Dette kan bli den neste storselgeren
200 har allerede kjøpt den - usett.

SNIKTITT: For knappe to år siden var vi på lanseringen av Mitsubishis ASX, og var relativt overbevist om at det kom til å bli en storselger. Det skulle fort vise seg å stemme , og bilen har siden vært en av de virkelig populære.
Denne følelsen fikk vi igjen da vi tirsdag var på den første visningen av produksjonsmodellen av Mazdas nye «folke-SUV» CX-5.
Bilen har på mange måter likhetstrekk med ASX, men er noe større og fremstår som «mye mer bil».
Helt ny fra bunnen av
Den nye CX-5 baserer seg rent teknisk på Mazdas nye designspråk som vi har sett i et par spenstige konseptmodeller. CX-5 er derimot langt mer anonym i utførelsen enn de råeste, men baserer seg på «Minagi Concept» - og fremstår langt mer vellykket i designet enn den utgående modellen CX-7.
Det som er mer spennende med bilen er at den bygger på den nye «SkyActiv»-teknologi. Uten å gå for mye inn i detaljene, så handler det først og fremst om å gjøre dieselmotorer mer som bensinmotorer, der du skal kunne utnytte mer turtall - mens bensinmotorene skal ha flere dieselegenskaper gjennom mer dreiemoment på lavere turtall. I begge retninger skal en redusere utslippene.

Dieselmotorene har ikke kommet enda, men på bensinmotoren vi har testet fungerer det hele utmerket, og har ifølge Mazda verdens høyeste kompresjonsforhold på en bensinbil på 14:1. 160 hestekrefter drar jevnt og fint, og gir en veldig god og komfortabel kjørefølelse. Vi fikk testet den i kombinasjon med en ny og forbedret 6-trinns manuell girkasse som både var myk og kontant.
Fjernet mye vekt
Gjennom sitt SkyActiv-prosjekt har Mazda også klart å kvitte seg med mye av moderne bilers store utfordring, nemlig vekt. Motorene har blitt rundt 10 prosent lettere, og selve karosseriet har de også klart å redusere vekten på gjennom det se selv mener er langt bedre utnyttelse av alle bilens deler. En har fjernet unødvendige mellomledd og benytter i større grad sikkerhetsmekanismer som bærende konstruksjoner.
Resultatet er at bilen veier bare 1345 kilo i tohjulstrekkversjon - og 1425 kg med firehjulstrekk. Til sammenligning veier den noe mindre konkurrenten Ford Kuga 1539 kilo med firehjulstrekk - mens den betydelig mindre Mitsubishi ASX veier 1510 kilo - også med firehjulstrekk. Forskjellen i engangsavgift mellom ASX og CX-5 er dermed bare rundt 22.000 kroner, selv om sistnevnte har 44 hestekrefter mer.

Blir mer økonomisk
Kombinasjonen av mer effektive motorer og mindre vekt slår rett ut på drivstofforbruket. Det er spesielt på dieselmotoren at tallene er fine.
Med forhjulsdrift kommer du deg med manuellgir unna med et forbruk på 0,46 liter per mil - det blir 0,52 med firehjulsdrift. Igjen overgår dette utslippene til den mindre ASX - med mindre motor.
Med bensinmotor snakker vi om 0,6 liter per mil med tohjulsdrift, mens det er 0,66 liter med 4x4.
Smarte løsninger
Om du ikke går for den aller billigste varianten, får du en 40-20-40-deling av baksetene, som automatisk legges ned nesten flatt med spaker plassert i bagasjerommet. Dette gjør det uhyre enkelt og raskt å gjøre om bilen til en «varebil» med bagasjerom på 1620 liter. Bagasjerommet er for øvrig dekket til med en fleksibel «rullgardin» som festes i bagasjelokket som skjuler bagasjerommets innhold.

Mazda har også sett litt mot tyske premiummerker når det kommer til bilens lyd- og navigasjonsløsning, som har fått det forferdelige navnet HMI - Human Machine Interface. Dette består av en 5,8" trykkfølsom skjerm, som styres primært med et kommandohjul ved siden av girspaken. Dette fungerer for alle praktiske formål veldig bra.
Navigasjonsløsningen er for øvrig levert av TomTom. Den følger med på toppversjonen Sport - eller kan kjøpes med på billigere utstyrsversjoner.

Interiørmessig er bilen et salig sammensurium av løsninger med myke materialer i øyehøyde, mens materialkvaliteten går noe ned når du beveger hodet nedover. Du kan nærmest se forskjellen på valget av instrumenter i midtkonsollen: På toppen sitter en avansert trykkfølsom skjerm, mens under viftene er det oransje lys.
Det er ikke helt tysk kvalitet på det ennå, men fremstår langt mer attraktivt enn vi har sett fra sammenlignbare konkurrenter tidligere.
Virker positiv å kjøre
Under lanseringen fikk vi kjøre bilen for lite til at vi kan si noe definitivt om kjøreegenskapene, men det vi kan si er at det hele fremstår veldig positivt. Rattet kunne etter vår mening vært en anelse større, men ellers er det lite å klage på. Mazda snakker mye om hvordan de har gjort små endringer for forbedre egenskaper over små ujevnheter, og det ser ut til å ha fungert veldig bra.
Siden bilen er relativt høy, vil det aldri bli sportslige kjøreegenskaper, men bilen fremstår ikke veldig topptung.
Kan bli en storselger
Mazda sier de har solgt 200 eksemplarer av denne bilen usett allerede, og at salgsmålet bare i år er 1500 biler. Det ser vi ingen grunn til at de ikke skal klare, spesielt med tanke på at en har klart å lage en SUV med en kraftig bensinmotor som faktisk er billigere enn tilsvarende dieselmotor med omtrent like mye effekt.
Bilen har en startpris på 284.000 kroner, mens du sitter med en svært godt utstyrt modell (AdvancePlus) med 165 hestekrefters bensinmotor for 334.000 kroner. Skal du ha firehjulstrekk må du legge på rundt 30.000 kroner. Da er du ikke fryktelig langt unna en ASX med «alt» utstyr, men sitter med betydelig mer bil. Det er nok en kombinasjon som også kan stjele mange potensielle Tiguan-kunder.