En råskap du må være "kjenner" for å forstå at er der
... men når du tråkker på gassen, skjer det fantastiske ting.

Jeg hadde nettopp landet på Gardermoen, og var på vei hjem i testbilen BMW M235i xDrive.
Dette er en bil som ikke ser spesielt oppsiktsvekkende ut, og du må være litt "kjenner" for å forstå hva den kan by på.
Det var lite trafikk på veien sent på kvelden, men bak meg sniker det seg opp noen gjenkjennelige BMW-lykter på en kullsort bil. Først legger bilen seg "millimeter" fra rumpa mi, før sjåføren legger seg ut på siden av meg. Passasjeren tar ned vinduet, og gir klart uttrykk for at han vil at jeg skal gi på.

Borte med et brøl
Først forsøker jeg å overse dem, før jeg til slutt innser at de ikke gir seg. Bilen koser seg på dette tidspunktet med cruise control. Jeg flikker girkassa i sportsmodus, berører gassen - bilen lager et brøl- og borte blir de.
De har fått den dosen av lyd som bare en 6-sylindret twinturbo M-videreutviklet BMW-motor kan lage.

Før denne hendelsen var det ingen som hadde løftet et øyelokk etter bilen - kanskje med unntak av damen som kom gående i parkeringshuset da bilen startet. Lyden fra eksosanlegget i et lukket rom er ikke direkte lavmælt.
En såkalt M-powered bil - altså ikke en ekte M - er nemlig det nærmeste du kommer en definisjonen av diskret sportsbil. Om du står utenfor må du vite hva det er for noe, for å sette pris på det. Det er lite som tyder på at det er noe oppsiktsvekkende, utover logoen på baksiden - og noen heftige bremseskiver.

Sitter du derimot bak rattet, forstår du det umiddelbart.
x: Den store forskjellen på norske veier
For et par år tilbake var vi ute og kjørte søsterbilen M135i med vanlig bakhjulsdrift, på litt typsik tidlig vårføre.

326 hestekrefter på bakhjulene på en bil som veier 1500 kg er oppsiktsvekkende moro, men når underlaget består av is og snø på offentlig vei, er det vanskelig å nyte.

Kjører du med stabilitetskontrollen aktivert, er det som å kjøre en hvilken som helst annen bil. Skrur du derimot stabilitetskontrollen av, vel, da sitter du i høyspenn. Det er nok å se litt hardt på gasspedalen før rumpa kommer - mens hjulspinnet egentlig ikke gir noen ekstra fremdrift.
Det er gøy på lukket bane, på offentlig vei... Not so much!
Forskjellen på en 1-serie og 2-serie er i praksis svært små. 2-serie har blitt 1-seriens coupéutgave. Bilene har identisk akselavstand, og vekten er nesten lik. Det eneste er overhenget som er litt lenger.
Men forskjellen på bilene kunne likevel ikke vært større - siden 2-serien vi denne gangen er ute med er utstyrt med BMWs firehjulsdriftsystem xDrive.
For igjen har vi vært ute og testet bilen på litt gufne vinterveier, med en salig blanding av is, snø og tørr asfalt.

Men plutselig betyr det å trykke på gassen, at bilen skyter fart ut av svingen - ikke forsøker å rotere. Den klarer å omsette overfloden av krefter til fremdrift og stabilitet. Plutselig fungerer motoren på noe mer enn tørr asfalt - den stortrives på vinterføre!
0-100 unnagjøres på relativt brutale 4,6 sekunder om du har grep nok.

Innvendig er bilen som enhver annen 2-serie - og det samme gjelder bakseteplassen og bagasjeplassen. Komforten er også overraskende bra.
Les test: Den morsomste 2-liters dieselbilen vi har kjørt
Så var det prisen da
Med en R6-er som yter 326 hestekrefter, kommer det kanskje ikke som noen overraskelse at dette ikke er en direkte billig bil - selv om størrelsen ikke er skremmende.
Årsaken er at bilen straffes knallhardt for motoren.

Av bilens grunnpris på 792.900 kroner, er praktisk talt halvparten ren engangsavgift. Effektavgiften alene er på 211.347 kroner. I tillegg er rundt 81.000 kroner merverdiavgift. Det betyr at av bilens pris på nær 800.000 kroner, får BMW rundt 320.000 kroner.
Samme hvor moro og god bilen oppleves - og her scorer den høyt (!) - er det vanskelig å forsvare en så høy pris for en såpass lien bil.
Det blir ikke enklere med tanke på at en 228i koster rundt 300.000 kroner mindre. Da mister du riktignok 25 prosent av effekten, og den er ikke tilgjengelig med xDrive - men det sier litt om avgiftsutfordringen.

Det er likevel viktig å påpeke at bilen er "overpriset" i norsk sammenheng. Den nærmeste konkurrenten er trolig Mercedes CLA 45 AMG - en bil som til tross for 34 hestekrefter ekstra, har en identisk akselerasjon fra 0-100 - og en startpris som ligger rundt 70.000 kroner høyere enn M235i med xDrive.
Du kan se hva vi har skrevet om søsterbilen A45 AMG tidligere her.