Test: Mercedes GLC 43 AMG 4Matic

Ganske enkelt fabelaktig!

FABELAKTIG: Utover prisen og forbruket, er det omtrent ingenting galt å si om GLC 43 AMG.
Publisert

Mercedes' nye GLC har vært en stor suksess etter at den kom, og særlig i ladbar hybridutgave er den glatt klassens beste modell. Avgiftsfordelene du får med bilen er nesten vanskelig å forstå.

Test: Mercedes 350 GLCe 4M

Men det finnes en annen utgave av denne bilen som er bedre. Ja, vi vil gå så langt å si at det er en av våre nye absolutte favorittbiler.

Med kjærlighet fra AMG

Mercedes har gitt modellen til sine AMG-divisjon, og under panseret har de plassert en treliters V6-motor med to turboer. Denne presser ut 367 hestekrefter og et dreiemoment på 520 Nm som fordeles på alle hjulene. Dette er bittelitt mer enn i BMWs X4 M40i.

Test: BMW X4 M40i

Det interessante er at de derimot ikke har gått over kanten med modifiseringer av bilen, slik de har gjort på den helt vanvittige C 63s som vi nylig testet.

Test: Mercedes AMG C 63S

Bare bedre - ikke irriterende

På sett og vis er det som BMWs «M Performance»-biler, der du får en god del ekstra ytelse, uten at du prakkes på endringer som gjør seg best på bane.

Test: BMW 1-serie M135i Facelift

Det betyr at bilen fortsatt har luftfjæringen Mercedes har blitt så kjent for, inkludert evnen til å heve og senke bilen for terrengkjøring.

Bilen kan heves og kjøres ut på skråplan.

Dermed flyter bilen over ujevnheter, men kan strammes til for sportslige drag.

Den 9-trinns automatiske girkassen er alt fra silkemyk til lett brutal avhengig av hvilken knapp du har trykket på.

I Sport+ går det virkelig unna, bilen stives opp markant - og hele bilens fremtoning blir nærmest brutal. Velger du derimot Comfort, så er den virkelig komfortabel.

Lyden er rå, men ikke så mye at du får klager fra naboene. Lydisoleringen er beholdt, slik at du ikke blir sliten på langkjøring. Interiøret er en sportsliggjøring av bilen, ikke en konvertering til racing.

Ja, til og med felgene er utformet slik at de ikke skrapes opp i det øyeblikket du ser hardt på en asfaltkant.

Praktisk, rask og billigere

Dessuten har du like mye plass både i baksetet og bagasjen som på den «vanlige» bilen. Nei vent, du har mer plass en på den ladbare utgaven fordi det ikke er en batteripakke som skal ta plass!

Det er ingen batteripakke som spiser bagasjeplass. Dermed har du mer plass enn både BMW X4, Porsche Macan - og den ladbare GLC. Faktisk hele 155 liter mer enn sistnevnte.

Dessuten unnagjør den 0-100 på 4,9 sekunder - det samme som en Porsche 918 Boxster.

Duell: Porsche 718 Boxster vs BMW Z4

Samtidig koster bilen nesten 100.000 kroner mindre enn BMWs X4 M40i, og nesten 300.000 kroner mindre enn en Porsche Macan GTS. Begge har tilsvarende størrelse og motorisering - og GTS til og med litt tregere på 0-100.

Det vil være løgn å si at den er like skarp i kjøreegenskapene som Porsche Macan, men det er ikke så langt unna. Og som en flersidig bil som både kan kjøre utenfor allfarvei, være sportslig og komfortabel, kan vi på stående fot ikke komme på noe som tåler sammenligningen.

Vi har storkost oss med hvert øyeblikk bak rattet. Enten det er på motorveien, på svingete sideveier - eller i bykjøring.

Mercedes A250 Sport 4Matic

Motor: R4 turbobensin
Volum: 2,0/1991 ccm
Effekt: 218 HK v/5500 RPM
Dreiemoment: 350Nm v/1200-4000 RPM
Girkasse: 7-trinns dobbelclutch (7G-DCT)
Drift: 4Matic
Størrelse: 4292/1780/1433 mm
Egenvekt: 1770 kg
Bagasjeplass: 341/1157 liter
Hengerfeste: 1500 kg
0-100: 6,3 sekunder
Forbruk: 0,67 l/mil
CO2: 156g/km

Pris:
Bilmodell:
536.000 kroner (ink frakt)
Testbil: 705.680 kroner (ink frakt)

Ekstrautstyr inkluderer adaptive lys, Harman Kardon-lyd, AMG-seter, rykkekamera, blindsonevarsler, større skjerm, «Diamond grill, nattpakke, speilpakke og mye mer osv.

Konklusjon

Det er ganske enkelt en fabelaktig bil, som er veldig mye for veldig mange.

Vi sitter godt, kan godt kjøre langt, lyden er god i både stereoanlegg og eksosanlegg - og pådraget er mildt sagt berusende. Bilen tilpasser seg din kjørestil, plassen er tilstrekkelig - og du kan til og med heve den for å kjøre off-road.

Men det er vanskelig å komme utenom at den ladbare hybriden 350e 4Matic er en nesten like praktisk bil, som er nesten like rask, men til 400.000 kroner lavere pris. Årsaken er nesten utelukkende avgiftene. I tillegg får du lavere drivstofforbruk.

(Bilen blir forøvrig 76.000 kroner billigere med forslag til nye bilavgifter, mens GLC 350e blir 39.000 kroner billigere)

Ser man bort ifra pengene, er 43 AMG et utvilsomt førstevalg. Sett opp mot X4 M40i er bilen å foretrekke. Ja, kanskje til og med opp mot Porsche. Men begynner du å tenke på penger også, ja da tar vi den ladbare til nesten halv pris.

Det gode

  • En fantastisk motor
  • Drift på alle fire
  • Markedets beste interiør
  • Både sportslig og komfortabel
  • Rikelig med plass i baksetet og bagasje
  • Velfungerende infotainment
  • Klasseledende interiør

Det dårlige

  • Relativt kostbart, selv om den er billigere enn konkurrentene
  • Høyt forbruk
  • Ikke like skarp som Macan

Det grusomme

  • Ingenting