Nå kan familibilkjøpere juble

To nye modeller vil virkelig legge press på dagens storselgere.

Publisert

Er det noe vi nordmenn elsker, utover kompakte biler som Golf og Focus, så er det store familiebiler. Og fortrinnsvis i stasjonsvognutgave.

Modeller som VW Passat, Toyota Avensis og Volvo V70 ligger alltid i toppsjiktet blant de mest solgte bilene i landet.

Men nå blir konkurransen i dette markedet betydelig sterkere. Vi har tidligere skrevet om nye modeller av både Ford Mondeo og Mazda 6 - men nå er begge modellene avslørt i stasjonsvognutgaver. Og det er liten tvil om at disse kommer til å gjøre livet vanskeligere for de tre ovennevnte modellene.

TEMA: Les alt om bil og motor

Mazda 6 har vi tidligere gått i detalj om da den ble vist fram i Russland nylig, og nå har selskapet også avduket den europeiske modellen - som ikke overraskende er relativt identisk. Den store forskjellen er derimot at de nå har vist fram stasjonsvogna, og det er ingen tvil om at dette er gode saker.

Begge modellene som Mazda skal vise fram på bilmessen i Paris har Mazdas nye 2,2-liters dieselmotor, men Mazda i Norge opplyser også at den vil bli tilgjengelig i to bensinmotorer på 2 og 2,5 liters.

Bilen har utviklet seg i kvantesprang når det kommer til design, og vi vet fra tidligere at Mazdas SkyActive-teknologi er en svært vellykket løsning.

Lekrere Mondeo

Men Ford har ikke planer om å sitte og se på at Mazda fratar dem markedsandeler, og har nå endelig - formelt - avduket nye Mondeo. Bilen ble egentlig avslørt allerede i januar i det amerikanske markedet, men nå kommer altså litt mer detaljer - og ikke minst en stasjonsvognutgave.

Som vi har skrevet om tidligere har bilen hentet noen designclues fra Aston Martin, selv om det kanskje ikke er like åpenbart på stasjonsvognutgaven som på sedanmodellen.

Under panseret forsøker også Ford seg på å plassere den fantastiske 1-liters turbobensinmotoren på 125 hestekrefter. Vi trodde det ikke skulle fungere i Focus, men det gjorde det, og vi har derfor store forhåpninger også på storebror Mondeo.

Som vi skrev om i januar kommer også nye Mondeo i en hybridutgave, der en benytter en 2-liters bensinmotor for å holde effekten oppe. Det vil også være mulig å kombinere dieselmotor og firehjulsdrift.

- Dette er den mest premium Mondeo vi har utviklet, og det mest premium kjøretøy Fords kunder i Europa noen gang er blitt tilbudt, sa Barb Samardzich, Ford of Europes visepresident for produktutvikling, da bilen ble lansert i Amsterdam.

I tillegg til ny plattform og nye motorer, har også Ford skapt et helt nytt interiør. Det er ikke så spesielt som det vi finner i dagens Ford-modeller, men en har åpenbart prioritert en langt større og mer funksjonell skjerm i midtkonsollen. Dagens modeller har en miniskjerm plassert dypt inni dashbordet.

På sikkerhetssiden skryter Ford blant annet av oppblåsbare setebelter i baksetene.

- Disse er konstruert for å redusere hode-, nakke- og brystskader på dem som sitter i baksetene. Ved en ulykke vil beltet raskt ekspandere og fordele kollisjonskreftene over et kroppsområde som er fem ganger større enn det som oppnås med et konvensjonelt bilbelte, hevder Ford.

Bilen kommer i salg over nyttår.