Er dette trumfkortet for et stort comeback?

Først kom de med en knallgod SUV. Den nye 6-eren skal fikse resten.

Publisert

Mazda er et selskap som ikke akkurat har seilt i medvind de siste årene, men nå kan ting se ut til å gå rette veien for japanerne.

Tidligere i år lanserte de den nye SUV-en CX-5, som det rett og slett er veldig få som har hatt et eneste stygt ord å si om.

Les også: Dette kan bli den neste storselgeren

Mye av årsaken til suksessen er at selskapet nå ruller ut sin nye SkyActive-teknologi på motorer, som fungerer litt etter Ole Brumm-metoden: Bensinmotorene får fordelene til dieselmotorer, og dieselmotorene får fordelene til bensinmotorer. Samtidig kutter de vekt og drivstofforbruk.

Det hjelper selvsagt på at selskapet har begynt å tenke på de små detaljene, samtidig som prisene holdes nede. Det eneste som virkelig holder denne bilen unna toppselgerlistene i Norge, er at antall butikker som faktisk selger Mazda er langt, langt lavere enn de som selger andre volummodeller.

Men én virkelig god bil er ikke nok til å redde en bilfabrikant i motbakke, og Mazda er derfor avhengig av å få inn flere modeller som forbindes med noe positivt. MX-5 er riktignok en evig klassiker, men ikke akkurat en volummodell.

Og det er her dagens avduking av nye Mazda6 kommer inn i bildet, den tradisjonelle familiebilen. Vi har sett halvgode bilder av den tidligere, men på bilutstillingen i Moskva har vi nå endelig fått et godt blikk på bilen. De offisielle pressebildene er riktignok i aller høyeste grad «pyntet på», til den grad at det nesten ser ut som modeller.

Utnytter bremseenergi

Bilens store trumfkort er naturligvis at SkyActive-teknologien nå også har funnet veien inn i denne modellen.

Siden det foreløpig er snakk om en Russland-lansering, er det kun to bensinmotorer som vises fram, på henholdsvis 2 og 2,5 liter. Førstemann er en 148-hestekrefters tass med et maksimalt dreiemoment på 210 Nm ved 4000 RPM. Storebror har 190 hestekrefter og 256 Nm ved 3250 RPM. Mazda understreker at dette er Russiske spesifikasjoner, og at andre ting kan gjelde i Europa.

Mer interessant er det kanskje at Mazda6 har integrert en slags «hybridløsning». Riktignok ikke med elmotor, men en «i-ELOOP»-teknologi, som rett og slett lagrer bremseenergi, omdanner det til strøm og bruker strømmen til å drive deler av det elektriske systemet. På den måten skal en presse drivstofforbruket noe.

Mer dynamisk design

På innsiden er bilen relativt «ren», og det er ikke mye å rope ut om.

På utsiden er bilen mer dynamisk enn Mazda typisk har vært, og baserer seg på det nye designspråket Kodo, som de viste fram for første gang på Tokyo-messen i fjor. Designet er naturligvis tonet noe ned siden konseptbilen, men resultatet har blitt veldig bra i våre øyne.

Vi snakker selvsagt et langt panser, LED-lys og en grill med tilstedeværelse.

Mazda selv ønsker naturligvis å snakke minst like mye om alle de store revolusjonene de har gjort som du ikke kan se, nemlig designendringer i konstruksjonen. De mener nå kjøreglede står i fokus.

- Under utviklingen av 3. generasjon Mazda6, jaktet vi etter Mazdas integrerte kjerneverdi med kjøreglede, sier sjefdesigner Hiroshi Kajyama.

Med tanke på hva de fikk til med CX-5 er vi optimistiske.

Skal konkurrere i et tøft marked

Utfordringen til Mazda6 blir nå fremover å overbevise bilkjøpere og motorpressen over hele verden at den faktisk er et bedre kjøp enn de andre alternativene i denne bilkategorien. Det er mildt sagt mange seriøse utfordrere som forsøker å levere gode familiebiler for tiden. I segmentet Mazda kjemper er både VW, Toyota, Ford, Skoda, Opel og Hyundai meget sterkt representert. Legger vi til premiumsegmentet blir konkurransen enda verre.

Stasjonsvognutgaven er foreløpig ikke vist fram, og siden bilen ikke har hatt noen Europa-lansering enda (dette vil skje i Paris neste måned), vet vi lite om tilgjengelighet og pris i Norge. Mazda understreker til og med i sin pressemelding at alle spesifikasjoner som er vist fram i Mazda, ikke er gjeldende i Europa. Vi hopper derfor glatt bukk over mer detaljer.