Test: Tesla Model Y Performance

Akkurat dette er det ingen som gjør bedre 

Ingen trenger en familie-SUV med 640 hester. Men de morsomste tingene i livet handler sjelden om hva du egentlig har behov for. 

FLYR LAVT: Tesla har gjort alle de riktige triksene i boka. Selv når den står stille, ser Model Y Performance rask ut. 
Publisert Sist oppdatert

På vårparten i 2025 dukket Tesla opp med en grundig oppdatering av Model Y. Nå har Performance-utgaven av familie-SUV'en fått samme behandling. Det betyr vesentlige oppgraderinger både teknisk og kosmetisk.

Utvendig kjenner du den nye Model Y Performance igjen på ny front og hekk, der lysdesignen skiller seg mest fra forgjengeren. I tillegg har bilen nye 21-tommers felger, spoiler i karbonfiber og svart finish på støtfangere og speil.

Innvendig har bilen Performance sportsseter, en 16-tommers skjerm med bedre oppløsning og dekordetaljer på dashbord og dører. Den har selvsagt de andre oppgraderingene som kom med standardmodellen - blant annet bedre støydemping og åttetommers skjerm i baksetet. 

SPORTSLIG SPARTANSK: Selv med kritthvite sportsseter sløser ikke Tesla med pynten på førerplass. 

Les også:  Test: Tesla Model Y Long Range: Er blitt mye bedre på viktige områder

Oppgradert understell

Langt viktigere er endringene du ikke ser. Batteripakken er oppgradert, der nye celler gir høyere energitetthet. Tesla oppgir ikke nøyaktig batterikapasitet, men den skal nå ligge på rundt 82 kWh mot tidligere 75 kWh.

BEDRE SKJERM: Litt større og med høyere oppløsning enn i normalversjonene. God oversikt forover fra førerplass. 

Heldigvis tar Tesla de enorme ytelsene på alvor, og bilen har fått oppgraderte fjærer, stabilisatorstag og foringer i hjulopphenget.

Sammen med et nytt, adaptivt fjæringssystem skal det sørge for veiegenskaper som matcher effekten på 470 kW/640 hk. På vinterdekk og sleip asfalt er det en sannhet med modifikasjoner, for det er bare opp til en viss grense all verdens understellsteknologi kan holde styr på rundt 2,2 tonn bil.

Men myke vinterdekk og underlag med dårlig feste gir i stedet anledning til å kjenne på balansen i en overmotorisert elbil. Der gjør Tesla som vanlig ingen feil. Bilen oppfører seg nøytralt i de fleste kjøresituasjoner.

FACELIFT: Den lange lysstripen i front og detaljer på speil og støtfanger er kjennetegn på nye Model Y Performance.

Med et solid kraftoverskudd på den bakre elmotoren skal det bare litt høyrepedal til før hekken stikker ut og fronten inn. Alt selvsagt godt sikret av stabilitetskontrollen, men løssluppent nok til at smilet melder seg bak rattet. 

Les også: Test: Tesla Model Y Performance: Teslaen greier det «umulige»

Grenser til ubehagelig

Bilens oppførsel har selvsagt sammenheng med den enorme effekten og akselerasjon 0-100 km/t på rundt 3,5 sekunder. Det merkes at mye krefter vil ut i det fri, og full akselerasjon er i grenseland for fysisk ubehag.

21-TOMMERS FELG: Nytt design og større felgdimensjon. Røde bremsekalipre varsler om at dette er en giftig Model Y-versjon. Fra 0-100 km/t er den rundt et sekund kjappere enn Model Y Long Range. 

En ting er at føreren vet hva som venter, men uforvarende passasjerer bør man advare hvis det er tid for demonstrasjon av de absurde ytelsene. 

Uansett hvordan du snur og vender på det - Tesla Model Y Performance går som en kule. På vinterdekk og våt asfalt klokker den inn på 4,0 sekunder i vår 0-100 km/t måling, mens Tesla lover 3,5 sekunder.

