Test: Axopar 45 XC Cross Cabin
Hviler ikke på laurbærene
At suksess ikke kommer av seg selv, er den nye versjonen av Axopars toppmodell et godt eksempel på. Her skal tre minus en gi kundene et pluss.

Hvis noen har lyst til å skrive historien om utviklingen i markedet for fritidsbåter de første 25 årene av 2000-tallet, må et av de viktigste kapitlene handle om Axopar.
Det finske merket ble grunnlagt i 2012, og siden første Axopar 28 gikk i produksjon fra 2014, har de med gründer Jan-Erik Viitala bak spakene snudd opp ned på hva mange trodde var mulig innen nordisk båtproduksjon.
Det handler om flere ting, men det viktigste er at Axopar med dristig design, nye løsninger og modulær tankegang klarte å etablere en helt ny stil og båttype med sine «adventure dayboats».
Viitala og Axopar-teamet lot seg heller ikke skremme av at nordiske båtmerker ikke har lykkes spesielt godt i USA.
Mens mange båtprodusenter er fornøyde med å produsere noen hundretalls båter i året, solgte Axopar rundt 6000 båter i 2024, hvor hele 40 prosent av produksjonen forsvant til USA.

Klarer seg med to motorer
En av suksessoppskriftene for Axopar er utvikling, og aldri hvile på laurbærene. Prototypen jeg straks skal ut å kjøre er et godt eksempel. Etter lanseringen av toppmodellene Axopar 45 Spyder og T-top i 2021, debuterte Axopar 45 XC Cross Cabin i 2022, mens de nye versjonene med Cross Top og Sun Top ble vist frem i 2023.
Den nye utgaven av 45 XC Cross Cabin skiller seg ved første øyekast ikke så mye fra tidligere modeller, men Jan-Erik Viitala mener likevel den representerer et viktig fremskritt:
– Etter min mening er det ganske oppsiktsvekkende at vi nå kan klare oss med to motorer i stedet for tre på en båt i denne klassen, sier han til Vi Menn Båt.
Og legger til at utviklingen i markedet tilsier at lavere driftsutgifter, både med tanke på drivstoff og vedlikehold blir viktigere selv for kostbare båter som dette.

Oppløftende resultater
Prototypen er fortsatt ikke optimalisert for overgangen fra den tidligere standardmotoriseringen med 3x300 hk Mercury V8, til det nye oppsettet med 2x400 hk Mercury V10.
Likevel er de første testresultatene oppløftende, og Viitala mener toppfarten på 45 knop viser hvor effektivt Axopars skrog med to step fungerer.
Det har helt siden starten vært en viktig del i utviklingen av sjø- og kjøreegenskaper, med kontinuerlige forbedringer etter hvert som skroget har vært skalert for større modeller.
Solseng og ekstra soveplass
Før vi ser nærmere på den nye motoriseringen, er det verdt å ta en kikk på hva Axopar 45 XC Cross har å tilby. Sentralt står den lave profilen utforming av skrog og styrehytte gir båten. Den ser rett og slett lekker ut.
Vi kjenner igjen den store styrehytta med sidedører og gode passasjer mellom baug og hekk på begge sider.

Standardutførelse omfatter lugar og soveplass for to i front, styrehytte med førerplass, rommelig sittegruppe og wetbar.
Akterdekket kan være åpent, eller med ulike sofaløsninger. I baugen finner du den obligatoriske solsengen.
Da er båten virkelig en opplevelsesplattform, der du kan ta mange med deg på dagstur, eventuelt ha massevis av plass for to på overnattingstur.
Populært ekstrautstyr
Et populært tilvalg fra modultankegangen er akterkabinen med oppholdsrom og to soveplasser til. Da forsvinner riktignok akterdekket, men mange vil nok synes solsengen på toppen av kabintaket er en vellykket erstatning.

Overnattingsfasilitetene blir ikke helt i samme klasse som en typisk turbåt på rundt 45 fot, men så er det heller målet for Axopar.
Med smarte løsninger og detaljer tenker jeg likevel at fire personer lett kan dra på tur noen dager, uten at det kjennes for tett.
Pergola-følelsen
Jeg synes Axopar har vært flinke med utformingen i cockpit. Sittegruppen har hyggelig utforming der hjørnene gjør det greit å bevege seg inn og ut rundt bordet.
På førerplass er det behagelige enkeltseter for tre personer, og store sidedører pluss skyvetak som gjør at du får følelsen av å sitte i en åpen pergola når båten ligger i ro.
Bak rattet kjennes 45 XC Cross Cabin mindre, men mer leken enn en typisk 45-foter. Det minner meg om testen av 37-foteren for noen år siden.

Skroget gjør sitt, men også førerplass i relativt lav høyde over vannet bidrar til inntrykket av en kjøreglad båt.
Her spiller selvsagt de to kraftige V10-motorene inn. Du har umiddelbar og effektiv respons på gassbevegelser slik at du raskt kan justere farten i forhold til svinger eller manøvrering i bølger.
Les også: Test: Axopar 37 Cabin. Finsk stjerneskudd av en båt med over 400 hester
Redusere forbruket
Båten har ingen planingsterskel, og ser man på forbrukstallene, er det forbløffende at de ligger svært stabilt mellom 12 til 45 knop. Da går det med fem-seks liter per nautisk mil.

Normalt sett pleier distanseforbruket å stige kraftig når du skal ta ut de siste 10-15 prosentene av fartsressursene, men det skjer i liten grad her. Mest økonomisk går båten i 34 knop med 5,1 liter per nautisk mil og 170 liter i timen.
Når Axopar snakker om å finjustere propeller, montering og vektbalanse til den nye motoriseringen, er nok ønsket å redusere forbruket noe i det mest brukte cruisingområdet mellom 25 til 35 knop.

Men fasit kommer først båten blir offisielt lansert på Cannes Yachting Festival i september.
Vi Menn Båt mener:
Selv om konseptet er spesielt, særlig sett gjennom tradisjonelle norske storbåtbriller, er det ikke vanskelig å skjønne hva som gjør Axopar 45 XC Cross Cabin så attraktiv. I en varm, solfylt rikmannsverden - enten det er i Palma de Mallorca eller Boca Raton - virker det helt naturlig å ta en båttur med venner og familie i en slik 45-foter. Her spiller båten ut sine fordeler; skyggefull inneplass, loungesenger og utklappbare skrogsider til sol- og badeliv. Lykkes Axopar med effektivisering av drivlinjen, gjør det båten enda et knepp bedre.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 43 2025