i pakken. Da må man ta med seg kvitteringen og dra til varehuset og hente nye.

- Som hovedregel må man dra til varehuset og hente skruer der. Men igjen, det kan være lurt å ringe kundeservice, hvis det bare er én enkelt skrue kan de kanskje være behjelpelige med å sende den i posten.

Disse reglene gjelder for hele Ikea, du kan bytte varer på hvilket varehus du ønsker, også varer kjøpt i andre land.

Kort oppsummert bør du alltid spare på kvitteringen, den er ditt bevis for kjøpet og nødvendig for å få byttet varer eller klaget når noe går i stykker. Sjekk hjemmesiden til Ikea for skjemaer og svar på vanlige spørsmål, dette finner du nederst på hjemmesiden deres.

Få som klager på Ikea

Forbrukerrådet kan fortelle at de ikke får mange henvendelser fra misfornøyde Ikea-kunder.

- I forhold til antall kunder får vi ikke mange henvendelser på Ikea. Hittil i år har vi fått 51 henvendelser. I hele fjor kom 265 henvendelser, og til sammenligning fikk Elkjøp 1754 henvendelser, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice til klikk.no.

Hun påpeker at som forbruker har du alltid fem års reklamasjonsrett.

- Ved siden av det har Ikea garantier som gir deg rettigheter ut over det vanlige vernet. Du klager til Ikea på samme måte som alle andre selgere. Først forsøker du å løse saken med selger. Skriv en e-post eller brev hvor du forteller hva du er misfornøyd med og kommer med et krav som reparasjon eller pengene tilbake. Løser ikke saken seg kan Forbrukerrådet megle i saken. Du finner hjelp til klagebrev og hvordan du skal klage på forbrukerradet.no. Du kan også ringe Forbrukerrådet på 03737 eller sende en e-post til post@forbrukerradet.no.

Les også:

Unngå fargefeilene når du pusser opp

Fikk dobbelt så stort kjøkken

Sjekk alt du kan gjøre med salt

Lær av proffene: Slik blir badet rent

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!