Dette bildet mangler noe viktig

Denne bilen er laget for én gruppe, men vil bli elsket av en annen.

Publisert

BRATISLAVA (Side3): Mens Mercedes langt på vei har vært symbolet på taxi i mange år, har det i Norge skjedd en klar vridning mot at stadig flere drosjesjåfører har foretrukket å kjøre de facto symbolet på miljøbiler.

Prius er på mange måter helt perfekt i drosjeverden med mye småkjøring, opp og ned i fart i byene og mye stilleståing. Det lave utslippet har både gitt drosjeeierne ekstra lave investeringskostnader, i tillegg til lavere drivstoffutgifter.

Men bilen har hatt et aldri så lite problem: Plassmessig har den ikke kunnet leve helt opp til E-klassen og flerbruksbilene som ellers dominerer taxiverdenen.

Og selv om Toyota nok egentlig ikke ønsker å bli det nye taximerket, har de med den splitter nye Prius+, som i Norge blir markedsført som Prius+Seven, gitt taxibransjen en tidlig julegave.

En større Prius

Prius+ er som navnet tilsier en litt større Prius – eller en «Prius for dem som vil ha mer Prius» som Toyota selv ynder å si. Den er litt lenger, litt høyere, litt bredere – og har to ekstra seter. Eller mer bagasjeplass.

Bilen har også byttet ut de gamle nikkelbatteriene med moderne Li-Ion-batterier. Disse tar mindre plass og veier mindre. Konsekvensen er at en har fått plass til batteripakken i midtkonsollen – og dermed spiser ikke batteriene opp bagasjeplass.

Utseendemessig ligner det definitivt på en Prius, men vi har vel en liten følelse av at de færreste vil sette seg ned og tenke: «Wow, det var en pen bil!».

Hybrid er viktigere enn du tror

Prinsippet med en flerbruksbil av denne typen er overhodet ikke noe nytt, og det finnes en rekke direkte konkurrenter, der Ford Grand C-Max kanskje er den mest naturlige å sammenligne seg med. Denne bilen har lagt lista svært høyt for litt kompakte flerbruksbiler med blant annet flotte kjøreegenskaper og skyvedør til baksetene.

Det som gjør at Prius+ derimot helt sikkert kommer til å bli en storselger, er at det er en hybridbil.

Om du ikke skulle bry deg noe som helst om miljø, så er dette uansett svært viktig: Det norske avgiftssystemet elsker tradisjonelle hybrider, og Prius+ har derfor en startpris på rundt 20.000 kroner mindre enn sine nærmeste konkurrenter.

At det er en hybrid betyr også at bilen ikke vil bli rammet av kjøreforbud som vil dukke opp i storbyene på forurensede dager om vinteren. For taxibransjen er det også klart at det snart vil innføres miljøkrav for å kunne bruke kollektivfeltene.

Hyggelig på utslipp

Så selv om Toyota gjerne vil si at dette er en bil som er rettet mot barnefamilier som trenger ekstra plass, så er det hevet over enhver tvil at dette kommer til å bli en storselger i taxiverdenen.

Det offisielle forbruket på bilen er 0,41 liter per mil – noe som gir et CO2-utslipp på 97 gram/km. Dette hever seg riktignok med 0,03 liter ekstra om du setter på de litt penere 17"-felgene som er standard på premiumutgaven, og som dermed øker engangsavgiften noe.

Kjent kjøreopplevelse

Vi har fått en sniktitt på bilen på Østeriske og Slovakiske veier, og på mange måter er bilen nøyaktig det man kan forvente: Bilen føles som en Prius, og er designet som en Prius.

Det betyr at bilen er ekstremt lettkjørt. Trinnløs automat er det eneste valget du har – men at kjørefølelsen er distansert. Det gjelder både styrerespons og bremse- og gassrespons.

Gassresponsen er distansert fordi den trinnløse girkassen skal balansere effektbruken i to motorer, mens bremsefølelsen er distansert fordi bilens bremseskiver ikke aktiveres med en gang du trykker på bremsen. Først aktiveres en elektrisk generator som gjenvinner bevegelsesenergi til strøm, mens bremseskivene slår inn om du trenger mer bremsekraft.

Styreresponsen er distansert fordi det er litt av DNA-et i en Prius, med elektrisk servo hele veien.

Bilen er for øvrig ganske snill når det kommer til å gynge fram og tilbake under akselerasjon og bremsing, samt over ujevn vei, men understellet er såpass mykt at bilen krenger godt i svinger hvis du kjører litt aktivt. Bilen har for øvrig samme drivlinje som en vanlig Prius, men veier over 100 kilo ekstra, noe som betyr at den uansett ikke innbyr til aktiv kjøring - men har ingen problemer med å holde god fart på motorveier.

