Duell: Porsche 718 Boxster vs BMW Z4

Bør motoren sitter foran eller i midten?

DUELL: To modeller som på papiret er ganske like, men som gjør ting på vidt forskjellig måte - med dertil forskjellig resultat.
Publisert

- WOW, det er en Z4!

- Er det dyre biler eller!?

Heiaropene fra skoleklassen var ikke til å ta feil av da vi hadde stilt opp de to roadsterne Porsche 718 Boxster og BMW Z4. Dette er biler som bringer frem bilgleden i både liten og stor.

De to bilene vi har sett på denne gangen deler mye, men er likevel veldig forskjellige.

  • Begge er utstyrt med 2-liters bensinmotor
  • Begge gjør seg best med taket nede - og begge kan ta ned uten at du stopper
  • Begge har kun to seter
  • Begge sender kreftene ut på bakhjulene
  • Begge er tyske

Porsche 718 Boxster vs BMW Z4 sDrive20i

Men:

  • Porsches motor er plassert mellom setene og bagasjerommet
  • BMW har plassert motoren helt foran
  • ... og Porsch'a presser ut en god del mer krefter fra motoren, mot at du bruker svindyr 98-oktan bensin

Så hvilken er best?

Utvendig

La oss bare slå det fast: På biler av denne typen betyr utseendet mye, og til tross for at Boxster har blitt en stadig penere bil gjennom årene, fremstår det som en bil som er designet for funksjon og historie.

Den mangler litt den kombinasjonen av tøffhet og eleganse som Z4-en har, som vi mener fremstår som en av de mer vellykkede på markedet.

718 Boxster er en tøff bil, for all del - men kanskje mest fordi det er en Porsche? Forfra liker vi den, men fra siden og bakfra er det ikke like flott synes vi.

Det blir uansett en smakssak.

Innvendig

Innvendig er det langt vanskeligere å utrope en vinner. Z4 er en bil som begynner å dra på årene, og det bærer interiøret preg av. Dette er BMW fra før de begynte å raffinere ting.

Instrumentpanelet har en oransje kjørecomputer, infotainmentsystemet er et par generasjoner gammelt - og knappeutvalget stammer fra en tid da CD og DVD var hipt. Inkludert på rattet.

Z4 bærer preg av at det ikke er BMWs nyeste modell.

Basisen er likevel et av markedets mer funksjonelle interiør, og alt er veldig intuitivt. Så utover at vi vet at BMW kan mer i nyere modeller, er det lite å utsette.

718 Boxster er en nyere bil, og bærer i langt større grad preg av å være en fokusert sporstbil. Den har kanskje det beste multifunksjonsrattet på markedet med blant annet ytterst ergonomiske knapper - og en kjøremodusvelger plassert på rattet.

Boxster har et veldig førerfokusert interiør - men med en litt uoversiktlig touchbasert infotainmentskjerm .

Setene er rett frem fantastiske med masse justeringsmuligheter - selv om vi irriterer oss over at de nullstiller seg hver gang bilen startes på nytt, selv med sittestilling lagret.

Vi undres likevel over enkelte av valgene Porsche har gjort, som at infotainmentsystemet åpenbart er en revidert utgave av det som benyttes i VW, fremfor det langt mer brukervennlige i Audi. Det er også enkelte andre valg, som girspaken, som gir oss assosiasjoner til andre biler fra VW-konsernet.

Toppløst og praktisk

Bilene har gått for to totalt forskjellige takløsninger med helt åpenbare fordeler og ulemper.

BMW har et metalltak som folder seg sammen. Det ser pent ut når det er oppe og isolerer godt mot støy.

Baksiden er vekten (Z4 veier nesten 100 kg mer), tiden det tar å ta opp og ned - og det faktum at det tar mye mer plass i nedlagt format. BMW har løst dette ved at taket foldes ned i bagasjerommet, hvor det spiser opp mesteparten av plassen.

Med taket nede er det plass til et par bæreposer.

Porsches tak er i stoff. Det ser ikke spesielt pent ut når det er oppe og er  dårlig lydisolert, noe du merker spesielt tunneler og motorveihamring.

Til gjengjeld veier det altså mindre, åpner og lukker seg svært raskt og ikke minst: Taket folder seg ned over den midtstilte motoren, og spiser dermed ingen bagasjeplass.

Med taket oppe, er ikke Boxster noen estetisk innertier.

Den store oppsiden av dette er at du i Boxsteren kan ta med deg betydelig mer bagasje. Dog, det skal nevnes at bilens 275 liter bagasjeplass er delt på to bagasjerom, der det foran er det største.

