Jeep Recon

Det elektriske Jeep Wrangler-alternativet kommer med kraftige ytelser

Denne bilen markerer et nytt kapittel for Jeep: Recon skal ta den ikoniske Jeep-følelsen inn i en ny, elektrisk æra

TRAIL RATED: Recon er «Trail Rated», som innebærer at den skal ha solide terrengegenskaper, inkludert god vadedybde. 
Publisert

Recon er på sett og vis det elektriske alternativet til ikoniske Wrangler, og som barske Wrangler er også Recon «Trail Rated». Det betyr at den har bestått tøffe tester i fem krevende kategorier: Trekkraft, vadedybde, manøvreringsevne, fjæringsvei og bakkeklaring.

Cirka 490 centimeter lange Recon er bygget på en dedikert elektrisk plattform med to kraftige elektriske moduler – én foran og én bak – som sammen leverer elektrisk 4x4-drivkraft uten forsinkelse.

Hver modul kombinerer motor, girsystem og elektronikk i én enhet, noe som gir både effektivitet, robusthet og svært gode egenskaper på både vei og i terreng. Den elektriske arkitekturen gir standard firehjulsdrift, og Jeep-merkevarens eksklusive Selec-Terrain-system lar føreren tilpasse bilen etter både terreng og føre – fra asfalt og grus til vinterføre, sand og krevende underlag. Recon har også et Selec-Speed Control-program som trolig fungerer som lavserie. 

Les også:  Førsteinntrykk: Elektriske Jeep Compass:  Særlig en av versjonene er spesielt interessant for Norge

ELEKTRISKE TERRENGVOGN: Med Moab-oppsett kommer Jeep Recon med fjæring og 33-tommers hjul som gir 24 centimeter bakkeklaring, angrepsvinkel på 34/34,5 grader og 23,5-grader rampevinkel. Dessverre ser det ut til at Moab kun blir for det amerikanske og canadiske markedet. 

Massevis av krefter

Jeep har finjustert pedalresponsen for å gi sjåføren maksimal kontroll i krevende miljøer, enten det gjelder vinterføre, bratte bakker eller ujevnt underlag. En elektronisk sperre bak skal sørge for optimal kraftfordeling når forholdene blir utfordrende.

Under bilen beskytter solide stålplater det store 100 kWh-batteriet, mens store hjul, effektiv fjæringsgeometri og god bakkeklaring - rundt 24 centimeter med Moab-oppsett - gjør Recon klar for alt fra våte skogsbilveier til steinete stier og fjelloverganger.

KJØREPROGRAMMER: Selec-Terrain omfatter blant annet et egen snømodus. 

Kreftene står ikke tilbake for terrengegenskapene: Recon varter opp med hele 650 hestekrefter, 840 Nm dreiemoment og evnen til å ta sprinten fra null til hundre ned mot 3,7 sekunder. 

Rekkevidden rundt 400 kilometer er kanskje ikke like imponerende og Jeep har nøyet seg med 400V-system i stedet for 800V.

LÅS: Med et raskt svitsj kan differensialen bak låses. 

Dørene kan tas av

Selv om drivlinjen er ny og elektrisk, er uttrykket umiskjennelig Jeep. Recon kombinerer tradisjonelle Jeep-signaturer med elektriske detaljer: opplyste ringer rundt den ikoniske syvsporsgrillen og markante LED-lys. Store glassflater skal gi svært god sikt – et viktig Jeep-kjennetegn.

GOD GREP: Legg merke til det kraftige håndtaket ved døren. 

I ekte Jeep-ånd får man også den åpne frihetsfølelsen som merkevaren er kjent for. Dørene kan tas av helt uten verktøy, det samme kan bakvinduet og sideglassene. Den leveres også med panoramatak eller Sky One-Touch-tak, som åpner seg med én knapp og slipper fullt lys og luft inn i kupeen.

NY STANDARD: Recon setter en ny teknologisk standard for Jeep. Føreren får mer enn 26 tommer skjermflate: et nytt 12,3-tommers digitalt instrumentpanel sammen med en bred 14,5-tommers midtskjerm – den største som noen gang er levert i en Jeep.

Inspirert av historien

Innvendige skal Recon ha mye av den samme robuste nytteverdien som Wrangler, ispedd mer moderne teknologi og komfort. Det horisontale dashbordet har et solid håndtak som minner om Jeep-historien, og et modulært monteringssystem lar føreren feste utstyr som kameraer eller navigasjonsenheter akkurat der det trengs.

FLATT GULV: Bagasjeplassen bak baksetene er rundt 850 liter, som øker til 1866 liter når baksetene legges ned. I tillegg har den en frunk på omkring 80 liter. 

Plassen er smart utnyttet med en midtkonsoll i to nivåer, integrerte oppbevaringsløsninger og rikelig med bagasjeplass. Totalt rommer Recon 1866 liter når baksetene legges ned, i tillegg til en praktisk frunk som passer perfekt til håndbagasje.

Materialbruken byr på en kombinasjon av slitestyrke og bærekraft, med syntetiske overflater, resirkulerte materialer i taktrekk og gulv, og moderne fargevalg inspirert av natur og landskap.

ROBUST: Recon ser ut til å komme med et robust utformet interiør. 

For å løfte opplevelsen leveres Recon med et kraftig Alpine-lydanlegg som standard. Høyttalerne er plassert under setene slik at lyden holder seg ren og kraftig selv når dørene er av.

Vises nå

Jeep Recon vises i disse dager på Los Angeles Motor Show, og produksjonen starter tidlig neste år ved Toluca-fabrikken  i Mexico. Recon lanseres først i USA og Canada, før modellen rulles ut til øvrige markeder i løpet av fjerde kvartal.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 06 2026