Elbilene kastes ut fra flere kollektivfelt i Oslo

Gigantisk tunnel-rehabilitering er årsaken.

Elbilene kastes nå ut av kollektivfeltet flere steder i Oslo.
Publisert

Fra 2. juni blir det litt mindre attraktivt å være elbilist i Oslo. Dette skjer i forbindelse med det fire år lange utbedringsprosjektet av tunneler på hovedveinettet i hovedstaden.

Det er forventet store trafikale problemer fra og med Smestad-tunnelen får sitt ene løpt stengt fra juni.

- Elbiler stenges derfor ute fra kollektivfeltene forbi anleggsområdene på Ring 3, melder Statens vegvesen i en pressemelding.

Både Ring 3 og E18

- Vi vet av erfaring at tettheten av elbiler flere steder i hovedstadsområdet skaper utfordringer for bussene. Når nødetatene nå også må få plass i de samme feltene, er det ikke plass til elbilene. Vi prioriterer derfor nødetater og kollektivtrafikk, forklarer prosjektleder Hilde Ulvik.

Det blir også begrensninger på E18 Vestkorridoren.

Elbilene stenges ute i østgående retning mellom Vækerø og Filipstad mellom 6 og 9 på morgenen, og i vestgående retning mellom 14 og 18 på ettermiddagen.

Les også: Tesla er den store taperen i forslag til nye bilavgifter

Et gigantisk prosjekt

- Vegvesenet foretar løpende vurderinger av tiltaket, og vil vurdere hvordan trafikksituasjonen utvikler seg. Når arbeidene med Granfosstunnelen starter høsten 2015, vil man vurdere begrensninger for elbiler også på strekningen Lysaker-Sandvika, melder Statens vegvesen.

Saken fortsetter under bildet.

Prosjektet med tunnelforbedringer vil pågå helt frem til 2020, men trafikksituasjonen blir verst i 2016 og 2017 når både Smestadtunnelen, Granfosstunnelen, Brynstunnelen, Tåsentunnelen og Ekeberg-tunnelen blir delvis stengt.

Fra før har Oslo delvis stengt kollektivfelt for elbiler i utbyggingsområdet i Bjørvika, men dette representerer den første store innskrenkingen for elbilister.

Les også: Foreslår passasjerkrav for elbiler i kollektivfelt