Test: Axopar 29 CCX Brabus Performance Line
Det går i 50 knop, men det er ikke det som imponerer mest
«Flying finns» har vært et begrep innen rally, der våre fryktløse naboer ikke nøler med å satse alt. Den nye Axopar-modellen flyr både langt og høyt, men lander mykt.
Dette er ikke dagen jeg ville tatt med meg familien på tur. Det blåser 10–12 sekundmeter og kraftige regnbyger kommer sidelengs gjennom sundene i den finske skjærgården. På programmet står Brabus Performance Line-versjonen av Axopar 29 CCX.
Modellen byr på flere nye utstyrselementer: Testbåten er utstyrt med to Simrad NSS4 12-tommers plottere, Mercury Joystick Piloting-system, samt Brabus Line Platinum Grey-farge på skrog og tak.
Den viktigste endringen sammenlignet med en vanlig 29 CCX finner du likevel på akterspeilet. Her sitter to Mercury Verado 250 V8-motorer, der det normalt står én motor på 300 til 425 hk.
Axopars egne testmålinger viser at båten akkurat passerer 50-knopsgrensen med sine 500 hestekrefter.
Axopar 29-serien debuterte i 2024, men har ifølge verftet allerede fått en rekke forbedringer. Alt fra finish og detaljer til kjøreegenskaper skal være finjustert.
I tillegg skal materialkvaliteten være forbedret, og kjøreopplevelsen optimalisert med jevnere og stillere gange, ifølge Axopar. Siden dette er min første tur i en av de nye 29-foterne, kan jeg ikke bekrefte akkurat de påstandene.
Kompakt førerplass
I stedet kan jeg gi en ganske god beskrivelse av hvordan den heftigste Axopar 29 CCX-utgaven oppfører seg under smårøffe forhold. Konseptet er velkjent, med senterkonsoll, tak og sidevinduer som kan utvides med kalesjesider for beskyttelse mot vind og vær.
I konsollen finner du en liten kabin, eventuelt med toalett og madrasser for overnatting, men den fungerer nok aller best som lagringsrom.
Bak rattet gir de to sportssetene en fin, tett førerfølelse. Du sitter nær ratt og betjening – ikke minst fordi dashbordet er trukket litt inn i konsollen. Dermed er du mer omsluttet av vindskjerm, konsollsider og tak enn i tilsvarende båter.
Axopar har vært dyktige med modulære innredningsløsninger for akterdekket. Her kan du bortimot skreddersy en løsning for dine behov – enten du vil fiske, ha en rommelig sittegruppe, gi ungdommen en solseng – der en liten akterkabin følger med på kjøpet.
I baugen finnes det sitteplass i forkant av konsollen, og V-formet sittegruppe/solseng helt forut.
Selv den sportslige 29 CCX Brabus har altså et tydelig sosialt aspekt. Men straks jeg legger fra kai, vitner den dempede buldringen fra de to V8-motorene om at Axopar også har lagt vekt på de dynamiske kvalitetene.
Min nederlandske Best of Boats-jurykollega Alfred de Boer har heldigvis tatt på seg rollen som co-pilot. Under dagens forhold er det svært nyttig å ha en som holder orden på kart og utkikk, mens jeg konsentrerer meg om bølger, styring og gass.
Les også: Her er vinnerne i «Best of Boats Award 2025»: Norsk suksess i prestisjefylt båtkåring
Henger oss på de store
Testkjøringen foregår under «Finnboat Floating Show», der båtbransjeforbundet samler et bredt utvalg av nyheter fra finske båtprodusenter. Straks vi kommer ut av femknopssonen, braker det løs med en lang rekke ulike farkoster.
Tross bølger og vind blir det raskt klart at Axopar CCX 29 holder følge med større og tyngre båter. Dermed oppstår en vennskapelig «fight» der vi er den lille, irriterende kleggen de store ikke blir kvitt.
Der vi får 1-1,5 meter bølger rett imot, brøyter Targa og Sargo seg foran med sin tyngde. Vi må i tillegg ta hensyn til et par skrøpelige rygger i 60-årsalderen – bølgehopping er ikke hva det en gang var.
Men får vi sjøen mer fra siden, eller aller helst en lun fjordarm, skyter vi forbi som en rakett. Det er en herlig følelse å hente ut de siste knopene mot toppfart, ledsaget av et potent motorbrøl og en imponerende stabilitet helt opp mot 50 knop.
Imponerende lettkjørt
Tross den adrenalinpumpende fartsfølelsen blir jeg mest imponert over hvor lettkjørt båten kjennes. Du trenger ikke håndtere ratt, gass og trim i rasende tempo. Du kan sette en høy marsjfart og behøver bare justere gassen når forholdene endrer seg merkbart.
Med velfungerende autotrim tar Mercury-elektronikken mesteparten av den jobben. Velger du å justere trimvinkelen selv, trenger heller ikke det hyppige korreksjoner.
Stabil gange i bølgene sørger for at du klarer deg med moderate rattutslag, siden båten kun trenger små kursjusteringer.
I likhet med andre raske og kompetente båter blir jeg overrasket når jeg ser på GPS-farten. Det går alltid fortere enn jeg tror.
I dag er den eneste ulempen at test-etappen er over altfor raskt, og ventetiden på resten av flotiljen føles ekstra lang. Akkurat det kan sikkert potensielle eiere leve godt med.
Vi Menn Båt mener:
I Norge finnes det ikke mange rendyrkede konsollbåter i denne pris- og størrelsesklassen. Det skyldes nok mest vårt kjølige klima, men på fine dager – eventuelt pakket inn i varme båtklær – gjør Axopar 29 CCX et sportslig og underholdende inntrykk. Fleksibelt interiør er en stor fordel, og for mange vil normalutgaven være mer enn sprek nok. Der tipper vi en av Mercurys V10-motorer gjør en god jobb.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 17 2026