nytt bilmerke fra kina til norge:
Årets bil i Kina kommer til Norge
Norge blir det første markedet i Europa for det kinesiske eksportmerket Exlantix, som kommer med en fem meter lang SUV med 800V-system, firehjulsdrift og opptil 540 kilometer rekkevidde

I januar kunne China Central Television avsløre at SUV-en Exlantix ET var kåret til årets bil i Kina. Den er ventet til Norge i løpet av året, men tilpasset europeiske forhold, og der Norge har fungerte som laboratorium.
I vinter kunne Exlantix-biler observeres i furet værbitt - helt uten kamuflasje.
Bilene var her for å bli testet under vinterlige forhold, og for å finjustere blant annet understell til å takle annerledes og mer variert veistandard enn i Kinas urbane strøk.
Største bileksportøren
Exlantix er et relativt nytt merke, men er et underbruk at det gigantiske kinesiske selskapet Chery Automobile. Bare BYD er større i hjemmemarkedet, men ifølge CarNewsChina.com er Chery den største eksportøren av kinesiske biler.
Selskapet er et konglomerat og har flere bilmerker i porteføljen i tillegg til Chery, som Tiggo, Jaecoo, iCAR, Jetour, Omoda - og Exceed. Exlantix er eksportnavnet og den europeiske utgaven av Exceed.
Ingen ler lenger
Forvarselet om et fremstøt i Europa kom allerede i 2017. Da ble SUV-en Exceed TX vist frem på den store bilutstillingen i Frankfurt.
– En bil som uten problemer kan holde tritt med sine europeiske konkurrenter, og som snart kommer i salg hos europeiske konkurrenter, skrev tyske Auto Bild. Saken sto på trykk i Vi Menn Bil i 2018 under tittelen «Kina – den neste bilstormakten?»

IAA-utstillingen i den tyske storbyen demonstrerte ettertrykkelig at tiden da man bare lo av nokså hjelpeløse Kina-kopier av europeiske modeller var over. «For europeiske produsenter kan dette raskt bli en trussel», het det i artikkelen. Nå kan vi bekrefte antakelsen.
Nesten fem meter lang SUV
Utgjør så Exlantix-modellene en trussel? Prisen avgjør. Salget av Xpeng G9 viser at nordmenn vanskelig kan motstå en stor SUV med mye utstyr til hyggelig pris.
I første omgang dreier det seg om to modeller, som skal bli tilgjengelige for det norske markedet i løpet av inneværende år: Det er den 495 meter lange sedanen ES og den 498 centimeter lange SUV-en ET.
Det er trolig SUV-en som er den mest interessante sett med norske øyne. Dette er en europeiske utgave av Exceed Sterra ET, som ble vist frem for første gang i 2023.

Mye utstyr
Som ES er ET bygget på Cherys E0X-plattform, som er rigget for 800V-teknologi. ET finnes i tre varianter: én med kun tohjulsdrift, men det er variantene med to elmotorer og firehjulsdrift som er aktuelle for Norge, enten med 77- eller 100 kWt-batteri (bruttokapasitet).

Begge har rundt 500 hestekrefter og er dreiemoment på 660 Nm. Versjonen med det største batteriet har naturlig nok bedre rekkevidde, opptil 600 kilometer. Den kommer dessuten standard med luftfjæring.
Det er Sandven Gruppen gjennom det relativt nyetablerte selskapet Autoisme AS som blir importør av Exlantix.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr