Slik trodde vi ikke en Golf skulle fungere

Vi tok med Norges mest solgte bil på glattisen.

Foto: KJETIL KVIEN MADSEN
Publisert

BREISJØEN (Side3): Den 7. generasjon Golf fremstår ikke ved første øyekast som noen kjempestor revolusjon, men av og til kan skinnet bedra, og den nye bilen er på mange måter et gedigent skritt i riktig retning. Den er blitt lettere, raskere, billigere, bedre å kjøre, har fått bedre interiør, har mindre utslipp og stort sett alt som er viktig.

Test av nye Golf: Denne bør få konkurrentene til å skjelve

Med forhjulstrekk og elektrisk håndbrekk er det derimot begrenset hvor spennende bilen kan bli på vinterføre. Vi har for ikke lenge siden vært ute og testet den supermorsomme Focus ST på vinterføre, og selv den fantastiske bilen mister litt sjarmen når den ikke klarer å overføre alle kreftene til bakken.

Test av Focus STpå vinterveier: Fantastisk når alt klaffer

Men heldigvis har nå bilen kommet i firehjulstrekk, eller «4Motion» som VW kaller det, og det har endret en litt kjip vinterbil til et virkelig vinterbeist.

Nytt med 7. generasjon Golf, utover et litt lettere firehjulstrekksystem, er at man nå også skru ESP-systemet fullstendig av. Dette er ikke mulig på en vanlig Golf, og det er heller ikke mulig på forrige generasjon Golf.

Resultatet har blitt en oppsiktsvekkende kontrollerbar og morsom bil når veien er avsperret. Vi har fått testet systemet både med en 105 og 150-hestekrefters dieselmotor, og er virkelig overrasket over hvordan det hele fungerer.

At stedet het «Breisjøen» kunne ikke vært mer passende!

Flere måter å gjøre det på

Med fare for å bli litt for tekniske, så er det litt viktig å forstå at firehjulstrekk ikke er et ensbetydende ord, og det finnes utrolig mange måter å gi en bil firehjulstrekk på.

Det mange kanskje forbinder med firehjulstrekk, er en permanent firehjulstrekk der alle hjul stort sett alltid får like mye trekk, som på en stor offroad bil. Dette er derimot ikke en spesielt utbredt måte å implementere firehjulstrekk på.

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Det vanligste for tiden er en løsning som gir bilen primært drift på enten for- eller bakhjul, og som hjelper til med det andre paret med hjul om det skulle være nødvendig. Dette gjøres først og fremst fordi det er mest drivstofføkonomisk.

VWs 4Motion-system er en løsning som stort sett alltid primært er en forhjulsdriftløsning, med en nærmest ubetydelig drahjelp på bakhjulene (10 prosent). Systemet er så laget på den måten at når systemet oppdager at det er behov for firehjulsdrift, gir den mer krefter til bakhjulene, opp til et nivå hvor det går like mye krefter til begge aksler.

Systemet er bygget på samme teknologi fra Haldex som benyttes i blant annet Range Rover Evoque.

Foto: (VW)

Systemet er vesentlig annerledes enn for eksempel siste generasjons Quattro-system, som Audi benytter i sine dyreste biler. Med Quattro kan opp til 85 prosent av kraften kan sendes til bakhjulene, og bilen kan dermed oppføre seg som en bakhjulsdrevet bil om det er ønskelig.

Les også: Denne bilen elsker norske veier

Virkelig kjøreglad

Ved å begrense mengden krefter til bakhjulene, skulle man kanskje tro var veldig fint for stabiliteten, men ikke så alt for bra for den som har lyst til å ha det gøy.

Realiteten kunne nesten ikke vært lenger fra sannheten.

Foto: (KJETIL KVIEN MADSEN)

Etter å ha testet bilen og systemet på en isbane, er vi nesten sjokkert over hvor godt systemet fungerer for å la deg ha det gøy.

Med en lik kraftfordeling mellom for- og bakhjul må du lære deg å balansere bilen med aktiv bruk av gasspedalen. Når du først har lært deg bilen å kjenne, kan du nærmest legge bilen i evige og ytterst kontrollerbare breisladder, der det er personen bak rattet som blir den største begrensningen.

Foto: KJETIL KVIEN MADSEN

Nesten umulig å gjøre katastrofale feil

Med 150-hesters dieselmotor har du på vinterføre mer enn nok krefter til å bare holde det gående til det ikke er mer sving igjen, og selv med den noe mer sedate 105-hestersutgaven kan man ha det usedvanlig morsomt.

Ved at ikke for mye av kreftene går til bakhjulene, skal du gjøre mye større feil før en drift ender med rumpa i feil retning. Selv ved kraftig provosering klarte vi faktisk ikke å havne i feil retning en eneste gang, noe som ville vært den enkleste tingen av verden om bakhjulene fikk fritt spillerom.

Gleden kommer rett og slett kombinasjonen av at ESP-systemet ikke er overformynder, som gjør at bilen gjør det du faktisk ønsker at den skal gjøre, og det faktum at kreftene ikke fordeles på en måte som gjør at du ikke kan bli for overivrig.

Det at VW tillater dette på en bil som har en startpris på en hårsbredd over 300.000 kroner er nesten litt utrolig. Særlig med tanke på at dette er en bil som fungerer minst like godt i det daglige som en helt vanlig Golf – og at det skal betydelig mer til for at du kjører deg fast. Enten på vei til fjellet, eller i en litt dårlig måkt gateparkeringsplass.

Denne saken ble første gang publisert 17/02 2013.

Les også