Mykere og mer stillegående

Det som overrasket oss er at med Prius+ har Toyota åpenbart jobbet med å få ned støynivået innvendig. Som miljøsymbol er luftmotstanden, og dermed vindstøyen minimal, men det er også overraskende lite hjul- og motorstøy.

90% av de bilene Toyota regner med å selge i Norge kommer til å ha et relativt bra lydanlegg fra JBL, noe som gjør at det å høre på musikk og radio er en behagelig opplevelse. Lakmustesten er selvsagt om det også går an å høre på musikk på lavt volum uten at det bare blir støy, og det kan vi med glede melde at det faktisk er mulig å gjøre.

Bilen fremstår også som mindre brutal over ujevn vei enn Prius tradisjonelt har vært. Det er ingen Mercedes, men den demper både mellomstore og små ujevnheter på en overraskende god måte. De store ujevnhetene liker den derimot ikke spesielt godt.

For øvrig har Prius+ fått litt større forseter, med god sidestøtte, noe som gjør at man sitter godt i bilen. Interiørkvaliteten er ellers litt japansk med liberal bruk av plastikk, men Toyota har forsøkt å supplementære med litt mykere materialer enkelte steder - og har også funnet noen fiffige løsninger for å få ned antall knapper i midtkonsollen.

Fint i baksete

Siden Prius+ er en flerbruksbil er setefleksibilitet naturligvis et sentralt felt. At dette er en bil som svært mange av oss vil tilbringe en god del tid i baksetet på, gjør det ikke mindre relevant.

Toyota har ikke noen revolusjonerende løsninger på lur, men tilbyr det man kan forvente og litt til. Den bakerste seteraden kan naturligvis legges ned flatt for å få et bagasjerom med en brukbar størrelse.

Den midtre raden har langt flere justeringsmuligheter. Alle de tre setene kan justeres individuelt. Det gjelder både lengdejustering, nedlegging av setene og du kan også justere vinkelen på ryggen. Det gjør at det er relativt enkelt å finne seg til rette, selv om det ikke helt er mercedesmyke seter.

Midtraden kan for øvrig legges ned nesten flatt, men ikke tas ut.

Undertegnede har relativt lange bein, og har en kjørestilling med sete langt tilbake. Likevel er det ikke vanskelig å lage en seteløsning som gjør det mulig å få plass både i den midtre raden og helt bakerst.

På den bakre raden er det dog litt lavt under taket. For optimal komfort for de som sitter på midtre rad, bør bakre rad anses som plasser for barn eller personer som ikke er av de høyeste. Eventuelt som nødplasser på kortere turer.

Pris og tilgjengelighet

Toyota har delt opp bilen i tre utstyrsklasser. Den billigste er på rundt 311.000 kroner, eksklusiv leveringsomkostninger, noe som ligger et par titusener under sammenlignbare konkurrenter.

Denne modellen tror likevel ikke Toyota vil selge noe særlig, og det gir vi de rett i. Av totalt uforståelige årsaker vi ikke den billigste utgaven leveres med varme i forsetene som standard, noe som er nærmest uhørt i Norge. Dette kan derimot ettermonteres for rundt 3600 kroner. Hvis du har omtanke for egen komfort på vinteren og bruktverdien på bilen, er det penger som bør legges til.

Selv om bilen mangler setevarmer, har den derimot luksus som trykkfølsom skjerm i midtkonsollen, cruise control, regnsensor og automatisk AC - så utstyrslisten på grunnmodellen virker nesten som om å ha bli trukket ut av en hatt.

Midtmodellen er mer liberalt utstyrt, og her får du blant annet bedre lydanlegg, panorama soltak, høydejustering av forsetene, nøkkelfri løsning og ryggekamera. Prisforskjellen er derimot bare knappe 20.000 kroner, og er dermed reelt sett modellen som vil bli solgt.

Toppmodellen er mer liberalt utstyrt, men koster også over 40.000 kroner mer enn midtmodellen, blant annet på grunn av noe høyere CO2-forbruk grunnet større dekk.

På toppmodellen har Toyota utstyrt bilen med en større trykkfølsom skjerm, harddiskbasert lydanlegg, et «skinninteriør» i syntetisk skinn, DAB-radio, LED-lys, parkeringsassistanse, HUD og adaptiv cruisekontroll.

De første bilene vil bli levert i september.

Førsteinntrykket

Alt i alt virker det som om Toyota gjort det meste riktige med Prius+. Bilen er nøyaktig det du tror den vil være, og vi er helt overbevist om at dette kommer til å bli en ny taxifavoritt.

Også de som er opptatt av miljø, eller rett og slett ønsker en billig flerbruksbil, vil også ha en god venn med Prius+. Opel Zafira har derimot bedre seteløsninger, men er også en del lenger, mens Ford Grand C-max vinner på kjøreegenskaper.