Ny Mondeo skal konkurrere med Ampera
Har hentet inspirasjon fra Aston Martin - og vil samtidig bli miljøbil.

Ford Fusion har vært Fords store massemodell i USA de siste årene, og bilen har hatt et relativt amerikansk design.
Men på motormessen i Detroit har nå Ford avduket at neste generasjon Ford Fusion blir en bil som helt og holdent er basert på neste generasjon Ford Mondeo - en bil som per i dag ikke selges i USA. Dette inkluderer både design og motorer.
Vi liker spesielt den nye grillen som nærmest skriker Aston Martin.
Toner ned det amerikanske
Den nye bilen blir faktisk så europeisk at Ford har bestemt seg for å helt droppe en V6-versjon av bilen, nå er det de «europeiske» EcoBoost-motorene for alle pengene. Bilen representerer dermed et stort nytt skritt for Fords forsøk på å i større grad har like biler på flere kontinenter. Det er snakk om en slapp 2,5-liters typisk amerikansk motor, mens hovedfokuset blir en 1,6- og 2.0-liters EcoBoost-modell med henholdsvis
Ford bekrefter at den nye Fusion, som vil komme i salg i USA i løpet av høsten, vil være klar for Europa i løpet av første kvartal 2013 - da selvsagt med Mondeo som merkenavn.
- Vi samlet vårt globale team med blanke ark for å utvikle en mellomstørrelsebil fra grunnen av, med helt ny design og oppsiktsvekkende drivstofforbruk - en bil som har teknologier som hjelper våre kunder å bli tryggere og bedre sjåfører. Denne bilen er resultatet, sier produktsjef Derrick Kuzak i en pressemelding.

Alle teknologier
I tillegg til at bilen nå utelukkende blir en firesylindret bil, så vil bilen i kjent Fusion-stil også bli solgt som Hybrid. Ford hevder denne bilen vil ha et forbruk på rundt en halv lite per mil, men har ikke oppgitt noen offisielle forbrukstall. De er også påfallende tilbakeholdne om spesifikasjonene rundt hybridmodellen.
Det vi vet er at hybridmodellen vi benytte en egen motor, en nedskalert 2-liters utgave av motoren som i dag sitter i Fusion Hybrid, som ifølge Ford vil gi bilenen «antatt» totaleffekt på 185 hestekrefter og 176 nm dreiemoment. Hvor mye som kommer fra elmotor og fra bensinmotor er ukjent. Hvorfor Ford ikke her benytter de mer effektive EcoBoost-motorene på denne modellen er uklart, men handler trolig om teknologigjenbruk.
Også en Ampera-konkurrent
Men enda mer interessant er det nok at den nye bilen også vil komme i en oppladbar plug-in-utgave som skal konkurrere direkte mot Ampera og den kommende Prius plug-in. Modellen får det klingene navnet «Energi plug-in hybrid», og vil ifølge Ford få et forbruk på 0,35 liter per mil. Det er verdt å merke seg at dette er de amerikanske tallene, ikke de europeiske, og tallene er faktisk hakket bedre enn det Ampera markedsføres med i USA.

I motsetning til Ampera, så vil ikke Ford forsøke å markedsføre Fusion/Mondeo som en elektrisk bil med rekkeviddeforlenger. Dette blir en hybrid i klassisk forstand.
Også på denne modellen er Ford relativt tilbakeholdne med informasjonen. Vi vet ikke hvor langt bilen kan gå på bare elektrisk drift, hvor stort batteriet er - eller hvor lang tid det vil ta å lade. Det som derimot er klart er at bilen vil kunne kjøre opp til 100 km/t på ren elektrisk kraft, og at den totale rekkevidden med fulladet batteri og full bensintank vil være på rundt 80 mil.
Aktiv støyreduksjon
I likhet med andre modeller fra Ford, skryter selskapet av at bilen vil komme med en lang rekke teknologier som så langt har vært mest vanlig hos dyrere merker. I praksis betyr det teknologier som i dag allerede er tilgjengelig på nye Focus, som adaptiv cruisekontroll, parkeringsassistent, blindsonevarsler og filholder. Hybrid- og Energi-utgavene vil også ha aktiv lyddemping i kupeen ved hjelp av stereoanlegget.

Ford sier de vil komme med mer Europa-spesifikk informasjon nærmere lansering. Det er grunn til å tro at en stasjonsvognutgave da vil være en del av pakka.