Litt dyrere - og verdt det

Det lille ekstra den koster, gir deg det du faktisk ønsker.

Publisert

Golf er allerede Norges uovertruffent mest solgte bil, og har vært det i mange år. Etter at modellen kom i ny generasjon i fjor, har det ikke blitt noe enklere for konkurrentene om å nå opp på salgslistene, men konkurrentene har da også hevnet seg betydelig. Resultatet er at denne klassen med biler er den soleklart mest solgte i Norge.

Etter at den nye generasjonen Golf dukket opp, har derimot vært en stasjonsvognutgave av bilen tilgjengelig - en utfordring også Toyota har hatt med sin nye generasjon Auris som ble lansert omtrent samtidig. Men dette er høsten der begge selskapene igjen går rett i strupen på hverandre med konkurrerende biler - og som samtidig utfordrer den allerede populære Ford Focus.

Nylig var vi ute og testet nye Auris stasjonsvogn, en bil som i all hovedsak vil bli solgt som hybrid her i landet. Det gjør at bilen kommer svært godt ut prismessig, med en startpris på 260.000 kroner, men der du i praksis havner på rundt 300.000 kroner om du skal ha litt ekstrautstyr.

Les også: Denne gjør Prius ganske meningsløs

VW har på sin side ikke noen interesse av å kjempe på pris. I billigste utgave koster stasjonsvognutgaven riktignok under 250.000 kroner, men bilen vi har vært ute og testet denne gangen koster over 350.000 kroner. Dette er en bil som på mange måter er direkte sammenlignbar med hybridutgaven til Toyota, som koster rundt 50.000 mindre.

Så er bilen verdt såpass mye mer enn sin argeste konkurrent?

Svaret på det spørsmålet vil helt åpenbart variere avhengig av hvem du spør - og hva du setter pris på.

Forskjellene

La oss først ta en rask gjennomgang av hva som skiller Golf i normal utgave og i stasjonsvognutgave.

I versjonen med 1,4-liters bensinutgave med automatgir og highline-utstyrsgrad, skiller det 12.000 kroner. Noe av årsaken er at stasjonsvognutgaven har et marginalt høyere utslipp, mye fordi den er over 75 kilo tyngre. Avgiftsforskjellen er i praksis det eneste som skiller bilene i pris.

Bilen har nøyaktig den samme akselavstanden, men stasjonsvognutgaven har et vesentlig lenger overheng over bakhjulene. Faktisk er stasjonsvognutgaven nesten 31 centimeter lenger enn sin navnebror, noe som primært gjør seg utslag i at bagasjerommet er utvidet fra 380 til 605 liter. Dette er rundt 100 liter mer enn forrige generasjon!

Legg forøvrig merke til at det er mer enn Passat stasjonsvogn - dog med bare to liters margin.

Og der stopper stort sett ulikhetene. Bakseteplassen er den samme, teknologien er den samme, ekstrautstyret er det samme.

Design

Designmessig er Golf stasjonsvogn konservativ, og det er lite eller ingenting med bilen som er oppsiktsvekkende. Golf er allment akseptert i stort sett alle samfunnslag, den provoserer ikke og den er ikke kjedelig. I stasjonsvognutgave ligger den også relativt nærme Passat - og det er lengdemessig mindre forskjell på Golf stasjonsvogn opp mot Passat, enn det er til vanlig Golf.

I Passat finner du derimot igjen mer plass andre steder, spesielt i baksetet.

Innvendig er stasjonsvognen nær identisk med standardutgaven, og vi kan i grunn ikke si noe annet enn at vi liker den oppgraderingen Golf har fått. Det er enkelt å finne seg til rette, og alt bare fungerer. Spesielt er den nye infotainmentenheten et kvantesprang fra forrige generasjon.

Sett opp mot hovedkonkurrentene fra Toyota og Ford, er det enkelt og greit bedre.

Kjøreegenskaper

Siden nye Golf ble lansert, har undertegnede kjørt den i en lang rekke utgaver - fra nesten-Bluemotion-utgaven med 105 dieselhester til 230 hestekrefter i Golf GTI. Jeg har kjørt flere firehjulstrekkmodeller på isbane, og ikke minst storselgeren med 140 hestekrefters bensinmotor med sylinderkutt.

Dette er derimot første gangen jeg har satt meg bak rattet i en utgave uten kjøremodusvelger. Det ble ganske fort klart at det ikke var noe savn i det hele tatt, og bilen er satt opp på en god middelvei med god gassrespons, presis og fin kjørefølelse. Understellet har uansett aldri blitt påvirket av kjøremodusvelgeren.

3693648

Å kjøre stasjonsvognutgaven er så vidt vi kan husker, nær sagt identisk med lillebror - selv om det er litt mer overheng bak. Bilen er rett og slett en veldig hyggelig opplevelse, og selv om vi nok ville foretrukket motoren med 140 hestekrefter for å gi den litt tyngere bilen noe mer sprut, er bilen drivlinje en veldig rafinert oppelvelse.

Bilen oppleves betydelig mer kjøreglad enn Auris hybrid, og har ikke veldig langt opp til den svært kjøreglade Ford Focus.

Vi vet at mange har litt motforestillinger mot DSG-girkassen til VW opp mot en «ekte» automatisk girkasse. Under vanlig kjøring fungerer den helt utmerket, men den har et par ulemper på krypkjøring i oppoverbakke - ikke minst inkludert lukeparkering i bratte bakker - samt at den kan oppleves litt treg i det man skal ta raskt i gang ut av et kryss. I kombinasjon med bilens 1,4-liters motor kan vi derimot ikke si at dette opplevdes som et nevneverdig problem.

Støymessig er forøvrig bilen en hyggelig opplevelse. Vi målte i underkant av 60 dbA i motorveihastighet, uten stort innslag av høyfrekvente lyder som ofte er de mest slitsomme.

Svært nærme optimalt

Skal du ha en utstyrsmessig lik bil som konkurrentene, er ikke Golf Stasjonsvogn like billig som verken Toyota eller Ford. Men faktum er at du får litt mer bil.

Bilen oppleves mer rafinert, spesielt interiøret ligger en klasse over - og bagasjeromemt på 605 liter er overlegent Toyota og Ford på henholdsvis 530 og 490 liter. At du kan dra 1400 kilo på hengerfestet med 1,4-litersmotoren på 122 hestekrefter vil nok mange sette pris på. Til sammenligning kan Auris hybrid bare dra 345 kilo og Focus med 125 hestekrefter gir deg lov til å dra 700 kilo.

Golf stasjonsvogn er i likhet med sin lillebror en bil uten nevneverdige svakheter. Alt virker gjennomtenkt og gjennomført, plassen er svært god, komforten er trolig best i klassen og VWs motorer er blant de aller beste på markedet.

Det finnes premiumbiler som gir mer av det meste - kanskje med unntak av plass - men Golf stasjonsvogn bekrefter at VW som produsenten av biler som gjør de riktige kompromissene.