Bagasjerommet bak er ikke mye å skryte av - men blir ikke mindre om du legger ned taket.
Bagasjerommet gir litt mer rom.

Når det kommer til noe av det viktigste med en roadster, nemlig vindturbulens/vindskjerming, er det en soleklar seier til Z4. Med taket nede og vinduene oppe, er det nesten fritt for turbulens i forsetene - bare litt lett vind i håret.

I Boxster kommer det langt mer turbulens inn. På varme dager bryr du deg ikke, men det fører til at du trenger litt høyere utetemperatur for at det oppleves som greit å ta ned taket. Eventuelt må du kle bedre på deg.

Kjøreegenskaper

Selv om begge bilene er utstyrt med 2-liters bensinmotor, er det ganske betydelig forskjell i ytelsen. Z4-en er i sDrive20i-utgave utstyrt med kompetente 184 hestekrefter som nås ved 5000 RPM, og en dreiemomenttopp allerede ved 1250 RPM. Denne parres med BMWs helt eminente 8-trinns allround-automatgirkasse.

Det er plass til veldig mye mer motor i dette motorrommet.

Boxster i minste motorisering er en langt mer turtallsvillig hissigpropp på 300 hestekrefter ved 6500 RPM, og dreiemomenttopp på 1950 RPM. Denne styres av den eksepsjonelt raske 7-trinns PDK-girkassen, som er et teknisk vidunder.

Disse to drivlinjene setter tonen for to biler som er veldig forskjellige å kjøre - og påfallende nok er det faktisk Porschen som vi skulle hatt litt mer krefter i.

Z4 fremstår først og fremst som en kosebil, eller en cruiser. Den oppleves litt tung - men kanskje mest substansiell, og du føler virkelig det lange panseret foran deg.

Z4 er i sitt ess når du koser deg på en tur.

Du kan godt kjøre aktivt, men bilen er på sitt beste når du nyter turen. I komfortmodus oppleves bilen  nesten mer som en Mercedes enn en BMW.

718 Boxster er et helt annet dyr. Det oppleves helt umiddelbart som en fokusert sportsbil. Én ting er lyden og de ekstra kreftene, men bilen kjennes mye lettere og langt skarpere. I normal kjøremodus er bilen stram, men langt fra ubehagelig, og gjør seg samtidig til cruising.

Men den begynner først å skinne når du flikker kjøremodusvelgeren over i Sport+, og får oppleve en av de beste chassisene på markedet i full mundur. Bilen lystrer enhver input i rattet uten å blunke - og skjærer gjennom svinger som om den går på skinner. Dette er en velbalansert på aller ypperste nivå som gir deg masse selvtillit.

Boxster koser seg mest når den presses litt på svingete vei.

Og det er bilens eksepsjonelle stabilitet og villighet, som gjør at de 300 hestekreftene av og til ikke føles tilstrekkelig. Du føler alltid at du har så mye å gå på, og at du kunne ønske deg enda mer spurt ut av svingene, for å kunne utnytte kjøreegenskapene.

Test: BMW M2

(Men så tar du et blikk ned på speedometeret, og tenker at... Det er kanskje greit at det ikke går fortere. For bilens skarphet og svinghåndtering gjør deg fartsblind. Veldig fartsblind.)

Konklusjon

Til tross for at bilene umiddelbart kan se veldig like ut, er det nesten umulig å utrope en vinner.

Der Z4 tilbyr eleganse, komfort og stil med et dryss luksus og kjøreglede, er 718 Boxster først og fremst en kjøremaskin av ytterste klasse der andre elementer tillegges mindre vekt i jakten på perfeksjon.

Prismessig er det en betydelig forskjell mellom de to modellene vi har testet. Det skal sies at Z4 også fås også i en 306-hestekrefters utgave (sDrive35i), og da er prisen nær identisk. Forskjellen er derimot at på Z4 fremstår 184 hestekrefter som tilstrekkelig - mens på Boxster kan du ikke få noe mindre enn 300.

Konklusjonen er at Porsche befester sin posisjon som leverandør av de mest spennende sportsbilene, mens BMW i større grad byr på en totalpakke - ikke minst med tanke på lydisolering med taket oppe, og turbulenshåndtering med taket nede.

Alternativer

Er man derimot ute etter maksimal kjøreglede for pengene, er nye Mazda MX-5 et alternativ en ikke skal undervurdere.

Test: Mazda MX-5 4. generasjon

Audi TT Quattro er på sin side en av de aller beste helårs sportsbilene vi har kjørt.

Test: Audi TT Quattro