Veien som lader elbilen mens du kjører

Prøveprosjekt i England kan gi elbiler nærmest ubegrenset rekkevidde.

Publisert

Et spennende prosjekt er underveis i England. Myndighetene ønsker å undersøke muligheten for å bygge motorveier som lader elbiler mens man kjører.

Les også: Den skitne realiteten bak elbilene

En innledende forstudie er allerede fullført, meldte BBC i en artikkel tidligere i august. Nå forbereder man praktiske tester på egne områder, som etter planen skal finne sted neste år eller i 2017. Deretter følger en testperiode på omlag 18 måneder før man eventuelt bestemmer seg for å fortsette testene på offentlige motorveier.

Langsiktig

Man er altså forholdsvis langt unna å gjøre forsøk på offentlige veier, men Highways England, det offentlige organet med ansvar for motorveier og større hovedveier, har satt seg høye mål for de kommende årenes satsing på veier som lader elektriske biler. I en pressemelding uttaler transportminister Andrew Jones at regjeringen vil bruke 500 millioner pund, rundt 6,4 milliarder kroner, på å holde sørge for at Storbritannia er ledende innenfor dette feltet.

MER OM ELBIL: Oljeekspert: - Alle kjører elbil innen 45 år

Elbilene kastes ut fra flere kollektivfelt i Oslo

Kjent teknologi

Teknologien i seg selv er ikke ny. Blant annet har Sør-Korea testet ut bussfiler hvor elektriske kabler er lagt ned. Disse skaper et elektromagnetisk felt, som gjøres om til elektrisitet via en spole under bussen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Også i England, nærmere bestemt i Milton Keynes, har man gjort forsøk med trådløs lading av elektriske busser. Da har det imidlertid vært snakk om ladeplater i asfalten, hvor bussene må stå parkert mens de lades. Nærmest som trådløse ladeplater til mobiltelefoner, for å bruke en referanse fra hverdagen.

Myndighetene vil nå altså undersøke muligheten for å bygge motorveier som lader biler uten at de trenger å stoppe.

LES MER: Salget av hybridbiler tar helt av i Norge

Kostnadene kan felle prosjektet

Tanken på elektriske biler med en nesten ubegrenset rekkevidde høres unektelig spennende ut. Men alle er ikke like entusiastisk i forhold til prosjektet. BBC har snakket med lederen for Cardiff Business School's Electrick Vehicle Centre of Excellence, Dr. Paul Nieuwenhuis. Han ser nytteverdien av prosjektet, men tviler samtidig på at det vil lønne seg å sette i gang en storstilt utbygging av "ladende veier".

- Teknologien virker jo. Men kostnadene vil bli det største hinderet, og jeg er ikke overbevist om at det vil bli verdt det, uttaler Nieuwenhuis til den britiske rikskringkasteren.

Han trekker også fram det faktum at batteriene på elektriske biler blir stadig bedre, noe som kan gjøre at et slikt prosjekt ikke har noen hensikt.

LES MER: Tesla-sjefen vil begrense din bruk av gratis superladestasjoner

(artikkelen fortsetter under bildet)

Produsenter som Tesla lanserer med jevne mellomrom batterier med lengre rekkevidde. Dette kan gjøre de selvladende veiene overflødige, mener Dr. Paul Nieuwenhuis.

Storsatsing

Det er altså ingen garanti for at prøveprosjektet vil ende i et britisk veinettverk av "ladeveier", men satsingen på hybridbiler og elektriske biler ser likevel ut til å være stor: Som en del de langsiktige planene skal det også installeres ladestasjoner med 32 kilometers mellomrom langs alle motorveier og større hovedveier.

LES MER: Her knuser Tesla en BMWi8

Apple-bilen kan være ett steg nærmere

Dette kan bli en P-hus-revolusjon!