Men – det er en liten hake. Tesla bruker dragracingmetoden med one foot rollout slik at bilen beveger seg rundt 30 cm før målingen starter. Det eliminerer eventuell slipp i starten, og gir bedre resultater enn ved den tradisjonelle stående start vi bruker. Forskjellen ligger på cirka 0,2-0,3-sekunder i en 0-100 km/t-måling. 

AKSELERASJONSTEST: Tesla bruker dragracingmetoden med one foot rollout slik at bilen beveger seg rundt 30 cm før målingen starter.

Samtidig er det ikke noe problem å kjøre Model Y Performance like pent og pyntelig som en hvilken som helst bil. Styring og pedalfølsomhet er fint satt opp, og om ikke det skulle være nok, kan du stille inn et mildere effektuttak i kjøreoppsettet i betjeningsskjermen. 

Les også: Test: Tesla Model Y Long Range RWD: Den største fordelen er bak

Pent forbruk

Imponerende nok er energiforbruket til Tesla Model Y Performance temmelig beskjedent, i alle fall så lenge du ikke bruker kreftene i tide og utide.

På grunn av kort utlånsperiode, fikk vi ikke kjørt langt nok for en hurtigladetest, men i alle fall sjekket ut forbruk og rekkevidde. Ved normal kjøring og temperatur på 11 grader registrerer vi imponerende 1,55 kWh/mil og rekkevidde på 520 km. 

GODT GJENNOMSNITT: Plassen hoder mål i forhold til typiske konkurrenter, men sittekomforten kunne vært noe bedre. 

Greier ikke å skjule svakheten

Like lett er det ikke å gjemme unna komfortminuset med et mer sportslig oppsett i understell og dekkvalg. En vanlig Model Y er allerede ganske stram sammenlignet med mange av konkurrentene, og med Performance-oppsettet på toppen, merker du godt når asfaltkvaliteten blir dårligere.

Det gjelder spesielt på mindre, skarpe ujevnheter i lav fart. På lande- og motorvei setter bilen seg bedre på understellet. Den er fortsatt stram og 21-tommers hjul gir noe mer dekkstøy i kupeen. 

Ellers byr Performance-utgaven på de samme egenskapene vi kjenner fra Model Y. Nøkternt førermiljø, god innvendig plass og enorm bagasjekapasitet.

HULEBOER: Bagasjerommet er stort og lettlastet. Selv før du finner hulen under bagasjeromsgulvet. 

Med frunk og gigantisk rom under bagasjeromsgulvet bak er det få som kan måle seg her. Nå felles i tillegg seteryggene i baksetet ned elektrisk, i den grad man ser det som et fremskritt eller ikke. 

Les også: Test: Tesla Model 3: Mye er forbedret, men én ting kunne de spart seg for

Vi Menn Bil mener:

Vil du ha en racerbil kamuflert som familie-SUV, så vær så god, da er dette bilen. For ingen gjør dette bedre enn Model Y Performance. Om du vil betale mer og få noe dårligere komfort enn den allerede lynraske standardutgaven, overlater vi til deg å bestemme. 

Tekniske data

Motor: 2xEL

Effekt, kW/hk: 470/640

Dreiemoment, Nm: 741

Egenvekt, m/fører, kg: 2183

Tilhengervekt, kg: 1600

Lengde/bredde/høyde, cm: 480/198/161

Akselavstand, cm: 289

Bakkeklaring, cm: 15,1

Bagasjerom, liter: 854-2138

Standard dekkdimensjon: F:255/35-21 B:275/35-21

Batterikapasitet, kWh: 82

Maks hurtiglading, kW: 250

Ladetid 10-80%, min: 29

Rekkevidde, WLTP km: 580

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,62

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 3,5

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: 611 300

Pris testbil fra, kr: 687 600

Testdata

0-100 km/t, sek.: 4,0

60-100 km/t: 1,8

80-120 km/t: 2,2

Støy 50 km/t, dBA: 61,5

Støy 80 km/t, dBA: 66,0

Støy 100 km/t, dBA: 68,0

Støy 80 km/t fin asfalt, dBA: 61,0

Støy 100 km/t fin asfalt, dBA: 63,5

Testforbruk, kWh/mil: 1,55

Rekkevidde i test, km: 520

Misvisning 100 km/t: 98

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 06 2026