7 seter - og flott å kjøre!
Av og til dukker helt uventede ting opp.

I disse dager er Ford i ferd med å lansere en ny versjon av C-Max.
C-Max er fin, men....
Normalt kunne det vært fristende å si «flott, hva ellers skjer i verden?». C-Max er jo en helt grei bil, som i praksis er en litt høyere utgave av Ford Focus.
Og den nye versjonen av C-Max er god å kjøre. Veldig god å kjøre faktisk, med tanke på hvor høy den er. Og spesielt Fords nye EcoBoost 1,6 liters bensinmotor på 150 hestekrefter er en nytelse. Ikke det at det er særlig mange nordmenn som vil kjøpe den, men det er en flott motor!
En viktigere variant?
Men det mest spennende med den nye C-Max er på ingen måte at det har blitt en bedre bil. Det mest spennende er at de har lansert den i to utgaver. Og det er 13 centimeter lengre Grand C-Max som virkelig er den store nyheten.
Grand C-Max er en 7-seters familiebil til en hyggelig pris i det kompakte C-klasse-segmentet med geniale seteløsninger som fort kan bli en families beste venn – i alle fall etter at barnevognen er noe som tilhører fortiden.
Om vi skal ta det enkelt har de tatt en vanlig C-Max, forlenget bilen med 13 centimeter, puttet inn et par seter på en tredje rad – og byttet ut de vanlige bakdørene med skyvedører på begge sider. Ja, og så kan selvsagt både 2. og 3. rad legges helt flatt, slik at du nesten har en varebil.
Genial seteløsning
Legg så til at den 2. seteraden har en av de mer geniale seteløsningene på markedet – og at det faktisk er plass til voksne personer i alle tre seteradene samtidig – selv om vi kanskje ikke vil anbefale en i midten med den konfigurasjonen,
Vel og fint tenker du kanskje, den er kanskje praktisk. «Men en syvseter er jo dørkenes kjedelig å kjøre!»
En god opplevelse å kjøre
Og det er her du heldigvis tar feil. Riktignok er den litt mindre C-Max en anelse mer sportslig enn storebror, men du føler ikke at du kjører en stor 7-seter når du setter deg bak rattet på en Grand C-Max - selvsagt litt fordi det ikke er en veldig stor bil. Ford har klart det kunststykket å lage en bil som både er behagelig og stabil over litt ujevnheter, samtidig som den ikke føler som om den skal rulle rundt om det går litt fort gjennom en sving. Bilen er overraskende presis, og ettergivende om du kom inn i svingen en anelse raskere enn det du burde.
Versjonene som Ford regner med å selge mest av i Norge er ikke overraskende dieselutgavene. De preges en anelse av turbolag (i alle fall på 2-liters utgaven vi har testet), men er en god cruiser og med på litt lek om du jobber aktivt med girkassen.
Påkostet amerikansk innvendig
Når det kommer til interiøret er det overraskende stilig, men vi har ikke all verden sansen for skjermen som brukes til blant annet GPS som i tillegg til å være litt liten, er plassert veldig langt inn i dashbordet. En designavgjørelse sier Ford. Uheldig er vel vår konklusjon.
Interiørkvaliteten fremstår også relativt billig. Det er mye plastikk, og på den ene bilen vi testet hadde allerede et sidepanel i døren løsnet.
Hyggelig pris
Men om det føles som om det er billig, så er det også en lettelse å se at bilen faktisk er billig. En litt påkostet utgave (Titanium) med en 1,6 liters dieselmotor med 115 HK koster 314.500 kroner.
Med laveste utstyrsnivå (som faktisk er nest laveste, siden Ford i Norge har bestemt seg for å ikke ta inn de billiste) og 1,6-liters dieselmotor 95 HK begynner bilen på 289.500 kroner – og det inkluderer da ting som aircondition og iPod-inngang.
Ikke start-stopp
Det som er en anelse overraskende er at bilen ikke i starten vil leveres med «Start-stopp»-teknologi, som på papiret (og dermed i CO2-regnskapet) gir et lavere CO2-utslipp. Under vanlig kjøring har ikke dette noe som helst å si – men med en 7-seter som du gjerne skal styre og ordne litt på for å få barn og barer inn og ut, så vil det fort kunne utgjøre en forskjell. 2011 er året det vil skje. Og 2013 er året (plug-in) hybriden kommer.
Ifølge Ford er målet at disse to bilene til sammen skal ha over én prosent av totalmarkedet i Norge til neste år. Det er et relativt ambisiøst mål med tanke på at målgruppen her kanskje primært er barnefamilier med 2-3 barn, der alle er over barnevognstadiet. Men som en bil som både kan tilfredsstille sjåføren – og ikke minst kan dra med seg halve nabolaget på fotballtrening...